Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Sylabus przedmiotu Formulacja kosmetyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Formulacja kosmetyków | ||
Specjalność | Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z chemii organicznej i nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z technologią otrzymywania różnych formulacji kosmetycznych i określania ich właściwości fizykochemicznych i użytkowych |
C-2 | zapozanie studentów z segmentacją wyrobów kosmetycznych |
C-3 | ukształtowanie umiejętności sporządzania formulacji kosmetycznych oraz możliwości kontrolowania ich własciwości fizykochemicznych |
C-4 | uksztaltowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego oraz sporządzania etykiety kosmetyku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mydła alkaliczne, metaliczne, glicerynowe – otrzymywanie i charakterystyka. | 5 |
T-L-2 | Płynne preparaty do mycia – szampony, mydła w płynie, płyny do kąpieli. Ocena właściwości pianotwórczych i stabilności piany, podstawowych właściwości fizykochemicznych – pH, chlorki, czynniki chelatujące. | 5 |
T-L-3 | Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki i ocena jakości. Rozpuszczalniki w kosmetyce. | 5 |
T-L-4 | Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczenia w technologii kosmetycznej. Obliczenia wykorzystywane w recepturze kosmetyku. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora i ocena jakości emulsji. | 5 |
T-L-5 | Wykonanie różnych form kosmetyków kolorowych - do makijażu oczu, ust, paznokci | 5 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne. Ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Metody podające. Udostępniane studentowi przez prowadzącego, materiały wraz z instrukcją dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna) |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego |
S-4 | Ocena formująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-14_W01 Student charakteryzuje grupy produktów kosmetycznych ; jest w stanie odpowiednio dobrać składniki ze względu na postać kosmetyku i jego przeznaczenie; opisuje i wyjaśnia metody produkcji kosmetyków oraz czynniki wpływające na ich trwałość; Student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie zasad wytwarzania kosmetyków; | TCH_2A_W01, TCH_2A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-14_U01 Student umie dobierać odpowiednie surowce i metodę do wytwarzania poszczególnych formulacji kosmetycznych; student wykonuje różne formulacje kosmetyczne i określa właściwości fizykochemiczne i użytkowe otrzymanego kosmetyku; | TCH_2A_U01, TCH_2A_U03 | — | — | C-4 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-1 | S-1, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-14_W01 Student charakteryzuje grupy produktów kosmetycznych ; jest w stanie odpowiednio dobrać składniki ze względu na postać kosmetyku i jego przeznaczenie; opisuje i wyjaśnia metody produkcji kosmetyków oraz czynniki wpływające na ich trwałość; Student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie zasad wytwarzania kosmetyków; | 2,0 | |
3,0 | Student objaśnia zwiazek pomiędzy formą kosmetyku a jego stanem fizykochemicznym; potrafi częściowo wymienić czynniki wpływajce na trwałość różnych form kosmetycznych oraz wskazać najwazniejsze kierunki w zakresie rozwoju kosmetyku; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-14_U01 Student umie dobierać odpowiednie surowce i metodę do wytwarzania poszczególnych formulacji kosmetycznych; student wykonuje różne formulacje kosmetyczne i określa właściwości fizykochemiczne i użytkowe otrzymanego kosmetyku; | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi z pomocą prowadzącego dobrać surowce i metodę wytwarzania formulacji kosmetycznych; wykonuje prawidłowo niektóre formulacje kosmetyczne i potrafi zcharakteryzować niektóre właściwości fizykochemiczne; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2009, 3
- Wiesław Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999, 1
- Janina Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1995
- Władysław Brud, Ryszard Glinka, Technologia kosmetyków : wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawicza MA, Łódź, 2001, 1
Literatura dodatkowa
- Marcin Molski, Chemia Piękna Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021
- http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2011
- Uri Zoller, Handbook and detergents. Part E: Applications, CRC Press Taylor&Francis Group, 2009, Surfactant Science Series: 141
- Linda D. Rhein, Mitchell L. Schlossman, Ponisseril Somasundaran, Surfactants in personal care products and decorative cosmetics, Taylor & Francis eBooks, 2020, 3, Surfactant Science Series: 135
- Kirk-Othmer, Chemical Technology of Cosmetics, John Willey and sons, Hoboken New Jersey, 2013