Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość w systemach zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość w systemach zarządzania jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność pracy z programem Excel oraz Statistica |
W-2 | Podstawowa wiedza z metod statystycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istniejącycmi systemami zarządzania jakością |
C-2 | Zapoznanie studentów z ekonomią zarządzania firmą |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami poprawy i oceny jakości |
C-4 | umiejętność wykorzystania metod statystycznych do oceny jakości procesu i zarządzania jakością |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie metod statycznych do oceny i kształtowania jakości procesu | 2 |
T-L-2 | Obliczanie wskaźnika zdolności jakościowej procesu | 2 |
T-L-3 | Projektowanie kart kontrolnych produktu | 2 |
T-L-4 | Analiza kosztów jakości | 2 |
T-L-5 | Metoda Pareto-Lorenz’a w ocenie jakości | 2 |
T-L-6 | Szacowanie analizy ryzyka procesu | 2 |
T-L-7 | Zastosowanie diagramu Ishikawy do analizy niezgodności | 2 |
T-L-8 | Ocena jakości systemów pomiarowych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do zarządzania | 1 |
T-W-2 | Ekonomia jakości zarządzania | 1 |
T-W-3 | Rola przywództwa w zarządzaniu | 1 |
T-W-4 | Ewolucja systemów zarządzania jakością | 1 |
T-W-5 | Analiza ryzyka | 1 |
T-W-6 | Szczupłe Zarządzanie i Lean Management | 1 |
T-W-7 | Metody poprawy jakości i przedsiębiorcze zarządzanie | 1 |
T-W-8 | Koszty jakości | 1 |
T-W-9 | Zdolność jakościowa procesów | 1 |
T-W-10 | Karty kontrolne w sterowaniu jakością | 1 |
T-W-11 | Kontrola jakości | 1 |
T-W-12 | Reenginering jako metoda poprawy efektywności działania firm | 1 |
T-W-13 | Prawo przedsiębiorców | 1 |
T-W-14 | Podsumowanie wraz z zaliczeniem w postaci testu | 1 |
T-W-15 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania z wykonanych zadań | 3 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącycm zajęcia | 2 |
A-L-4 | Praca samodzielna z analizą danych | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zbieranie materiałów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | nauczanie z użyciem komputera i programów Statistica oraz Excel |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A05a_W01 Student wie w jaki sposób można efektywnie zarządzać fimą, zna systemy zarządzania jakością i ich możliwy wpływ na wyniki finansowe firmy | TCH_2A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-7, T-W-14, T-W-6, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A05a_U01 Student wykorzystuje metody statystycznej oceny jakości procesów i produktów w zarządzaniu jakością | TCH_2A_U03 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A05a_W01 Student wie w jaki sposób można efektywnie zarządzać fimą, zna systemy zarządzania jakością i ich możliwy wpływ na wyniki finansowe firmy | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu na koniec zajęć z wynikiem co najmniej 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A05a_U01 Student wykorzystuje metody statystycznej oceny jakości procesów i produktów w zarządzaniu jakością | 2,0 | |
3,0 | Oddane sprawozdanie w terminie z poprawnie wykonanymi zadaniami w co najmniej 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adam Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2008
- Blikle Andrzej Jacek, Doktryna Jakości, one press, Warszawa, 2021, 2
- Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa, 2021, 1
- Grażyna Paulina Wójcik, Zarządzanie jakością w aspekcie kosztowym, CeDeWu, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- Wiśniewska Małgorzata Z, Grudowski Piotr, Kultura jakości, doskonałości i bezpieczeństwa w organizacji, CeDeWu
- Teresa Piecuch, Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, 2013, 2