Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów

Sylabus przedmiotu Chemia fizyczna polimerów 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia fizyczna polimerów 2
Specjalność Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,40egzamin
laboratoriaL2 45 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści kursu Chemia fizyczna polimerów 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami otrzymywania i charakterystyki fizykochemicznej polimerów.
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności charakterystyki polimerów w roztworach oraz kinetyki procesów polimeryzacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Chromatografia żelowa GPC.4
T-L-2Oznaczanie mas cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną. Wyznaczanie współczynników K i a równania Marka-Houwinka na podstawie przeprowadzonych badań.4
T-L-3Badania stopnia spęcznienia materiałów polimerowych.4
T-L-4Oznaczenie punktu izoelektrycznego białek.4
T-L-5Symulacja kuli rozpuszczalności Hansena i ocena składu fazowego materiałów polimerowych.4
T-L-6Badanie kinetyki rozpadu inicjatora polimeryzacji wolnorodnikowej metodą spektrofotometrii UV-VIS.5
T-L-7Badanie kinetyki rozpadu inicjatora azowego metodą wolumetryczną.5
T-L-8Wyznaczanie postępu reakcji polimeryzacji wolnorodnikowej metodą dylatometryczną.5
T-L-9Wyznaczanie mas cząsteczkowych metodą osmometrii parowej.5
T-L-10Wyznaczanie kinetyki sieciowana metodą skaningowej kalorymetrii różnicowej.5
45
wykłady
T-W-1Frakcjonowanie przepływowe w asymetrycznym polu sił przepływu (AFFF) w połączeniu z technikami wielokątowego rozpraszania światła. Porównanie z techniką GPC/SEC.3
T-W-2Procesy polimeryzacyjne - reakcje rodnikowe, jonowe, w tym polimeryzacja rodnikowa z przeniesieniem atomu (ATRP).3
T-W-3Przykłady wykorzystania reakcji polimeryzacji do otrzymywania polimerów o założonej strukturze.2
T-W-4Kopolimeryzacja: kinetyka, współczynniki reaktywności, metody ich wyznaczania, schemat Q-e,3
T-W-5Kopolimery a mieszaniny polimerowe, sieci polimerowe: uwarunkowania termodynamiczne, czynniki wpływające na budowę łańcucha kopolimeru2
T-W-6Kinetyka polimeryzacji jonowej1
T-W-7Polimeryzacja z otwarciem pierścienia1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych2
A-L-3opracowanie wyników z laboratorium2
A-L-4konsultacje z prowadzącym1
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu4
A-W-3zapoznanie z literturą przedmiotu2
A-W-4konsultacje z prowadzącym2
A-W-5Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena aktyności studenta podczas zjaęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-04_W01
Student charakteryzuje metody otrzymywania polimerów, w tym zaawansowanych struktur oraz opisuje modele kinetyczne reakcji polimeryzacji
TCH_2A_W01, TCH_2A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-04_U01
Student przeprowadza analizy laboratoryjne w zakresie fizyko-chemii polimerów oraz opracowuje otrzymane wyniki.
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-04_K01
Student wykazuje aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych prezentujacą posiadaną wiedzę.
TCH_2A_K01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-04_W01
Student charakteryzuje metody otrzymywania polimerów, w tym zaawansowanych struktur oraz opisuje modele kinetyczne reakcji polimeryzacji
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie opisuje metody otrzymywania polimerów oraz objaśnia modele kinetyczne służace do opisu polimeryzacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-04_U01
Student przeprowadza analizy laboratoryjne w zakresie fizyko-chemii polimerów oraz opracowuje otrzymane wyniki.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie analizuje i interpretuje otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-04_K01
Student wykazuje aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych prezentujacą posiadaną wiedzę.
2,0
3,0Podczas zajęć student wykazuje małą aktywność w prezentowaniu własnej wiedzy i umiejętności praktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Połowiński S., Chemia fizyczna polimerów, Politechnika Łódzka, 2001
  2. Galina H., Fizykochemia polimerów, Wydaw. Politechniki Rzeszowskiej, 1998
  3. Galina H., Fizyka materiałów polimerowych. Makrocząsteczki i ich układy, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Chromatografia żelowa GPC.4
T-L-2Oznaczanie mas cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną. Wyznaczanie współczynników K i a równania Marka-Houwinka na podstawie przeprowadzonych badań.4
T-L-3Badania stopnia spęcznienia materiałów polimerowych.4
T-L-4Oznaczenie punktu izoelektrycznego białek.4
T-L-5Symulacja kuli rozpuszczalności Hansena i ocena składu fazowego materiałów polimerowych.4
T-L-6Badanie kinetyki rozpadu inicjatora polimeryzacji wolnorodnikowej metodą spektrofotometrii UV-VIS.5
T-L-7Badanie kinetyki rozpadu inicjatora azowego metodą wolumetryczną.5
T-L-8Wyznaczanie postępu reakcji polimeryzacji wolnorodnikowej metodą dylatometryczną.5
T-L-9Wyznaczanie mas cząsteczkowych metodą osmometrii parowej.5
T-L-10Wyznaczanie kinetyki sieciowana metodą skaningowej kalorymetrii różnicowej.5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Frakcjonowanie przepływowe w asymetrycznym polu sił przepływu (AFFF) w połączeniu z technikami wielokątowego rozpraszania światła. Porównanie z techniką GPC/SEC.3
T-W-2Procesy polimeryzacyjne - reakcje rodnikowe, jonowe, w tym polimeryzacja rodnikowa z przeniesieniem atomu (ATRP).3
T-W-3Przykłady wykorzystania reakcji polimeryzacji do otrzymywania polimerów o założonej strukturze.2
T-W-4Kopolimeryzacja: kinetyka, współczynniki reaktywności, metody ich wyznaczania, schemat Q-e,3
T-W-5Kopolimery a mieszaniny polimerowe, sieci polimerowe: uwarunkowania termodynamiczne, czynniki wpływające na budowę łańcucha kopolimeru2
T-W-6Kinetyka polimeryzacji jonowej1
T-W-7Polimeryzacja z otwarciem pierścienia1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych2
A-L-3opracowanie wyników z laboratorium2
A-L-4konsultacje z prowadzącym1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu4
A-W-3zapoznanie z literturą przedmiotu2
A-W-4konsultacje z prowadzącym2
A-W-5Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-04_W01Student charakteryzuje metody otrzymywania polimerów, w tym zaawansowanych struktur oraz opisuje modele kinetyczne reakcji polimeryzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
TCH_2A_W02Absolwent posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie narzędzi informatycznych niezbędną do modelowania, planowania, projektowania i optymalizacji technologicznych procesów przemysłowych oraz metod analizy i sposobów opracowywania wyników badań eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami otrzymywania i charakterystyki fizykochemicznej polimerów.
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności charakterystyki polimerów w roztworach oraz kinetyki procesów polimeryzacji.
Treści programoweT-W-1Frakcjonowanie przepływowe w asymetrycznym polu sił przepływu (AFFF) w połączeniu z technikami wielokątowego rozpraszania światła. Porównanie z techniką GPC/SEC.
T-W-2Procesy polimeryzacyjne - reakcje rodnikowe, jonowe, w tym polimeryzacja rodnikowa z przeniesieniem atomu (ATRP).
T-W-3Przykłady wykorzystania reakcji polimeryzacji do otrzymywania polimerów o założonej strukturze.
T-W-4Kopolimeryzacja: kinetyka, współczynniki reaktywności, metody ich wyznaczania, schemat Q-e,
T-W-5Kopolimery a mieszaniny polimerowe, sieci polimerowe: uwarunkowania termodynamiczne, czynniki wpływające na budowę łańcucha kopolimeru
T-W-6Kinetyka polimeryzacji jonowej
T-W-7Polimeryzacja z otwarciem pierścienia
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie opisuje metody otrzymywania polimerów oraz objaśnia modele kinetyczne służace do opisu polimeryzacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-04_U01Student przeprowadza analizy laboratoryjne w zakresie fizyko-chemii polimerów oraz opracowuje otrzymane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
TCH_2A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie narzędzi informatycznych niezbędną do modelowania, planowania, projektowania i optymalizacji technologicznych procesów przemysłowych oraz zna metody analizy i sposoby opracowywania wyników badań eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności charakterystyki polimerów w roztworach oraz kinetyki procesów polimeryzacji.
Treści programoweT-L-1Chromatografia żelowa GPC.
T-L-2Oznaczanie mas cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną. Wyznaczanie współczynników K i a równania Marka-Houwinka na podstawie przeprowadzonych badań.
T-L-3Badania stopnia spęcznienia materiałów polimerowych.
T-L-4Oznaczenie punktu izoelektrycznego białek.
T-L-5Symulacja kuli rozpuszczalności Hansena i ocena składu fazowego materiałów polimerowych.
T-L-6Badanie kinetyki rozpadu inicjatora polimeryzacji wolnorodnikowej metodą spektrofotometrii UV-VIS.
T-L-7Badanie kinetyki rozpadu inicjatora azowego metodą wolumetryczną.
T-L-8Wyznaczanie postępu reakcji polimeryzacji wolnorodnikowej metodą dylatometryczną.
T-L-9Wyznaczanie mas cząsteczkowych metodą osmometrii parowej.
T-L-10Wyznaczanie kinetyki sieciowana metodą skaningowej kalorymetrii różnicowej.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie analizuje i interpretuje otrzymane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D02-04_K01Student wykazuje aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych prezentujacą posiadaną wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do stałego poszerzania wiedzy, w tym do samodzielnego jej uzupełniania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności charakterystyki polimerów w roztworach oraz kinetyki procesów polimeryzacji.
Treści programoweT-L-1Chromatografia żelowa GPC.
T-L-2Oznaczanie mas cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną. Wyznaczanie współczynników K i a równania Marka-Houwinka na podstawie przeprowadzonych badań.
T-L-3Badania stopnia spęcznienia materiałów polimerowych.
T-L-4Oznaczenie punktu izoelektrycznego białek.
T-L-5Symulacja kuli rozpuszczalności Hansena i ocena składu fazowego materiałów polimerowych.
T-L-6Badanie kinetyki rozpadu inicjatora polimeryzacji wolnorodnikowej metodą spektrofotometrii UV-VIS.
T-L-7Badanie kinetyki rozpadu inicjatora azowego metodą wolumetryczną.
T-L-8Wyznaczanie postępu reakcji polimeryzacji wolnorodnikowej metodą dylatometryczną.
T-L-9Wyznaczanie mas cząsteczkowych metodą osmometrii parowej.
T-L-10Wyznaczanie kinetyki sieciowana metodą skaningowej kalorymetrii różnicowej.
Metody nauczaniaM-3pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktyności studenta podczas zjaęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podczas zajęć student wykazuje małą aktywność w prezentowaniu własnej wiedzy i umiejętności praktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0