Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria chemiczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria chemiczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc matematyki i fizyki w zakresie treści programowych realizowanych w semestrach I oraz II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą operacji i procesów jednostkwych
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami apartury w procesach wymiany pędu, ciepła i masy
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie operacji i procesów jednostkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie właściwości płynów1
T-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego1
T-A-3Określanie charakteru przepływu płynu w rurociągach i aparatach1
T-A-4Obliczanie oporów przepływu płynu przez rurociąg i złoże ziarniste1
T-A-5Obliczanie prędkości opadania czastek ciała stałego w płynie1
T-A-6Obliczanie strumienia ciepła przewodzonego przez sciank jedno- lub wielowarstwową1
T-A-7Obliczanie współczynnika wnikania ciepła dla różnych przypadków1
T-A-8Obliczanie napędowej różnicy temperatur i współczynnika przenikania ciepła1
T-A-9Obliczanie powierzchni wymiany ciepła1
T-A-10Obliczanie współczynnika dyfuzji1
T-A-11Obliczanie modułów napędowych w procesach wymiany masy1
T-A-12Obliczanie współczynnika wnikania masy1
T-A-13Obliczanie współczynnika przenikania masy1
T-A-14Obliczanie powierzchni wymiany masy1
T-A-15Kolokwium1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. ZApoznanie studenta z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)1
T-L-2Pomiary oporu przepływu płynu przez rurociąg lub wybrany aparat4
T-L-3Wymiennik ciepła3
T-L-4Pomiary współczynnika wnikania masy metodą elektrochemiczną3
T-L-5Badanie regulatora jsko elementu układu sterowania4
15
wykłady
T-W-1Elementy maszynoznawstwa i wytrzymałości materiałów3
T-W-2Charakterystyka płynów1
T-W-3Elementy dynamiki płynów. Równanie Naviera-Stokesa. Równanie Eulera. Równanie Bernoulliego2
T-W-4Opory przepływu płynów w rurociągach. Urządzenia do transportu płynów. Wypływ cieczy ze zbiorników3
T-W-5Wybrane operacje jednostkowe. Filtracja. Opadanie cząstek ciała stałego w płynach3
T-W-6Podstawy wymiany ciepła. Przewodzenie ciepła1
T-W-7Wnikanie ciepła. Różne przypadki wnikania ciepła2
T-W-8Przenikanie ciepła. Napędowa róznica temperatur1
T-W-9Charakterystyka wymienników ciepła1
T-W-10Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy1
T-W-11Dyfuzja i wnikanie masy4
T-W-12Przenikanie masy. Siła napędowa procesu wymiany masy1
T-W-13Absorpcja. Zasady obliczania procesu wymiany masy w kolumnie absorpcyjnej2
T-W-14Charakterystyka różnych typów wymienników masy1
T-W-15Destylacja okresowa. Destylacja ciągła1
T-W-16Rektyfikacja okresowa. Rektyfikacja ciągła2
T-W-17Inne wybrane procesy jednostkowe1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do kolokwium5
A-A-3rozwiązywanie zalecanych do danego tematu przykładów obliczeniowych5
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie się do zaję laboratoryjnych4
A-L-3opracowanie wyników pomiarów3
A-L-4wykonanie sprawozdań z cwiczeń laboratoryjnych3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do egzaminu6
A-W-4konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-5egzamin.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Mtody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: kolokwium pisemne: czas trwania: 45 min
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z cwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z cwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C12_W01
ma wiedzę z inżynierii chemicznej w zakresie objętym treściami programowymi
KCh_1A_W13C-2, C-3, C-1, C-4T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4
KCh_1A_C12_W02
zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią chemiczną
KCh_1A_W13C-3T-W-8, T-W-4, T-W-15, T-W-16, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C12_U01
potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej oceny działania aparatów i urządzeń w procesach inżynierii chemicznej potrafi obliczać przepływ płynów w rurociągach potrafi obliczać podstawowe parametry procesowe wymienników ciepła i masy
KCh_1A_U11, KCh_1A_U13C-2, C-3T-W-9, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-13, T-A-5, T-A-14, T-A-3, T-A-9, T-A-7, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-12, T-A-13, T-A-11, T-A-8M-1, M-2S-2, S-1
KCh_1A_C12_U02
student potrafi wykonac proste pomiary laboratoryjne w zakresie operacji i procesów jednostkowych
KCh_1A_U15C-4T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C12_K01
potrafi uwzględniać aspekty pozatechniczne w doborze aparatury w procesach inżynierii chemicznej
KCh_1A_K05C-2T-W-9, T-W-14M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C12_W01
ma wiedzę z inżynierii chemicznej w zakresie objętym treściami programowymi
2,0
3,0student jest w stanie objaśnić w podstawowym stopniu objęte treściami programowymi operacje i procesy jednostkowe z obszaru inżynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C12_W02
zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią chemiczną
2,0
3,0student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody z zakresu inżynierii chemicznej stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z chemią
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C12_U01
potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej oceny działania aparatów i urządzeń w procesach inżynierii chemicznej potrafi obliczać przepływ płynów w rurociągach potrafi obliczać podstawowe parametry procesowe wymienników ciepła i masy
2,0
3,0student potrafi w podstawowym stopniu wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej oceny działania aparatów i urządzeń oraz potrafi obliczać podstawowe przepływy płynów w rurociągach oraz obliczać podstawowe parametry procesowe wymienników ciepła i masy
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C12_U02
student potrafi wykonac proste pomiary laboratoryjne w zakresie operacji i procesów jednostkowych
2,0
3,0student potrafi wykonać i opisać proste pomiary laboratoryjne w zakresie operacji i procesów jednostkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C12_K01
potrafi uwzględniać aspekty pozatechniczne w doborze aparatury w procesach inżynierii chemicznej
2,0Student nie potrafi uwzględniać aspektów pozatechnicznych w doborze aparatury
3,0Student potrafi wymienić tylko podstawowe aspekty pozatechniczne w doborze aparatury
3,5Student potrafi wymienić różne aspekty pozatechniczne w doborze aparatury
4,0Student potrafi wymienić i dopasować różne aspekty pozatechniczne w doborze aparatury
4,5Student potrafi wymienić, dopasować i porównać różne aspekty pozatechniczne w doborze aparatury
5,0Student potrafi wymienić, dopasować, porównać i krytycznie przedyskutować różne aspekty pozatechniczne w doborze aparatury

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1995
  2. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1971
  3. Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
  4. Koch R., Kozioł A., Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
  5. Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  6. Karcz J., Zaborowska A., Wybrane problemy rachunkowe z zakresu procesów wymiany masy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1988
  7. Heim A., Podstawy maszynoznawstwa chemicznego, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 1987
  8. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
  9. Zarzycki R., Dyfuzyjny ruch masy, PWN, Warszawa, 2020
  10. Zarzycki R., Wymiana ciepła, PWN, Warszwa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
  2. Wiśniewski S., Wiśniewski T. S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2000
  3. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie właściwości płynów1
T-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego1
T-A-3Określanie charakteru przepływu płynu w rurociągach i aparatach1
T-A-4Obliczanie oporów przepływu płynu przez rurociąg i złoże ziarniste1
T-A-5Obliczanie prędkości opadania czastek ciała stałego w płynie1
T-A-6Obliczanie strumienia ciepła przewodzonego przez sciank jedno- lub wielowarstwową1
T-A-7Obliczanie współczynnika wnikania ciepła dla różnych przypadków1
T-A-8Obliczanie napędowej różnicy temperatur i współczynnika przenikania ciepła1
T-A-9Obliczanie powierzchni wymiany ciepła1
T-A-10Obliczanie współczynnika dyfuzji1
T-A-11Obliczanie modułów napędowych w procesach wymiany masy1
T-A-12Obliczanie współczynnika wnikania masy1
T-A-13Obliczanie współczynnika przenikania masy1
T-A-14Obliczanie powierzchni wymiany masy1
T-A-15Kolokwium1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. ZApoznanie studenta z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)1
T-L-2Pomiary oporu przepływu płynu przez rurociąg lub wybrany aparat4
T-L-3Wymiennik ciepła3
T-L-4Pomiary współczynnika wnikania masy metodą elektrochemiczną3
T-L-5Badanie regulatora jsko elementu układu sterowania4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy maszynoznawstwa i wytrzymałości materiałów3
T-W-2Charakterystyka płynów1
T-W-3Elementy dynamiki płynów. Równanie Naviera-Stokesa. Równanie Eulera. Równanie Bernoulliego2
T-W-4Opory przepływu płynów w rurociągach. Urządzenia do transportu płynów. Wypływ cieczy ze zbiorników3
T-W-5Wybrane operacje jednostkowe. Filtracja. Opadanie cząstek ciała stałego w płynach3
T-W-6Podstawy wymiany ciepła. Przewodzenie ciepła1
T-W-7Wnikanie ciepła. Różne przypadki wnikania ciepła2
T-W-8Przenikanie ciepła. Napędowa róznica temperatur1
T-W-9Charakterystyka wymienników ciepła1
T-W-10Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy1
T-W-11Dyfuzja i wnikanie masy4
T-W-12Przenikanie masy. Siła napędowa procesu wymiany masy1
T-W-13Absorpcja. Zasady obliczania procesu wymiany masy w kolumnie absorpcyjnej2
T-W-14Charakterystyka różnych typów wymienników masy1
T-W-15Destylacja okresowa. Destylacja ciągła1
T-W-16Rektyfikacja okresowa. Rektyfikacja ciągła2
T-W-17Inne wybrane procesy jednostkowe1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do kolokwium5
A-A-3rozwiązywanie zalecanych do danego tematu przykładów obliczeniowych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie się do zaję laboratoryjnych4
A-L-3opracowanie wyników pomiarów3
A-L-4wykonanie sprawozdań z cwiczeń laboratoryjnych3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do egzaminu6
A-W-4konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-5egzamin.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C12_W01ma wiedzę z inżynierii chemicznej w zakresie objętym treściami programowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami apartury w procesach wymiany pędu, ciepła i masy
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą operacji i procesów jednostkwych
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-W-9Charakterystyka wymienników ciepła
T-W-11Dyfuzja i wnikanie masy
T-W-8Przenikanie ciepła. Napędowa róznica temperatur
T-W-4Opory przepływu płynów w rurociągach. Urządzenia do transportu płynów. Wypływ cieczy ze zbiorników
T-W-5Wybrane operacje jednostkowe. Filtracja. Opadanie cząstek ciała stałego w płynach
T-W-14Charakterystyka różnych typów wymienników masy
T-W-15Destylacja okresowa. Destylacja ciągła
T-W-16Rektyfikacja okresowa. Rektyfikacja ciągła
T-W-17Inne wybrane procesy jednostkowe
T-W-6Podstawy wymiany ciepła. Przewodzenie ciepła
T-W-7Wnikanie ciepła. Różne przypadki wnikania ciepła
T-W-2Charakterystyka płynów
T-W-3Elementy dynamiki płynów. Równanie Naviera-Stokesa. Równanie Eulera. Równanie Bernoulliego
T-W-10Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy
T-W-12Przenikanie masy. Siła napędowa procesu wymiany masy
T-W-13Absorpcja. Zasady obliczania procesu wymiany masy w kolumnie absorpcyjnej
T-W-1Elementy maszynoznawstwa i wytrzymałości materiałów
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: kolokwium pisemne: czas trwania: 45 min
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z cwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest w stanie objaśnić w podstawowym stopniu objęte treściami programowymi operacje i procesy jednostkowe z obszaru inżynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C12_W02zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią chemiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-8Przenikanie ciepła. Napędowa róznica temperatur
T-W-4Opory przepływu płynów w rurociągach. Urządzenia do transportu płynów. Wypływ cieczy ze zbiorników
T-W-15Destylacja okresowa. Destylacja ciągła
T-W-16Rektyfikacja okresowa. Rektyfikacja ciągła
T-W-6Podstawy wymiany ciepła. Przewodzenie ciepła
T-W-7Wnikanie ciepła. Różne przypadki wnikania ciepła
T-W-12Przenikanie masy. Siła napędowa procesu wymiany masy
T-W-13Absorpcja. Zasady obliczania procesu wymiany masy w kolumnie absorpcyjnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: kolokwium pisemne: czas trwania: 45 min
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody z zakresu inżynierii chemicznej stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z chemią
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C12_U01potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej oceny działania aparatów i urządzeń w procesach inżynierii chemicznej potrafi obliczać przepływ płynów w rurociągach potrafi obliczać podstawowe parametry procesowe wymienników ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U11podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie chemii potrafi dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
KCh_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w laboratorium i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami apartury w procesach wymiany pędu, ciepła i masy
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-9Charakterystyka wymienników ciepła
T-W-14Charakterystyka różnych typów wymienników masy
T-W-15Destylacja okresowa. Destylacja ciągła
T-W-16Rektyfikacja okresowa. Rektyfikacja ciągła
T-W-17Inne wybrane procesy jednostkowe
T-W-13Absorpcja. Zasady obliczania procesu wymiany masy w kolumnie absorpcyjnej
T-A-5Obliczanie prędkości opadania czastek ciała stałego w płynie
T-A-14Obliczanie powierzchni wymiany masy
T-A-3Określanie charakteru przepływu płynu w rurociągach i aparatach
T-A-9Obliczanie powierzchni wymiany ciepła
T-A-7Obliczanie współczynnika wnikania ciepła dla różnych przypadków
T-A-4Obliczanie oporów przepływu płynu przez rurociąg i złoże ziarniste
T-A-6Obliczanie strumienia ciepła przewodzonego przez sciank jedno- lub wielowarstwową
T-A-10Obliczanie współczynnika dyfuzji
T-A-12Obliczanie współczynnika wnikania masy
T-A-13Obliczanie współczynnika przenikania masy
T-A-11Obliczanie modułów napędowych w procesach wymiany masy
T-A-8Obliczanie napędowej różnicy temperatur i współczynnika przenikania ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: kolokwium pisemne: czas trwania: 45 min
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w podstawowym stopniu wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej oceny działania aparatów i urządzeń oraz potrafi obliczać podstawowe przepływy płynów w rurociągach oraz obliczać podstawowe parametry procesowe wymienników ciepła i masy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C12_U02student potrafi wykonac proste pomiary laboratoryjne w zakresie operacji i procesów jednostkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U15potrafi ocenić przydatność podstawowej aparatury pomiarowej i rutynowych metod służących do rozwiązania prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w obszarze chemii oraz wybrać i zastosować właściwe rozwiązanie
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-L-3Wymiennik ciepła
T-L-4Pomiary współczynnika wnikania masy metodą elektrochemiczną
T-L-2Pomiary oporu przepływu płynu przez rurociąg lub wybrany aparat
T-L-5Badanie regulatora jsko elementu układu sterowania
Metody nauczaniaM-3Mtody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z cwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykonać i opisać proste pomiary laboratoryjne w zakresie operacji i procesów jednostkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C12_K01potrafi uwzględniać aspekty pozatechniczne w doborze aparatury w procesach inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami apartury w procesach wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-9Charakterystyka wymienników ciepła
T-W-14Charakterystyka różnych typów wymienników masy
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z cwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uwzględniać aspektów pozatechnicznych w doborze aparatury
3,0Student potrafi wymienić tylko podstawowe aspekty pozatechniczne w doborze aparatury
3,5Student potrafi wymienić różne aspekty pozatechniczne w doborze aparatury
4,0Student potrafi wymienić i dopasować różne aspekty pozatechniczne w doborze aparatury
4,5Student potrafi wymienić, dopasować i porównać różne aspekty pozatechniczne w doborze aparatury
5,0Student potrafi wymienić, dopasować, porównać i krytycznie przedyskutować różne aspekty pozatechniczne w doborze aparatury