Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Patogeny w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patogeny w żywności
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2technologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konwencjonalne metody oznaczeń patogenów w zywności, specyfika związana z rodzajem przetworzenia i forma zabezpieczenia produktu6
T-L-2Enterobacteriaceae w zywności6
T-L-3Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes6
T-L-4Chorobotworcze gronkowce w zywności2
20
wykłady
T-W-1Patogeny jelitowe przenoszone przez zywność (Salmonella, chorobotwórcze E. coli)2
T-W-2Gram-dodatnie sporotwórcze bakterie chorobotwórcze w zywności (Bacillus sp., Clostridium sp.)2
T-W-3Wirusy przenoszone drogą pokarmowa2
T-W-4Nowe patogeny w zywności2
T-W-5Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach20
A-L-2przygotowywanie do testów3
A-L-3konsultacje z prowadzącym3
26
wykłady
A-W-1udzial w zajęciach10
A-W-2przygotowywanie się do egzaminu5
A-W-3konsultacje z prowadzącym3
A-W-4praca własna - bieżące uzupełnianie wiedzy6
A-W-5Egzamin2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania stanowiska pracy do posiewów i odczytów, biegłości analitycznej
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
S-4Ocena formująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-12tibz_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie patogenów żywności i jaki to ma związek ze srodowiskiem pozyskiwania i przetwarzania zywności oraz higieną
TZZ_2A_W03C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-12tibz_U01
Potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony okręslonego produktu
TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U08C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-1, M-3S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-12tibz_K01
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych
TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-W-4M-1, M-3S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-12tibz_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie patogenów żywności i jaki to ma związek ze srodowiskiem pozyskiwania i przetwarzania zywności oraz higieną
2,0
3,0ma dostateczna wiedzę na temat związku patogena w zywności z higieną pozyskiwania/przetwarzania i parametrami procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-12tibz_U01
Potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony okręslonego produktu
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi wskazać mozliwe źródła obecności wskazanych patogenów na konkretnym produkcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-12tibz_K01
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych
2,0
3,0ma dostateczną swiadomośc dotyczacą przyczyn pojawiania sie nowych czynników sprawczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Salyers A., DD. Whitt, Mikrobiologia. Roznorodność, chorobotwórczosc i srodowisko, PWN, W-wa, 2010
  2. Szwczyk EM., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  3. Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena zywności, Politechnika Łódzka, Łódz, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
  2. The International Journal of Food Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konwencjonalne metody oznaczeń patogenów w zywności, specyfika związana z rodzajem przetworzenia i forma zabezpieczenia produktu6
T-L-2Enterobacteriaceae w zywności6
T-L-3Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes6
T-L-4Chorobotworcze gronkowce w zywności2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patogeny jelitowe przenoszone przez zywność (Salmonella, chorobotwórcze E. coli)2
T-W-2Gram-dodatnie sporotwórcze bakterie chorobotwórcze w zywności (Bacillus sp., Clostridium sp.)2
T-W-3Wirusy przenoszone drogą pokarmowa2
T-W-4Nowe patogeny w zywności2
T-W-5Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach20
A-L-2przygotowywanie do testów3
A-L-3konsultacje z prowadzącym3
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udzial w zajęciach10
A-W-2przygotowywanie się do egzaminu5
A-W-3konsultacje z prowadzącym3
A-W-4praca własna - bieżące uzupełnianie wiedzy6
A-W-5Egzamin2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-12tibz_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie patogenów żywności i jaki to ma związek ze srodowiskiem pozyskiwania i przetwarzania zywności oraz higieną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-W-3Wirusy przenoszone drogą pokarmowa
T-W-2Gram-dodatnie sporotwórcze bakterie chorobotwórcze w zywności (Bacillus sp., Clostridium sp.)
T-W-1Patogeny jelitowe przenoszone przez zywność (Salmonella, chorobotwórcze E. coli)
T-W-4Nowe patogeny w zywności
T-W-5Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania stanowiska pracy do posiewów i odczytów, biegłości analitycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczna wiedzę na temat związku patogena w zywności z higieną pozyskiwania/przetwarzania i parametrami procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-12tibz_U01Potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony okręslonego produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-L-3Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes
T-L-2Enterobacteriaceae w zywności
T-L-4Chorobotworcze gronkowce w zywności
T-L-1Konwencjonalne metody oznaczeń patogenów w zywności, specyfika związana z rodzajem przetworzenia i forma zabezpieczenia produktu
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi wskazać mozliwe źródła obecności wskazanych patogenów na konkretnym produkcie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-12tibz_K01Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-W-4Nowe patogeny w zywności
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczną swiadomośc dotyczacą przyczyn pojawiania sie nowych czynników sprawczych
3,5
4,0
4,5
5,0