Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School
specjalność: ENGINEERING, ECONOMIC AND ARTISTIC BLOCK

Sylabus przedmiotu Accessibility:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów ZUT Doctoral School
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Accessibility
Specjalność ENGINEERING, ECONOMIC AND ARTISTIC BLOCK
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1No initial requirements.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquiring knowledge and skills in defining and types of disabilities and special needs.
C-2Acquiring knowledge and skills in identifying accessibility barriers in public spaces.
C-3Acquiring basic knowledge and skills in the field of good practices in pro-accessibility solutions.
C-4Acquiring basic knowledge in the use of tools supporting accessibility and accessibility assessment.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Accessibility: Introduction - definitions, models, characteristics and types of disabilities and special needs.2
T-W-2Accessibility: Barriers in public space - examples and simulations of restrictions.2
T-W-3Accessibility: Pro-accessibility solutions in public space - good practices.2
T-W-4Accessibility: Assessment and measurement of accessibility - tools and methods supporting accessibility audit.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Attending lectures.8
A-W-2Consultations.2
A-W-3Preparation of an individual task.6
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture with elements of case analysis and practical simulation.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Assessment on the basis of an individual task.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_IEA04.2_W01
Student has knowledge in understanding challenges related to the accessibility of public spaces and identifying various types of special needs and related solutions to ensure and improve accessibility.
ISDE_4-_W02, ISDE_4-_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_IEA04.2_K01
Student acquires competences in active participation in the process of improving and ensuring the accessibility of public space, as well as sensitivity and awareness to the phenomena of exclusion related to accessibility for people with special needs.
ISDE_4-_K01, ISDE_4-_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_IEA04.2_W01
Student has knowledge in understanding challenges related to the accessibility of public spaces and identifying various types of special needs and related solutions to ensure and improve accessibility.
2,0
3,0Acquisition of knowledge and skills proven by independent preparation of a report on an individual task.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_IEA04.2_K01
Student acquires competences in active participation in the process of improving and ensuring the accessibility of public space, as well as sensitivity and awareness to the phenomena of exclusion related to accessibility for people with special needs.
2,0
3,0Acquisition of knowledge and skills proven by independent preparation of a report on an individual task.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Uwtawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. z 2019 r. poz. 1696, 2019
  2. ONZ, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169), 2012, 2012
  3. Giełda M., Pojęcie niepełnosprawności, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław, 2015
  4. Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, WYdawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  5. PFRON, Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
  6. Jędrzejczak-Sprycha A., Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
  7. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, Dz. U. z 2019 r. poz. 848, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Charytonowicz J., Nowakowski P., Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych, Jesień wieku, Wrocław, 2009
  2. Orłowska B. A. (red.), Przełamywanie barier psychologicznych, społecznych i emocjonalnych w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2011
  3. Cohen J., Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych, United Spinal Association, Jackson Heights, NY, USA, 2011
  4. Kuryłowicz E., Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005
  5. Wysocki M., Projektowania otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
  6. Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Accessibility: Introduction - definitions, models, characteristics and types of disabilities and special needs.2
T-W-2Accessibility: Barriers in public space - examples and simulations of restrictions.2
T-W-3Accessibility: Pro-accessibility solutions in public space - good practices.2
T-W-4Accessibility: Assessment and measurement of accessibility - tools and methods supporting accessibility audit.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attending lectures.8
A-W-2Consultations.2
A-W-3Preparation of an individual task.6
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_IEA04.2_W01Student has knowledge in understanding challenges related to the accessibility of public spaces and identifying various types of special needs and related solutions to ensure and improve accessibility.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_W02They have extended, theory-based knowledge relating to the represented field and discipline and detailed knowledge at an advanced level in the area of scientific research ,methodology of scientific work, preparation of publications and presentations of research results and the principle of dissemination of the results of scientific work, including open access mode.
ISDE_4-_W03They know and understand fundamental dilemmas of modern civilisation, also in relation to the recent scientific developments in the represented field and discipline.
Cel przedmiotuC-1Acquiring knowledge and skills in defining and types of disabilities and special needs.
C-2Acquiring knowledge and skills in identifying accessibility barriers in public spaces.
C-3Acquiring basic knowledge and skills in the field of good practices in pro-accessibility solutions.
C-4Acquiring basic knowledge in the use of tools supporting accessibility and accessibility assessment.
Treści programoweT-W-1Accessibility: Introduction - definitions, models, characteristics and types of disabilities and special needs.
T-W-2Accessibility: Barriers in public space - examples and simulations of restrictions.
T-W-3Accessibility: Pro-accessibility solutions in public space - good practices.
T-W-4Accessibility: Assessment and measurement of accessibility - tools and methods supporting accessibility audit.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture with elements of case analysis and practical simulation.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Assessment on the basis of an individual task.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Acquisition of knowledge and skills proven by independent preparation of a report on an individual task.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_IEA04.2_K01Student acquires competences in active participation in the process of improving and ensuring the accessibility of public space, as well as sensitivity and awareness to the phenomena of exclusion related to accessibility for people with special needs.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_K01They understand the necessity and are prepared to critically analyse the achieved scientific output and the contribution of the results of their own research activity to the development of the represented field and discipline.
ISDE_4-_K02They understand the obligation to seek creative solutions to the challenges of civilisation, in particular to social, research and creative commitments, are aware of the need to initiate actions in the public interest, to think in the entrepreneurial manner and the need for scientific development for new phenomena and problems in the represented field and discipline.
Cel przedmiotuC-1Acquiring knowledge and skills in defining and types of disabilities and special needs.
C-2Acquiring knowledge and skills in identifying accessibility barriers in public spaces.
C-3Acquiring basic knowledge and skills in the field of good practices in pro-accessibility solutions.
C-4Acquiring basic knowledge in the use of tools supporting accessibility and accessibility assessment.
Treści programoweT-W-1Accessibility: Introduction - definitions, models, characteristics and types of disabilities and special needs.
T-W-2Accessibility: Barriers in public space - examples and simulations of restrictions.
T-W-3Accessibility: Pro-accessibility solutions in public space - good practices.
T-W-4Accessibility: Assessment and measurement of accessibility - tools and methods supporting accessibility audit.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture with elements of case analysis and practical simulation.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Assessment on the basis of an individual task.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Acquisition of knowledge and skills proven by independent preparation of a report on an individual task.
3,5
4,0
4,5
5,0