Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Kultura żywienia w różnych regionach świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kultura żywienia w różnych regionach świata
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie czowieka, technologia gastronomiczna, towaroznawstwo żywnosci.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne.1
T-L-2Kuchnia Grecji – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-3Kuchnia Ukrainy - przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-4Kuchnia żydowska – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-5Kuchnia Francji – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-6Kuchnia Włoch – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-7Kuchnia Bułgarii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-8Kuchnia Chin i Japonii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-9Kuchnia Hiszpanii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-10Kuchnia Anglii i Irlandii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-11Zaliczenia ćwiczeń1
20
wykłady
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata2
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym2
T-W-3Historia produktów żywnościowych2
T-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej2
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Analiza wskazanej literatury2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-8tr_W02
Student zna i rozumie wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata w stopniu zaawansowanym
TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W09C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-3, M-4, M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-8tr_U02
Potrafi przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U12C-1T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-11, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-7, T-L-9M-3, M-4, M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-8tr_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury żywienia w różnych rejonach świata, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-7, T-L-9M-3, M-4, M-2, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-8tr_W02
Student zna i rozumie wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata w stopniu zaawansowanym
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-8tr_U02
Potrafi przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-8tr_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury żywienia w różnych rejonach świata, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Rabe B., Sztuka nakrywania do stołu., Wyd. Świat Książki, Warszawa, 1999
  2. Jargoń R., Obsługa konsumenta. Cz. I i II., yd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2000
  3. Halbański M.E., Potrawy z różnych stron świata, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 2000
  4. Domine A., Romer J., Dieter M., Kulinaria – Kuchnie Europy, Wyd. Kulinaria Konemann, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Sreedhar Reddy, M. Anitha, Culture and its Influence on Nutrition and Oral Health, Biomedical & Pharmacology Journal, Vol. 8(Spl. Edn.), 613-620, 2015, https://biomedpharmajournal.org/vol8octoberspledition/culture-and-its-influence-on-nutrition-and-oral-health/
  2. czasopismo, Turystyka kulturowa, http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk
  3. czasopismo, Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 9. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-597449fc-3ad9-4129-b593-b70757483183

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne.1
T-L-2Kuchnia Grecji – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-3Kuchnia Ukrainy - przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-4Kuchnia żydowska – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-5Kuchnia Francji – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-6Kuchnia Włoch – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-7Kuchnia Bułgarii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-8Kuchnia Chin i Japonii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-9Kuchnia Hiszpanii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-10Kuchnia Anglii i Irlandii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.2
T-L-11Zaliczenia ćwiczeń1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata2
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym2
T-W-3Historia produktów żywnościowych2
T-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej2
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Analiza wskazanej literatury2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-8tr_W02Student zna i rozumie wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata w stopniu zaawansowanym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowe metody przetwarzania stosowane w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zależności w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
Treści programoweT-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-8tr_U02Potrafi przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U12Potrafi formułować i rozwiązywać problemy związane z funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne.
T-L-6Kuchnia Włoch – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-8Kuchnia Chin i Japonii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-11Zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Kuchnia Grecji – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-3Kuchnia Ukrainy - przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-4Kuchnia żydowska – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-5Kuchnia Francji – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-10Kuchnia Anglii i Irlandii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-7Kuchnia Bułgarii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-9Kuchnia Hiszpanii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-8tr_K02Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury żywienia w różnych rejonach świata, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
Treści programoweT-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata
T-W-5Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-W-4Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej
T-W-3Historia produktów żywnościowych
T-W-2Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym
T-L-1Zajęcia organizacyjne.
T-L-6Kuchnia Włoch – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-8Kuchnia Chin i Japonii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-2Kuchnia Grecji – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-3Kuchnia Ukrainy - przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-4Kuchnia żydowska – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-5Kuchnia Francji – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-10Kuchnia Anglii i Irlandii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-7Kuchnia Bułgarii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
T-L-9Kuchnia Hiszpanii – przygotowanie jadłospisu na bazie tradycyjnych dań oraz jego modyfikacja pod kątem wartości odżywczej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.