Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
specjalność: Inżynieria materiałowa i nanotechnologia

Sylabus przedmiotu Degradacja polimerów w środowiskach biologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Degradacja polimerów w środowiskach biologicznych
Specjalność Inżynieria polimerów i biomateriałów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii i fizykochemii polimerów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z degradacją polimerów w środowiskach aktywnych biologicznie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy biodegradacji2
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego4
T-W-3Syntetyczne polimery biodegradowalne4
T-W-4Przegląd metod badań degradacji materiałów biodegradowalnych2
T-W-5Zagospodarowanie polimerów biodegradowalnych2
T-W-6Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2pogłebianie wiedzy na podstawie literatury6
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zajęć i zaliczenia końcowego7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D2-03_W01
student potrafi opisuje podstawowe grupy polimerów degradowalnych oraz podstawy procesów degradacji
IMiN_2A_W01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D2-03_U01
Student umiejętnie wiąże właściwości materiału polimerowego, podstawowe grupy polimerów degradowalnych, definiuje podstawy procesów degradacji
IMiN_2A_U01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D2-03_K01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać znajomość podstawowych grupy polimerów degradowalnych, znać podstawy procesów degradacji
IMiN_2A_K01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D2-03_W01
student potrafi opisuje podstawowe grupy polimerów degradowalnych oraz podstawy procesów degradacji
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować podstawowych terminów i definicji
3,0Student prezentuje "suche" wiadomości bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student posiada wiadomości i potrafi je analizować
4,0Student posiada wiadomości i potrafi je efektywnie analizować; potrafi również przeprowadzić dyskusję
4,5Student posiada wiadomości i potrafi je efektywnie analizować; potrafi również przeprowadzić dyskusję i oszacować najlepsze rozwiązania
5,0Student posiada wiadomości i potrafi je efektywnie analizować; potrafi również przeprowadzić dyskusję i oszacować najlepsze rozwiązania w technologii polimerów degradowalnych, a także zaproponować możliwe modyfikacje procesu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D2-03_U01
Student umiejętnie wiąże właściwości materiału polimerowego, podstawowe grupy polimerów degradowalnych, definiuje podstawy procesów degradacji
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania oraz potrafi dobrać komponety do tworzenia mikro i nano sfer polimerowych
4,5Student posiada umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania, potrafi dobrać komponety do tworzenia mikro i nano sfer polimerowych stosownie do zastosowania i użytej substancji immobilizowanej
5,0Student posiada umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania, potrafi dobrać komponety do tworzenia mikro i nano sfer polimerowych stosownie do zastosowania i użytej substancji immobilizowanej, a także zaproponować inne korzystne rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D2-03_K01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać znajomość podstawowych grupy polimerów degradowalnych, znać podstawy procesów degradacji
2,0
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. technologii polimerów biodegradowalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Florjańczyk Z (red.), Pęczek S., Chemia polimerów t.1-3, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  2. Gruin I., Materiały Polimerowe, PWN, Warszawa, 2003
  3. Kozłowski M., Podstawy recyklingu tworzyw sztucznych, Wyd. Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2001
  4. Pielichowski J., Puszyński A., Technologia tworzyw sztucznych, PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy biodegradacji2
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego4
T-W-3Syntetyczne polimery biodegradowalne4
T-W-4Przegląd metod badań degradacji materiałów biodegradowalnych2
T-W-5Zagospodarowanie polimerów biodegradowalnych2
T-W-6Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2pogłebianie wiedzy na podstawie literatury6
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zajęć i zaliczenia końcowego7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D2-03_W01student potrafi opisuje podstawowe grupy polimerów degradowalnych oraz podstawy procesów degradacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_W01posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów technologicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów produkcji i wytwarzania oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z degradacją polimerów w środowiskach aktywnych biologicznie
Treści programoweT-W-5Zagospodarowanie polimerów biodegradowalnych
T-W-1Podstawy biodegradacji
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego
T-W-3Syntetyczne polimery biodegradowalne
T-W-4Przegląd metod badań degradacji materiałów biodegradowalnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować podstawowych terminów i definicji
3,0Student prezentuje "suche" wiadomości bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student posiada wiadomości i potrafi je analizować
4,0Student posiada wiadomości i potrafi je efektywnie analizować; potrafi również przeprowadzić dyskusję
4,5Student posiada wiadomości i potrafi je efektywnie analizować; potrafi również przeprowadzić dyskusję i oszacować najlepsze rozwiązania
5,0Student posiada wiadomości i potrafi je efektywnie analizować; potrafi również przeprowadzić dyskusję i oszacować najlepsze rozwiązania w technologii polimerów degradowalnych, a także zaproponować możliwe modyfikacje procesu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D2-03_U01Student umiejętnie wiąże właściwości materiału polimerowego, podstawowe grupy polimerów degradowalnych, definiuje podstawy procesów degradacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_U01potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów produkcji materiałów/nanomateriałów, obejmującą odpowiedni dobór surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do ich realizacji oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z degradacją polimerów w środowiskach aktywnych biologicznie
Treści programoweT-W-5Zagospodarowanie polimerów biodegradowalnych
T-W-1Podstawy biodegradacji
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego
T-W-3Syntetyczne polimery biodegradowalne
T-W-4Przegląd metod badań degradacji materiałów biodegradowalnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania oraz potrafi dobrać komponety do tworzenia mikro i nano sfer polimerowych
4,5Student posiada umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania, potrafi dobrać komponety do tworzenia mikro i nano sfer polimerowych stosownie do zastosowania i użytej substancji immobilizowanej
5,0Student posiada umiejętności w zakresie powiązania podstawowych właściwości polimerów do technologii mikrokapsułkowania, potrafi dobrać komponety do tworzenia mikro i nano sfer polimerowych stosownie do zastosowania i użytej substancji immobilizowanej, a także zaproponować inne korzystne rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D2-03_K01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać znajomość podstawowych grupy polimerów degradowalnych, znać podstawy procesów degradacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_K01jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do stałego poszerzania wiedzy, w tym do samodzielnego jej uzupełniania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z degradacją polimerów w środowiskach aktywnych biologicznie
Treści programoweT-W-5Zagospodarowanie polimerów biodegradowalnych
T-W-1Podstawy biodegradacji
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego
T-W-3Syntetyczne polimery biodegradowalne
T-W-4Przegląd metod badań degradacji materiałów biodegradowalnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności dot. technologii polimerów biodegradowalnych
3,5
4,0
4,5
5,0