Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Laboratorium technologiczne w powiększonej skali:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Laboratorium technologiczne w powiększonej skali | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>, Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>, Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość procesów przemysłowych w przemyśle chemicznym i pokrewnych |
W-2 | Bezpieczeństwo produkcji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi z zakresu biotechnologii i technologii chemicznej wchodzącymi w skład procesów realizowanych w powiększonej skali |
C-2 | Przekazanie umiejętności kształtowania nowego procesu technologicznego w zakresie budowy stanowiska badawczego, doboru metod kontroli procesu i produktów w skali laboratoryjnej i powiększonej |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przekazywania swojej wiedzy innym w zakresie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych oraz ich oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Wyjazd do wybranego zakładu związanego z oczyszczaniem wody. | 6 |
T-L-3 | Uzdatnianie wody podziemnej | 6 |
T-L-4 | Odolejanie wody metodą ultrafiltracji | 6 |
T-L-5 | Opracowywanie karty charakterystyki technicznych tworzyw sztucznych zgodnie z normami ISO | 6 |
T-L-6 | Wytwórnia tektury falistej | 6 |
T-L-7 | Produkcja powłok lakierniczych | 6 |
T-L-8 | Instalacja farm wiatrowych | 6 |
T-L-9 | Oczyszczanie gazów odlotowych metodą adsorpcji | 6 |
T-L-10 | Kopalnia ropy naftowej i gazu | 6 |
T-L-11 | Chemiczna i fizyczna modyfikacja powierzchni materiałów polimerowych | 6 |
T-L-12 | Oczyszczanie ścieków metodą adsorpcji | 6 |
T-L-13 | Oczyszczanie powietrza metodami fotokatalitycznymi | 6 |
T-L-14 | Badania produktów pirolizy | 6 |
T-L-15 | Zaliczenie pisemne | 1 |
80 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 80 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 20 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej |
M-2 | Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C05_W01 Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych i stosowanych technologii w przemyśle chemicznym i innych pokrewnych, posiada wiedzę na temat stosowanej aparatury i urządzeń w procesach przemysłowych, zna metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów | TCH_2A_W01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10 | M-2 | S-2 |
TCH_2A_C05_W02 Absolwent posiada pogłębioną wiedzę na temat nowych technologii chemicznych oraz możliwości ich wdrożenia w przemyśle | TCH_2A_W04 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-15 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C05_U01 student wykorzystuje pogłębioną wiedzę w zakresie procesów i technologii chemicznych oraz biortechnologii do przeprowadzenia procesów chemicznych lub biochemicznych, charakteryzuje surowce i produkty | TCH_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TCH_2A_C05_U02 student opracowuje statystycznie otrzymane wyniki z procesów technologicznych i badań eksperymentalnych, tworzy modele na potrzeby planowania, projektowania i optymalizacji procesów jednostkowych | TCH_2A_U02 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C05_K01 Student ocenia jakość i wydajność procesów jednostkowych oraz stosowanych technologii przemysłowych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko naturalne; wykorzystuje swoją wiedzę do szukania lepszych i nowoczesnych rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem BAT (Best Availabe Techniques) | TCH_2A_K01 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-13 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C05_W01 Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych i stosowanych technologii w przemyśle chemicznym i innych pokrewnych, posiada wiedzę na temat stosowanej aparatury i urządzeń w procesach przemysłowych, zna metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie treści programowych w stopniu przynajmniej 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_C05_W02 Absolwent posiada pogłębioną wiedzę na temat nowych technologii chemicznych oraz możliwości ich wdrożenia w przemyśle | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie treści programowych w stopniu przynajmniej 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C05_U01 student wykorzystuje pogłębioną wiedzę w zakresie procesów i technologii chemicznych oraz biortechnologii do przeprowadzenia procesów chemicznych lub biochemicznych, charakteryzuje surowce i produkty | 2,0 | |
3,0 | wykonanie poprawnie sprawozdania oraz zaliczenie pisemne - znajomość procesów jednostkowych i technologii w zakresie co najmniej 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_C05_U02 student opracowuje statystycznie otrzymane wyniki z procesów technologicznych i badań eksperymentalnych, tworzy modele na potrzeby planowania, projektowania i optymalizacji procesów jednostkowych | 2,0 | |
3,0 | oddanie poprawnie wykonanego sprawozdania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C05_K01 Student ocenia jakość i wydajność procesów jednostkowych oraz stosowanych technologii przemysłowych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko naturalne; wykorzystuje swoją wiedzę do szukania lepszych i nowoczesnych rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem BAT (Best Availabe Techniques) | 2,0 | |
3,0 | oddanie poprawnie zrobionego sprawozdania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zbigniew Heidrich, Wodociągi i kanalizacja Cz1 Wodociągi, Wydawnictwa WSIP, Warszawa, 2008
- Zbigniew Heidrich, Wodociągi i kanalizacja Cz2 Kanalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa, 2008
- Michal Bodzek, Krystyna Konieczny, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, oficyna wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2005
- W. Szlezyngier, Z.K. Brzozowski, Tworzywa sztuczne: chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie, Wydawnictwo Oświatowe Fosze, Rzeszów, 2012
- H. Saechtling, Tworzywa sztuczne - poradnik, WNT, Warszawa, 2000
- W. Owsik, Fizyczne podstawy technologii wydobywania ropy i gazu, Wydawnictwo Śląsk, Katowice, 1971
- G. Frydrychowicz-Jastrzębska, Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa, 2017, 1
- Piecuch Tadeusz, Dąbek Lidia, Juraszka Barbara, Spalanie i piroliza odpadów oraz ochrona powietrza przed szkodliwymi składnikami spalin, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2002
- Nadziakiewicz Jan, Wacławiak Krzysztof, Stelmach Sławomir, Procesy termiczne utylizacji odpadów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
- R. C. Bansal, M. Goyal, A. Świątkowski, L Dąbek, T. Siemieniewska, Adsorpcja na weglu aktywnym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- E. Grygorczuk, J. Miedz, T. Wierzbicki, Technologia wody i ścieków, Cz. 1. Woda pitna i przemysłowa, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 1988
- Stefan Paszyc, Podstawy fotochemii, PWN, Warszawa, 1981
- W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, WN PWN, Warszawa, 2010
- Marek Bugdol, System Zarządzania Jakością według normy ISO 9001:2015, Helion, Gliwice, 2018