Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Reologia i morfologia polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reologia i morfologia polimerów | ||
Specjalność | Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii i fizykochemii polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów. |
C-2 | Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania zjawisk relaksacji i pełzania materiałów polimerowych | 5 |
T-L-2 | Badania reologiczne stopów polimerów | 5 |
T-L-3 | Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda | 5 |
T-L-4 | Morfologia polimerów i ocena chropowatości | 5 |
T-L-5 | Zastosowanie metod termicznych i spektroskopowych do badania morfologii polimerów | 5 |
T-L-6 | Badania termoreologiczne polimerów termo- i duroplastycznych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych. | 3 |
T-W-2 | Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach. | 4 |
T-W-3 | Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach | 3 |
T-W-4 | Morfologia polimerów: struktura nadcząsteczkowa, morfologia kryształów, orientacja krystalitów, struktury krystaliczne w biopolimerach | 3 |
T-W-5 | Metody badania morfologii polimerów, krystalizacja polimerów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań, praca własna studenta | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-L-4 | konsultacje z prowadzącym | 1 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie na początku zajęć laboratoryjnych (wejściówka) |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-07_W01 Student definiuje i objaśnia pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów | TCH_2A_W01, TCH_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-07_U01 Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów | TCH_2A_U01, TCH_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-07_K01 Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu. | TCH_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-07_W01 Student definiuje i objaśnia pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska z zakresu reoligii i morfologii polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-07_U01 Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska zachodzące w roztworach i stopach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-07_K01 Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Schramm G., Reologia. Podstawy i zastosowania, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 1998
- Henryk Galina, Fizykochemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998
- A. Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i materiałoznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Chiellini E., Lenz R., Comprehensive Polymer Science, Oxford University Press, Oxford, 1989