Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)

Sylabus przedmiotu Pracownia specjalistyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia specjalistyczna
Specjalność Inżynieria materiałowa i nanotechnologia
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 90 6,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ma podstawową wiedzę na temat technik badawczych materiałów/nanomateriałów
W-2potrafi obsługiwać prosty sprzęt laboratoryjny
W-3posiada umiejętność organizacji pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami preparatyki materiałów/nanomateriałów
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowanymi technikami badań materiałów/nanomateriałów
C-3Przygotowanie do samodzielnej pracy w laboratorium
C-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Preparatyka wybranych materiałów i nanomateriałów10
T-P-2Charakterystyka fizykochemiczna otrzymanych materiałów/nanomateriałów70
T-P-3Opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników prac eksperymentalnych10
90

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach90
A-P-2Konsultacje11
A-P-3Przygotowanie sprawozdań15
A-P-4Zapoznanie sie z literaturą34
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia30
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena z przebiegu realizacji założonych badań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D1-14_U01
Interpretuje otrzymane wyniki eksperymentalne z wykorzystaniem literatury przedmiotu
IMiN_2A_U06C-4T-P-3M-1, M-2S-2
IMiN_2A_D1-14_U02
dobiera i realizuje proces otrzymywania wybranych materiałów i nanomateriałów; stosuje techniki i metody charakterystyki otrzymanych mamteriałów.
IMiN_2A_U03C-1, C-2T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D1-14_K01
świadomość posiadanej wiedzy oraz zdolność do samodzielnej organizacji pracy
IMiN_2A_K02C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D1-14_U01
Interpretuje otrzymane wyniki eksperymentalne z wykorzystaniem literatury przedmiotu
2,0
3,0Student wymaga pomocy przy opracowaniu i interpretacji uzyskanych wyników eksperymentalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_2A_D1-14_U02
dobiera i realizuje proces otrzymywania wybranych materiałów i nanomateriałów; stosuje techniki i metody charakterystyki otrzymanych mamteriałów.
2,0
3,0Student mało samodzielny, wymaga wsparcia przy zadaniach realizowanych w ramach zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D1-14_K01
świadomość posiadanej wiedzy oraz zdolność do samodzielnej organizacji pracy
2,0
3,0Student jest częściwo świadomy posiadanej wiedzy i wymaga wsparcia przy organizacji pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R.W. Kelsall, I.W. Hamley, M. Geoghegan (red.), Nanotechnologie, PWN
  2. Vicky Sutton, Nanotechnology Law and Policy, Carolina Academic Press
  3. Ludovico Cademartiri, Goeffrey A. Ozin, Nanochemia Podstawowe koncepcje, PWN
  4. B. Dręczewski, A. Herman, P. Wroczyński, NANOTECHNOLOGIA STAN OBECNY I PERSPEKTYWY, http://www.kchn.pg.gda.pl/didactics/nano/nanotechnologia.pdf, Gdańsk
  5. Stanley E. Manahan (Tłumaczenie: Władysław Boczoń, Henryk Koroniak), Toksykologia środowiska Aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, 2012, 1
  6. Przygocki Władysław, Włochowicz Andrzej, Fulereny i nanorurki. Właściwości i zastosowanie, WNT, 2001

Literatura dodatkowa

  1. pod red. K. Piotrowskiego, Podstawy toksykologii. Kompendium dla studentów szkół wyższych, WNT, 2009, 2

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Preparatyka wybranych materiałów i nanomateriałów10
T-P-2Charakterystyka fizykochemiczna otrzymanych materiałów/nanomateriałów70
T-P-3Opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników prac eksperymentalnych10
90

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach90
A-P-2Konsultacje11
A-P-3Przygotowanie sprawozdań15
A-P-4Zapoznanie sie z literaturą34
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia30
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D1-14_U01Interpretuje otrzymane wyniki eksperymentalne z wykorzystaniem literatury przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_U06w oparciu o właściwe źródła literaturowe potrafi rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w obszarze wybranych zagadnień technologii materiałów/nanomateriałów
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta pracy z literaturą naukową
Treści programoweT-P-3Opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników prac eksperymentalnych
Metody nauczaniaM-1Dyskusja
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymaga pomocy przy opracowaniu i interpretacji uzyskanych wyników eksperymentalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D1-14_U02dobiera i realizuje proces otrzymywania wybranych materiałów i nanomateriałów; stosuje techniki i metody charakterystyki otrzymanych mamteriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_U03potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach materiałów i nanomateriałów, zna aktualne ich trendy rozwoju i potrafi wskazać możliwości ich zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami preparatyki materiałów/nanomateriałów
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowanymi technikami badań materiałów/nanomateriałów
Treści programoweT-P-1Preparatyka wybranych materiałów i nanomateriałów
T-P-2Charakterystyka fizykochemiczna otrzymanych materiałów/nanomateriałów
Metody nauczaniaM-1Dyskusja
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena z przebiegu realizacji założonych badań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student mało samodzielny, wymaga wsparcia przy zadaniach realizowanych w ramach zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D1-14_K01świadomość posiadanej wiedzy oraz zdolność do samodzielnej organizacji pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_K02ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotowy do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do samodzielnej pracy w laboratorium
Treści programoweT-P-1Preparatyka wybranych materiałów i nanomateriałów
T-P-2Charakterystyka fizykochemiczna otrzymanych materiałów/nanomateriałów
T-P-3Opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników prac eksperymentalnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena z przebiegu realizacji założonych badań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest częściwo świadomy posiadanej wiedzy i wymaga wsparcia przy organizacji pracy
3,5
4,0
4,5
5,0