Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych

Sylabus przedmiotu Surowce i segmentacja wyrobów kosmetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce i segmentacja wyrobów kosmetycznych
Specjalność Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu chemii nieorganicznej i budowy podstawowych klas związków organicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z substancjami stosowanymi w produkcji kosmetyków, ich budową chemiczną, właściwościami oraz nazewnictwem i funkcją surowca w wyrobie kosmetycznym
C-2Zapoznanie studenta z segmentami wyrobów kosmetycznych i doborem składników (surowców) w zalezności od przeznaczenia wyrobu i jego formulacji
C-3Wykształcenie umiejętności odczytywania etykiet kosmetyków weryfikowania ich składu i wyszukiwania informacji na temat składników i pełnionych funkcji oraz krytycznej oceny deklaracji marketingowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Segment kosmetyków pielęgnacyjnych: składniki i recepturowanie kosmetyków myjących i do kąpieli - mydła w kostce, płynne preparaty myjące2
T-A-2Segment kosmetyków do pielęgnacji włosów - recepturowanie szamponów i odżywek do włosów2
T-A-3Recepturowanie produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów1
T-A-4Segment kosmetyków pielęgnacyjnych i ochronnych do ciała2
T-A-5Segment kosmetyków do opalania i brązowiązych skórę1
T-A-6Segment kosmetyków kolorowych - składniki i formy kosmetyków do makijażu twarzy, oczu i ust; lakiery do paznokci2
T-A-7segment kosmetyków do koloryzacji włosów2
T-A-8Segment kosmetyków naturalnych i organicznych - kategorie klasyfikacyjne, wymagania2
T-A-9Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1skóra: budowa, naskórek, drogi przenikania; składniki kosmetyków i ich funkcje w kosmetyku1
T-W-2Woda stosowana w kosmetykach - wymagania i sposoby oczyszczania.1
T-W-3Podstawowe surowce kosmetyczne, ich charakterystyka i technologie wytwarzania wybranych surowców: surowce lipidowe i woski, oleje mineralne i polideceny, oleje silikonowe, wyższe estry, związki powierzchniowo czynne, antyoksydanty, konserwanty6
T-W-4Surowce profilujące działanie kosmetyku - środki liftingujące i przecistarzeniowe, środki promieniochronne, brązowiące, antyperspiranty, barwniki i pigmenty3
T-W-5Proteiny w kosmetykach - hydrolizaty i białka biogenne, enzymy; Peptydy jako fragmenty protein i peptydy syntetyczne - sygnałowe peptydy niskocząsteczkowe, peptydy wpływające na neuroprzekaźniki, peptydy jako nośniki.3
T-W-6zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2kosnultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i przygotowanie prezentacji8
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z wykładowcą2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta do zajęciach audytoryjnych; udział w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji na temat wybranego segmentu kosmetyków

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-06_W01
Student wymienia i charakteryzuje surowce stosowane w przemyśle kosmetycznym; klasyfikuje surowce kosmetyczne w zależności od ich przeznaczenia, wyjaśnia cel stosowania i działania składników kosmetyków; objaśnia skład wyrobów kosmetycznych z różnych segmentów - wymienia i tłumaczy rolę poszczególnych surowców dla przeznaczenia i formulacji wyrobu
TCH_2A_W01, TCH_2A_W04C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-06_K01
Student potrafi weryfikować skład handlowego produktu kosmetycznego na podstawie etykiety produktu i wyszukiwać informacje na temat budowy i roli składników oraz krytycznie oceniać deklaracje na etykiecie
TCH_2A_K01C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-8, T-A-6M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-06_W01
Student wymienia i charakteryzuje surowce stosowane w przemyśle kosmetycznym; klasyfikuje surowce kosmetyczne w zależności od ich przeznaczenia, wyjaśnia cel stosowania i działania składników kosmetyków; objaśnia skład wyrobów kosmetycznych z różnych segmentów - wymienia i tłumaczy rolę poszczególnych surowców dla przeznaczenia i formulacji wyrobu
2,0
3,0Student wymienia i prawidłowo charakteryzuje niektóre surowce stosowane w przemyśle kosmetycznym;
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-06_K01
Student potrafi weryfikować skład handlowego produktu kosmetycznego na podstawie etykiety produktu i wyszukiwać informacje na temat budowy i roli składników oraz krytycznie oceniać deklaracje na etykiecie
2,0
3,0Student samodzielnie wyszukuje informacje tylko o części składników określonego segmentu kosmetyków i z pomocą prowadzącego weryfikuje skład z informacjami na etykiecie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
  2. W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
  3. J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
  4. W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Uri Zoller, Handbook and detergents. Part E: Applications, CRC Press Taylor&Francis Group, 2009, Surfactant Science Series:141
  2. L. D. Rhein, Surfactants in personal care products and decorative cosmetics, CRC Press Taylor&Francis Group, 2007, trzecie, Surfactant Science Series:135
  3. redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
  4. http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
  5. http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
  6. http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012
  7. Kirk-Othmer, Chemical Technology of Cosmetics, John Willey and sons, Hoboken New Jersey, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Segment kosmetyków pielęgnacyjnych: składniki i recepturowanie kosmetyków myjących i do kąpieli - mydła w kostce, płynne preparaty myjące2
T-A-2Segment kosmetyków do pielęgnacji włosów - recepturowanie szamponów i odżywek do włosów2
T-A-3Recepturowanie produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów1
T-A-4Segment kosmetyków pielęgnacyjnych i ochronnych do ciała2
T-A-5Segment kosmetyków do opalania i brązowiązych skórę1
T-A-6Segment kosmetyków kolorowych - składniki i formy kosmetyków do makijażu twarzy, oczu i ust; lakiery do paznokci2
T-A-7segment kosmetyków do koloryzacji włosów2
T-A-8Segment kosmetyków naturalnych i organicznych - kategorie klasyfikacyjne, wymagania2
T-A-9Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1skóra: budowa, naskórek, drogi przenikania; składniki kosmetyków i ich funkcje w kosmetyku1
T-W-2Woda stosowana w kosmetykach - wymagania i sposoby oczyszczania.1
T-W-3Podstawowe surowce kosmetyczne, ich charakterystyka i technologie wytwarzania wybranych surowców: surowce lipidowe i woski, oleje mineralne i polideceny, oleje silikonowe, wyższe estry, związki powierzchniowo czynne, antyoksydanty, konserwanty6
T-W-4Surowce profilujące działanie kosmetyku - środki liftingujące i przecistarzeniowe, środki promieniochronne, brązowiące, antyperspiranty, barwniki i pigmenty3
T-W-5Proteiny w kosmetykach - hydrolizaty i białka biogenne, enzymy; Peptydy jako fragmenty protein i peptydy syntetyczne - sygnałowe peptydy niskocząsteczkowe, peptydy wpływające na neuroprzekaźniki, peptydy jako nośniki.3
T-W-6zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2kosnultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i przygotowanie prezentacji8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z wykładowcą2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-06_W01Student wymienia i charakteryzuje surowce stosowane w przemyśle kosmetycznym; klasyfikuje surowce kosmetyczne w zależności od ich przeznaczenia, wyjaśnia cel stosowania i działania składników kosmetyków; objaśnia skład wyrobów kosmetycznych z różnych segmentów - wymienia i tłumaczy rolę poszczególnych surowców dla przeznaczenia i formulacji wyrobu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
TCH_2A_W04Absolwent posiada pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności odczytywania etykiet kosmetyków weryfikowania ich składu i wyszukiwania informacji na temat składników i pełnionych funkcji oraz krytycznej oceny deklaracji marketingowych
C-1Zapoznanie studenta z substancjami stosowanymi w produkcji kosmetyków, ich budową chemiczną, właściwościami oraz nazewnictwem i funkcją surowca w wyrobie kosmetycznym
C-2Zapoznanie studenta z segmentami wyrobów kosmetycznych i doborem składników (surowców) w zalezności od przeznaczenia wyrobu i jego formulacji
Treści programoweT-A-1Segment kosmetyków pielęgnacyjnych: składniki i recepturowanie kosmetyków myjących i do kąpieli - mydła w kostce, płynne preparaty myjące
T-A-2Segment kosmetyków do pielęgnacji włosów - recepturowanie szamponów i odżywek do włosów
T-A-3Recepturowanie produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów
T-A-7segment kosmetyków do koloryzacji włosów
T-A-5Segment kosmetyków do opalania i brązowiązych skórę
T-A-4Segment kosmetyków pielęgnacyjnych i ochronnych do ciała
T-A-8Segment kosmetyków naturalnych i organicznych - kategorie klasyfikacyjne, wymagania
T-A-6Segment kosmetyków kolorowych - składniki i formy kosmetyków do makijażu twarzy, oczu i ust; lakiery do paznokci
T-W-3Podstawowe surowce kosmetyczne, ich charakterystyka i technologie wytwarzania wybranych surowców: surowce lipidowe i woski, oleje mineralne i polideceny, oleje silikonowe, wyższe estry, związki powierzchniowo czynne, antyoksydanty, konserwanty
T-W-5Proteiny w kosmetykach - hydrolizaty i białka biogenne, enzymy; Peptydy jako fragmenty protein i peptydy syntetyczne - sygnałowe peptydy niskocząsteczkowe, peptydy wpływające na neuroprzekaźniki, peptydy jako nośniki.
T-W-4Surowce profilujące działanie kosmetyku - środki liftingujące i przecistarzeniowe, środki promieniochronne, brązowiące, antyperspiranty, barwniki i pigmenty
T-W-2Woda stosowana w kosmetykach - wymagania i sposoby oczyszczania.
T-W-1skóra: budowa, naskórek, drogi przenikania; składniki kosmetyków i ich funkcje w kosmetyku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta do zajęciach audytoryjnych; udział w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji na temat wybranego segmentu kosmetyków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i prawidłowo charakteryzuje niektóre surowce stosowane w przemyśle kosmetycznym;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-06_K01Student potrafi weryfikować skład handlowego produktu kosmetycznego na podstawie etykiety produktu i wyszukiwać informacje na temat budowy i roli składników oraz krytycznie oceniać deklaracje na etykiecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do stałego poszerzania wiedzy, w tym do samodzielnego jej uzupełniania.
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności odczytywania etykiet kosmetyków weryfikowania ich składu i wyszukiwania informacji na temat składników i pełnionych funkcji oraz krytycznej oceny deklaracji marketingowych
Treści programoweT-A-1Segment kosmetyków pielęgnacyjnych: składniki i recepturowanie kosmetyków myjących i do kąpieli - mydła w kostce, płynne preparaty myjące
T-A-2Segment kosmetyków do pielęgnacji włosów - recepturowanie szamponów i odżywek do włosów
T-A-3Recepturowanie produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów
T-A-7segment kosmetyków do koloryzacji włosów
T-A-5Segment kosmetyków do opalania i brązowiązych skórę
T-A-4Segment kosmetyków pielęgnacyjnych i ochronnych do ciała
T-A-8Segment kosmetyków naturalnych i organicznych - kategorie klasyfikacyjne, wymagania
T-A-6Segment kosmetyków kolorowych - składniki i formy kosmetyków do makijażu twarzy, oczu i ust; lakiery do paznokci
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta do zajęciach audytoryjnych; udział w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji na temat wybranego segmentu kosmetyków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wyszukuje informacje tylko o części składników określonego segmentu kosmetyków i z pomocą prowadzącego weryfikuje skład z informacjami na etykiecie
3,5
4,0
4,5
5,0