Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Projekt technologiczny wytwarzania wybranych substancji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projekt technologiczny wytwarzania wybranych substancji | ||
Specjalność | Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii i technologii organicznej, chemii fizycznej (termodynamiki), technologii chemicznej, aparatury chemicznej, inżynierii reaktorów, metod analitycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z kryteriami wyboru, obliczeniami bilansowymi i elementami dokumentacji technicznej technologii otrzymywania wybranego produktu organicznego, wykorzystywanego w produkcji leków, kosmetyków środków pomocniczych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności sporządzenia projektu technologicznego wybranego produktu organicznego w formie dokumentu technicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zakres projektu technologicznego | 2 |
T-P-2 | Podstawy teoretyczne przykładowego procesu technologicznego (istota procesu, chemizm i mechanizm zachodzących reakcji) | 3 |
T-P-3 | Schemat ideowy, schemat technologiczny | 2 |
T-P-4 | Graficzne metody przedstawiania bilansów procesowych – wykres Sankey’a | 5 |
T-P-5 | Opracowanie założeń projektowych i wybór koncepcji rozwiązania technologicznego dla wybranego przez studenta procesu produktu organicznego (składnika produktu leczniczego, kosmetyku lub środka pomocniczego) na podstawie literatury, wraz z weryfikacją | 3 |
T-P-6 | Obliczenia bilansowe wybranego procesu | 5 |
T-P-7 | Opracowanie dokumentacji technicznej procesu, w tym charakterystyki jakościowej reagentów i materiałów pomocniczych, zagadnień ochrony środowiska, metod kontroli analitycznej, zagadnień BHP i przeciwpożarowych | 5 |
T-P-8 | Weryfikacja dokumentacji projektowej | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studia literaturowe | 6 |
A-P-3 | Wybór tematu projektu i opracowanie koncepcji technologicznej | 2 |
A-P-4 | Wykonanie obliczeń projektowych i sporządzenie projektu technologicznego w formie maszynopisu | 10 |
A-P-5 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Opracowanie projektu technologicznego wybranego produktu organicznego wykorzystywanego w produkcji leków, kosmetyków środków pomocniczych w formie maszynopisu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu technologicznego przedstawionego w fromie maszynopisu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sposobu rozwiązywania problemów technologicznych i samodzielności studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-07_W01 Student analizuje koncepcje, uzasadnia i wybiera proces wytwarzania produktu technologii chemicznej organicznej i opisuje go w formie projektu technologicznego, obejmującego istotę procesu, jego chemizmu i mechanizmu reakcji chemicznych, rozwiązań i obliczeń technologicznych, zagadnień ochrony środowiska, analityki i bezpieczeństwa pracy. | TCH_2A_W04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-07_U01 Absolwent potrafi pozyskiwać dane źródłowe z literatury polsko- i obcojęzycznej z różnych źródeł bibliograficznych, w tym baz danych, a następnie integrować i wykorzystać uzyskaną wiedzę z chemii i technologii organicznej oraz ochrony środowiska, uwzględniając aktualne trendy rozwoju w technologii chemicznej, do rozwiązywania zadań projektowych. | TCH_2A_U03 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-07_W01 Student analizuje koncepcje, uzasadnia i wybiera proces wytwarzania produktu technologii chemicznej organicznej i opisuje go w formie projektu technologicznego, obejmującego istotę procesu, jego chemizmu i mechanizmu reakcji chemicznych, rozwiązań i obliczeń technologicznych, zagadnień ochrony środowiska, analityki i bezpieczeństwa pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo opisuje podstawową technologię otrzymywania wybranego produktu organicznego i poprawnie wykonuje podstawowe obliczenia bilansu masowego i cieplnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-07_U01 Absolwent potrafi pozyskiwać dane źródłowe z literatury polsko- i obcojęzycznej z różnych źródeł bibliograficznych, w tym baz danych, a następnie integrować i wykorzystać uzyskaną wiedzę z chemii i technologii organicznej oraz ochrony środowiska, uwzględniając aktualne trendy rozwoju w technologii chemicznej, do rozwiązywania zadań projektowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć podstawowe wymagane informacje w źródłach bibliograficznych, zastosować jeden sposób rozwiązania zadania, opracować podstawowe zagadnienia projektowe w spójnej formie dokumentacji technicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Synoradzki L.,Wisialski J., Fronczak I., Projektowanie procesów technologicznych : od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
- Bretsznajder S. i in., Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973
- Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez organicznych T. 1 Surowce do syntez, WNT, Warszawa, 2008
- Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez organicznych T. 2 Syntezy, WNT, Warszawa, 2011
- Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992
Literatura dodatkowa
- Sobczyńska A., Szymanowski J., Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2003
- Bretsznajder S., Właściwości cieczy i gazów, WNT, Warszawa, 1962