Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Sylabus przedmiotu Procesy i operacje jednostkowe w technologii substancji leczniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy i operacje jednostkowe w technologii substancji leczniczych | ||
Specjalność | Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z chemii organicznej |
W-2 | podstawowe wiadomości z preparatyki organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | studenci poznają ścieżkę prowadzącą do opracowania nowego środka leczniczego, począwszy od etapu projektowania substancji czynnej, aż do fazy procesów technologicznych zmierzających do przemysłowej produkcji związku |
C-2 | ugruntowanie wiedzy i umiejętnoci studenta z zakresu metod analitycznych stosowanych w technologii otrzymywania substancji leczniczych |
C-3 | studenci zapoznają się z technologią otrzymywania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie i substancji pomocniczych w skali laboratoryjnej w oparciu o procesy syntezy chemicznej i biotechnologicznej |
C-4 | studenci zapoznają się z jednostkowymi operacjami fizycznymi i chemicznymi w skali laboratoryjnej prowadzącymi do otrzymania substancji aktywnych farmaceutycznie oraz substancji pomocniczych stosowanych w przemyśle farmaceutycznym |
C-5 | studenci zapoznają się z metodami poszukiwania i projektowania nowych środków leczniczych wraz procesami technologicznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza paracetamolu | 5 |
T-L-2 | Synteza kwasu barbiturowego | 5 |
T-L-3 | Synteza fenytoiny | 5 |
T-L-4 | Synteza lidokainy | 5 |
T-L-5 | Wykonanie badań i analiza wyników potwierdzających tożsamość uzyskanych związków | 5 |
T-L-6 | Reakcje charakterystyczne wybranych grup API. Ocena czystości otrzymanych API | 5 |
30 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Podstawy teoretyczne i praktyczne dotyczące procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API). | 5 |
T-S-2 | Parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych, a także wpływających na optymalizację reakcji syntezy organicznej. | 5 |
T-S-3 | Poszukiwania i tworzenie planów syntezy wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie, z wykorzystaniem nowoczesnych baz danych w zakresie współczesnej technologii organicznej. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | opracowanie sprawozdania z laboratoriów | 10 |
A-L-3 | przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-S-2 | przygotowanie się do seminariów | 3 |
A-S-3 | przygotowanie prezentacji na wybrany temat | 5 |
A-S-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji i aktywność na seminarium |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna) |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja i ocena wykonania ćwiczenia laboratoryjnego |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z zajęć praktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-04_W01 Student wymienia procesy i operacje jednostkowe wykorzystywane w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; wskazuje niezbędne surowce oraz dobiera aparaturę i urządzenia do otrzymania substancji aktywnych; identyfikuje otrzymane substancje | TCH_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-S-1, T-S-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
TCH_2A_D03-04_W02 student wymienia parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych | TCH_2A_W03 | — | — | C-5 | T-S-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-04_U01 Student umie dobierać odpowiednie procesy i operacje jednostkowe oraz niezbędne surowce i aparaturę w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; potrafi interpretować wyniki analiz w celu potwierdzenia tożsamości otrzymanych substancji | TCH_2A_U01 | — | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-S-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TCH_2A_D03-04_U02 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z literatury do analizy i oceny rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie produkcji leków | TCH_2A_U06 | — | — | C-5 | T-S-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-04_K01 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; korzystania z obiektywnych źródeł informacji | TCH_2A_K01 | — | — | C-5 | T-S-3 | M-3 | S-1 |
TCH_2A_D03-04_K02 student nabędzie świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów dotyczących procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API); | TCH_2A_K02 | — | — | C-5 | T-S-1, T-S-3 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-04_W01 Student wymienia procesy i operacje jednostkowe wykorzystywane w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; wskazuje niezbędne surowce oraz dobiera aparaturę i urządzenia do otrzymania substancji aktywnych; identyfikuje otrzymane substancje | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i opisać najczęściej stosowane procesy i operacje jednostkowe wykorzystywane w celu otrzymania związków aktywnych; wskazuje niektóre niezbędne surowce oraz dobiera podstawową aparaturę do ich otrzymania; zna najważniejsze metody identyfikacji związków i podstawowe zasady ich działania; potrafi zidentyfikować proste substancje lecznicze; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D03-04_W02 student wymienia parametry wpływające na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji katalitycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić najważniejsze parametry wpływajace na szybkość, kinetykę i wydajność reakcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-04_U01 Student umie dobierać odpowiednie procesy i operacje jednostkowe oraz niezbędne surowce i aparaturę w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych; potrafi interpretować wyniki analiz w celu potwierdzenia tożsamości otrzymanych substancji | 2,0 | |
3,0 | potrafi dobierać podstawowe procesy i operacje jednostkowe oraz określa niezbędne surowce i aparaturę dla syntezy prostych substancji aktywnych; potrafi zaprezentować wyniki badań identyfikacyjnych bez umiejętności efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D03-04_U02 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z literatury do analizy i oceny rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie produkcji leków | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawowe umiejętności korzystania z literatury fachowej, podręcznikowej i źródłowej, polsko- i obcojęzycznej, testowych i elektronicznych baz danych, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-04_K01 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; korzystania z obiektywnych źródeł informacji | 2,0 | |
3,0 | korzysta z wiarygodnych źródeł literaturowych podczas opracowywania problemu; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D03-04_K02 student nabędzie świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów dotyczących procesów i operacji wykorzystywanych w celu otrzymania wybranych substancji aktywnych farmaceutycznie (API); | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady poprawnego wykorzystania narzędzi badawczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Maciej Pawłowski, Chemia leków, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2020, 1
- Richard Silverman, Chemia organiczna w projektowaniu leków, WNT, Warszawa, 2004, 1
- Gawroński Jacek, Gawrońska Krystyna, Kacprzak Karol, Kwit Marcin, Współczesna synteza organiczna. Wybór eksperymentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, 1
Literatura dodatkowa
- Henryk Marona (red.), Syntezy środków leczniczych, WUJ, Kraków, 2006
- Peter J. Harrington, Pharmaceutical Process Chemistry for Synthesis: Rethinking the Routes to Scale-Up, WILEY, 2011
- Fulvio Gualtier, New trends in synthetic medicinal chemistry, WILEY-VCH Verlag GmbH, 2000
- Farmakopee Polskie
- Graham L. Patrick, Chemia medyczna, Wydawnictwo PWN, 2019
- Dieter Steinhilber, Manfred Schubert-Zsilavecz, Chemia Medyczna, MedPharm, Wrocław, 2012, 1