Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S2)
Sylabus przedmiotu Instrumental Analysis in Inorganic Chemical Engineering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instrumental Analysis in Inorganic Chemical Engineering | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Analytical chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student knows specified testing/analysis techniques of the basic parameters of inorganic products/materials |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Characterisation of catalytic materials | 10 |
T-L-2 | Characterisation of carbon materials | 10 |
T-L-3 | Characterisation of fertilizers | 5 |
T-L-4 | XRD as a tool for investigation of amorphous, semicrystaline and crystalline materials | 5 |
T-L-5 | Analysis of IR spectra of various groups of inorganic compounds. | 5 |
T-L-6 | Application of the DTA and TG methods for testing inorganic substances and their mixtures (thermal stability, temperature and way of melting, thermal decomposition mechanism etc.). | 5 |
T-L-7 | Analysis of NMR and CP MAS spectra of inorganic compounds. Case study. | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Methods of sampling and prepatation of samples for analysis | 2 |
T-W-2 | Application of specified methods/techniques for characterisation of inorganic products like catalysts, carbon materials and fertilizers, such as: XRF, XPS, SEM/EDX, BET, DLS, UVvis/DRS, ICP, elemental analysis (O, N, H, C, S) | 8 |
T-W-3 | Solving of the crystal structure | 2 |
T-W-4 | Rietveld refinement | 2 |
T-W-5 | XRD investigations of amorphous, semicrystaline and crystalline materials | 2 |
T-W-6 | Introduction to IR spectroscopy. Overview of instrumentation to use to study of inorganic compound. Applications in inorganic chemistry (merits and demerits). | 4 |
T-W-7 | Thermal analysis methods, their division and scope of applications. Selected measurement techniques: Differential thermal analysis (DTA) and thermogravimetry (TG). Physicochemical phenomena during thermal processing of solids. Recorded effects and their characteristic parameters. | 2 |
T-W-8 | Influence of measurement conditions (sample mass, particle size, gas atmosphere, heating rate, sample container shape) on the test result. | 2 |
T-W-9 | Quantitative and qualitative interpretation of DTA, TG results. Examples of special applications of thermal analysis methods for the determination of substance properties and the construction of phase diagrams. | 2 |
T-W-10 | NMR and CP MAS NMR of nuclei others than 1H and 13C. Equippments, practical applications and limitations. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obligatory attendance at the classes | 45 |
A-L-2 | Preparation of the reports | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance at the lectures | 30 |
A-W-2 | Individual literature studies | 10 |
A-W-3 | Preparation for the exam | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Laboratory - attendance and reports |
S-2 | Ocena podsumowująca: Lecture - exam |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_B05_W01 Student knows the methods of inorganic samples collecting and preparation for instrumental analysis. Student understands the basics of the analytical procedures and the criteria for for selection of particular techniques depending on the purpose of the analysis | ChEn_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-10, T-L-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_B05_U01 Student can choose the method of sampling and preparing samples for secified analysis as well as choose the analytical method. Student is able to perform specified determinations and analysis. | ChEn_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-10, T-L-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_B05_K01 Student can make the initial assesment and choose an analytical method/technique required for characterisation of particular material/product. Student is able to work in team to achive particular effect of characterisation of tested materials/products. | ChEn_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-10, T-L-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_B05_W01 Student knows the methods of inorganic samples collecting and preparation for instrumental analysis. Student understands the basics of the analytical procedures and the criteria for for selection of particular techniques depending on the purpose of the analysis | 2,0 | |
3,0 | The student's knowledge is at the level of 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_B05_U01 Student can choose the method of sampling and preparing samples for secified analysis as well as choose the analytical method. Student is able to perform specified determinations and analysis. | 2,0 | |
3,0 | The student's knowledge is at the level of 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_B05_K01 Student can make the initial assesment and choose an analytical method/technique required for characterisation of particular material/product. Student is able to work in team to achive particular effect of characterisation of tested materials/products. | 2,0 | |
3,0 | The student's knowledge is at the level of 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.A Iggo, K.V.Lyzyanin, NMR spectroscopy in inorganic chemistry, Oxford University Press, Oxford, 2020
- Kazuo Nakamoto, Infrared and Raman Spectra of Inorganic and Coordination Compounds, Part A: Theory and Applications in Inorganic Chemistry, John Wiley&Sons, 2008, 6
- Pungar Erno, A practical guide to instrumental analysis, CRC Press, 2020
- Petrozzi Sergio, Practical instrumental analysis, John Wiley & Sons, 2012
- D. Muralidhara Rao, Instrumental Methods of Analysis, CBS Publishers & Distributors Private Limited, 2020
- SOMENATH MITRA, Sample Preparation Techniques in Analytical Chemistry, John Wiley & Sons, 2003
- Ferenc Paulik, Special trends in thermal analysis, John Wiley & Sons, 1995, 1 or later
Literatura dodatkowa
- J. A. Gadsden Aric, Infrared Spectra of Minerals and Related Inorganic Compounds, BUTTERWORTHS, 1975
- R. A. Nyquist, R. O. Kagel, Infrared spectra of inorganic compounds, vol. 4, Academic Press Inc., 1997
- Robert Dinnebier,.; Andreas Leineweber, ; John S.O. Evans, Rietveld Refinement (de Gruyter Stem) Illustrated Edition, de Gruyter, 2018, ISBN-13: 978-3110456219 ISBN-10: 3110456214
- R. A. Young (Editor), The Rietveld Method (International Union of Crystallography Monographs on Crystallography, 5), Oxford University Press, Oxford, 1995, ISBN-13: 9780198559122