Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Elementy biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii, mikrobiologii, biochemii i chemii na poziomie szkoły wyższej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody określania biomasy w procesach biotechnologicznych. | 5 |
T-L-2 | Określenie aktywności wybranych enzymów. Izolacja i elektroforeza kwasów nukleinowych. | 5 |
T-L-3 | Ocena podatności polimerów, w tym biopolimerów (pochodzących ze źródeł odnawialnych) na biodegradację w teście płytkowym i w testach glebowych. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. | 1 |
T-W-2 | Główni gracze na rynku biotechnologii w Polsce i na świecie. | 1 |
T-W-3 | Ogólne warunki prowadzenia Bioprocesów. Metody hodowli drobnoustrojów/linii komórkowych w procesie biotechnologicznym. | 3 |
T-W-4 | Metody powstawania bio-leków i szczepionek. Biokosmetologia. | 2 |
T-W-5 | Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w przemyśle faramceutycznym, chemicznym i pokrewnych. | 3 |
T-W-7 | Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. | 2 |
T-W-8 | Cechy patentu biotechnologicznego. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do kolokwium | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie referatu | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A01_W01 w podstawowy sposób charakteryzuje organizmy, głównie bakterie i grzyby mikroskopowe stosowane w biotechnologii. | TCH_2A_W01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TCH_2A_A01_W02 teoretycznie i w zakresie podstawowym praktycznie definiuje procesy biotechnologiczne | TCH_2A_W01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_A01_U01 stosuje podstawowe techniki wykorzystywane w mikrobiologii oraz obsługuje podstawowe urządzenia stosowane w biotechnologii. | TCH_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A01_W01 w podstawowy sposób charakteryzuje organizmy, głównie bakterie i grzyby mikroskopowe stosowane w biotechnologii. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętna wiedza w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_A01_W02 teoretycznie i w zakresie podstawowym praktycznie definiuje procesy biotechnologiczne | 2,0 | |
3,0 | Zaliczone od 51 do 60% punktów możliwych do uzyskania na zaliczeniu testowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_A01_U01 stosuje podstawowe techniki wykorzystywane w mikrobiologii oraz obsługuje podstawowe urządzenia stosowane w biotechnologii. | 2,0 | |
3,0 | Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
- Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
- Szewczyk K.W., Technologia biochemiczna, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2003
- Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Malepszy St., Niemierowicz-Szczytt K., Przybecki Zb., Biotechnologia w genetyce i hodowli roślin, PWN, Warszawa, 1989
- Chmiel A., Biotechnologia, PWN, Warszawa, 1998