Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria w produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria w produkcji zwierzęcej
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw żywienia, genetyki, biotechnologii, mikrobiologii, chemii i biochemii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami wykorzystywanymi w diagnostyce genetycznej oraz ochronie zasobów genowych zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt.
C-3Zapoznanie studentów z metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie wartości pokarmowej pasz i i przebiegu procesu fermentacji w kiszonkach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie DNA do badań diagnostycznych. Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek.1
T-L-2Diagnostyka genetyczna wydolności fizycznej na przykładzie polimorfizmu (SNP) genu LDHA (Columba livia).1
T-L-3Diagnostyka genetyczna agresji u psów na przykładzie polimorfizmu (indel) genu DRD4.1
T-L-4Diagnostyka genetyczna płci ptaków (gen CHD1) z wykorzystaniem techniki qPCR-MCA (ang. melting curve analysis).1
T-L-5Detekcja polimorfizmu/mutacji z wykorzystaniem techniki qPCR-HRM (ang. high resolution melting).1
T-L-6Analiza polimorfizmu genu RYR1 u świń ras zachowawczych i wysokoprodukcyjnych. Badanie zmienności genu miostatyny u różnych ras koni3
T-L-7Ocena autentyczności karm dla zwierząt na podstawie analizy DNA2
T-L-8Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokarmową pasz. Analiza wybranych dodatków paszowych na strawność składników odżywczych pasz1
T-L-9Szacowanie wartości pokarmowej drożdży paszowych.2
T-L-10Ocena wartości odżywczej białka drożdży.1
T-L-11Ocena jakości kiszonek.1
15
wykłady
T-W-1Diagnostyka genetyczna - podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Choroby genetyczne.1
T-W-2Polimorfizm genetyczny (DNA). Metody analizy.1
T-W-3Diagnostyka genetyczna cech użytkowych zwierząt - selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).1
T-W-4Selekcja genomowa zwierząt.1
T-W-5Kontrola pochodzenia zwierząt.1
T-W-6Stan zasobów genowych zwierząt.1
T-W-7Użytkowanie zasobów genowych zwierząt.1
T-W-8Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach.1
T-W-9Realizacja programów ochrony zasobów genowych zwierząt w Polsce.1
T-W-10Zastosowanie barkodingu DNA w monitorowaniu zasobów genowych zwierząt.1
T-W-11Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.1
T-W-12Biotechnologiczne dodatki paszowe (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji. Drożdże paszowe w żywieniu zwierząt.1
T-W-13Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierząt.1
T-W-14Biotechnologia w konserwacji pasz. Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych.1
T-W-15Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.20
A-L-4Konsultacje5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów.33
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D04_W01
Student opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
BT_2A_W06, BT_2A_W04, BT_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2
BT_2A_BI-N2-D04_W02
Student charakteryzuje gatunki zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie; wskazuje zasadność ochrony zasobów genowych zwierząt.
BT_2A_W11, BT_2A_W10C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2
BT_2A_BI-N2-D04_W03
Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
BT_2A_W11, BT_2A_W06, BT_2A_W13C-2T-W-15, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D04_U01
Student potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
BT_2A_U05C-1T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1
BT_2A_BI-N2-D04_U02
Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
BT_2A_U04C-3, C-2T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D04_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę indywidualną i w grupie w grupie.
BT_2A_K08C-3, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-1
BT_2A_BI-N2-D04_K02
Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyraża ocenę dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
BT_2A_K02, BT_2A_K01C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2
BT_2A_BI-N2-D04_K03
Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
BT_2A_K01C-2T-W-15, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-8M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D04_W01
Student opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D04_W02
Student charakteryzuje gatunki zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie; wskazuje zasadność ochrony zasobów genowych zwierząt.
2,0
3,0Student potrafi wskazać potrzebę ochrony bioróżnorodności, podaje przykłady programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D04_W03
Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować produktów biotechnologii stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz nie zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Bierze udział w dyskusji.
5,0Student bardzo dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz bardzo dobrze zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Aktywnie uczestniczy w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D04_U01
Student potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
2,0
3,0Student wykorzystuje wskazany przez nauczyciela test molekularny i korzysta z pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D04_U02
Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
2,0Nie potrafi dobrać i wykorzystać produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,0Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej jeden produkt biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,5Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej dwa produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,0Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,5Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt.
5,0Potrafi dobrać i wykorzystać omawiane na zajęciach produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D04_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę indywidualną i w grupie w grupie.
2,0
3,0Student wykazuje zdyscypliowanie w pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D04_K02
Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyraża ocenę dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość zanikania bioróżnorodności oraz potrzeby jej przeciwdziałaniu poprzez ochronę zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-D04_K03
Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
3,0Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt, ale nie ma świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
3,5Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz dostateczną świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
4,0Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
4,5Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student ma bardządobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Jamroz D., Podkówka W., Chachułowa J., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, tom. 3., PWN, Warszawa, 2001
  2. Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
  4. Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe w żywieniu świń, IFiŻZ, Warszawa, 1995
  5. Smulikowska S., Dodatki w żywieniu drobiu, IFiŻZ PAN, Jabłonna, 1996
  6. Grela E., Dodatki w żywieniu bydła, PPH „VIT-RA”, 2001
  7. Tuszyńskiego T., Tarko T., Procesy fermentacyjne – przewodnik do ćwiczeń, Uniwersytet Rolniczy, Kraków, 2010
  8. Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt, PWRiL, 2011
  9. Ryszard Słomski (red.), ANALIZA DNA. PRAKTYKA, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań, 2014, ISBN: 978-83-7160-763-9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie DNA do badań diagnostycznych. Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek.1
T-L-2Diagnostyka genetyczna wydolności fizycznej na przykładzie polimorfizmu (SNP) genu LDHA (Columba livia).1
T-L-3Diagnostyka genetyczna agresji u psów na przykładzie polimorfizmu (indel) genu DRD4.1
T-L-4Diagnostyka genetyczna płci ptaków (gen CHD1) z wykorzystaniem techniki qPCR-MCA (ang. melting curve analysis).1
T-L-5Detekcja polimorfizmu/mutacji z wykorzystaniem techniki qPCR-HRM (ang. high resolution melting).1
T-L-6Analiza polimorfizmu genu RYR1 u świń ras zachowawczych i wysokoprodukcyjnych. Badanie zmienności genu miostatyny u różnych ras koni3
T-L-7Ocena autentyczności karm dla zwierząt na podstawie analizy DNA2
T-L-8Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokarmową pasz. Analiza wybranych dodatków paszowych na strawność składników odżywczych pasz1
T-L-9Szacowanie wartości pokarmowej drożdży paszowych.2
T-L-10Ocena wartości odżywczej białka drożdży.1
T-L-11Ocena jakości kiszonek.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka genetyczna - podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Choroby genetyczne.1
T-W-2Polimorfizm genetyczny (DNA). Metody analizy.1
T-W-3Diagnostyka genetyczna cech użytkowych zwierząt - selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).1
T-W-4Selekcja genomowa zwierząt.1
T-W-5Kontrola pochodzenia zwierząt.1
T-W-6Stan zasobów genowych zwierząt.1
T-W-7Użytkowanie zasobów genowych zwierząt.1
T-W-8Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach.1
T-W-9Realizacja programów ochrony zasobów genowych zwierząt w Polsce.1
T-W-10Zastosowanie barkodingu DNA w monitorowaniu zasobów genowych zwierząt.1
T-W-11Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.1
T-W-12Biotechnologiczne dodatki paszowe (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji. Drożdże paszowe w żywieniu zwierząt.1
T-W-13Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierząt.1
T-W-14Biotechnologia w konserwacji pasz. Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych.1
T-W-15Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.20
A-L-4Konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów.33
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D04_W01Student opisuje techniki wykorzystywane w diagnostyce genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W05wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wykorzystywanymi w diagnostyce genetycznej oraz ochronie zasobów genowych zwierząt.
Treści programoweT-W-1Diagnostyka genetyczna - podstawowe pojęcia, znaczenie praktyczne. Choroby genetyczne.
T-W-2Polimorfizm genetyczny (DNA). Metody analizy.
T-W-3Diagnostyka genetyczna cech użytkowych zwierząt - selekcja wspomagana markerami genetycznymi (MAS).
T-W-4Selekcja genomowa zwierząt.
T-W-5Kontrola pochodzenia zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D04_W02Student charakteryzuje gatunki zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie; wskazuje zasadność ochrony zasobów genowych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W10wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wykorzystywanymi w diagnostyce genetycznej oraz ochronie zasobów genowych zwierząt.
Treści programoweT-W-6Stan zasobów genowych zwierząt.
T-W-7Użytkowanie zasobów genowych zwierząt.
T-W-8Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach.
T-W-9Realizacja programów ochrony zasobów genowych zwierząt w Polsce.
T-W-10Zastosowanie barkodingu DNA w monitorowaniu zasobów genowych zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać potrzebę ochrony bioróżnorodności, podaje przykłady programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D04_W03Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W11posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W13wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt.
Treści programoweT-W-15Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn.
T-W-11Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.
T-W-12Biotechnologiczne dodatki paszowe (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji. Drożdże paszowe w żywieniu zwierząt.
T-W-13Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierząt.
T-W-14Biotechnologia w konserwacji pasz. Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować produktów biotechnologii stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz nie zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Bierze udział w dyskusji.
5,0Student bardzo dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz bardzo dobrze zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D04_U01Student potrafi wykorzystać odpowiedni test molekularny DNA w diagnostyce genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wykorzystywanymi w diagnostyce genetycznej oraz ochronie zasobów genowych zwierząt.
Treści programoweT-L-3Diagnostyka genetyczna agresji u psów na przykładzie polimorfizmu (indel) genu DRD4.
T-L-4Diagnostyka genetyczna płci ptaków (gen CHD1) z wykorzystaniem techniki qPCR-MCA (ang. melting curve analysis).
T-L-1Pozyskiwanie DNA do badań diagnostycznych. Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek.
T-L-2Diagnostyka genetyczna wydolności fizycznej na przykładzie polimorfizmu (SNP) genu LDHA (Columba livia).
T-L-5Detekcja polimorfizmu/mutacji z wykorzystaniem techniki qPCR-HRM (ang. high resolution melting).
T-L-6Analiza polimorfizmu genu RYR1 u świń ras zachowawczych i wysokoprodukcyjnych. Badanie zmienności genu miostatyny u różnych ras koni
T-L-7Ocena autentyczności karm dla zwierząt na podstawie analizy DNA
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje wskazany przez nauczyciela test molekularny i korzysta z pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D04_U02Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie wartości pokarmowej pasz i i przebiegu procesu fermentacji w kiszonkach.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt.
Treści programoweT-L-8Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokarmową pasz. Analiza wybranych dodatków paszowych na strawność składników odżywczych pasz
T-L-9Szacowanie wartości pokarmowej drożdży paszowych.
T-L-10Ocena wartości odżywczej białka drożdży.
T-L-11Ocena jakości kiszonek.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dobrać i wykorzystać produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,0Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej jeden produkt biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,5Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej dwa produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,0Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,5Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt.
5,0Potrafi dobrać i wykorzystać omawiane na zajęciach produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D04_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę indywidualną i w grupie w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K08ma świadomość współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w pracy własnej oraz innych; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie wartości pokarmowej pasz i i przebiegu procesu fermentacji w kiszonkach.
C-1Zapoznanie studentów z metodami wykorzystywanymi w diagnostyce genetycznej oraz ochronie zasobów genowych zwierząt.
Treści programoweT-L-3Diagnostyka genetyczna agresji u psów na przykładzie polimorfizmu (indel) genu DRD4.
T-L-4Diagnostyka genetyczna płci ptaków (gen CHD1) z wykorzystaniem techniki qPCR-MCA (ang. melting curve analysis).
T-L-1Pozyskiwanie DNA do badań diagnostycznych. Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek.
T-L-2Diagnostyka genetyczna wydolności fizycznej na przykładzie polimorfizmu (SNP) genu LDHA (Columba livia).
T-L-5Detekcja polimorfizmu/mutacji z wykorzystaniem techniki qPCR-HRM (ang. high resolution melting).
T-L-6Analiza polimorfizmu genu RYR1 u świń ras zachowawczych i wysokoprodukcyjnych. Badanie zmienności genu miostatyny u różnych ras koni
T-L-7Ocena autentyczności karm dla zwierząt na podstawie analizy DNA
T-L-8Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokarmową pasz. Analiza wybranych dodatków paszowych na strawność składników odżywczych pasz
T-L-9Szacowanie wartości pokarmowej drożdży paszowych.
T-L-10Ocena wartości odżywczej białka drożdży.
T-L-11Ocena jakości kiszonek.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zdyscypliowanie w pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D04_K02Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyraża ocenę dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wykorzystywanymi w diagnostyce genetycznej oraz ochronie zasobów genowych zwierząt.
Treści programoweT-W-6Stan zasobów genowych zwierząt.
T-W-7Użytkowanie zasobów genowych zwierząt.
T-W-8Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach.
T-W-9Realizacja programów ochrony zasobów genowych zwierząt w Polsce.
T-W-10Zastosowanie barkodingu DNA w monitorowaniu zasobów genowych zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość zanikania bioróżnorodności oraz potrzeby jej przeciwdziałaniu poprzez ochronę zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D04_K03Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt.
Treści programoweT-W-15Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn.
T-W-11Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.
T-W-12Biotechnologiczne dodatki paszowe (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji. Drożdże paszowe w żywieniu zwierząt.
T-W-13Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierząt.
T-W-14Biotechnologia w konserwacji pasz. Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych.
T-L-8Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokarmową pasz. Analiza wybranych dodatków paszowych na strawność składników odżywczych pasz
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
3,0Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt, ale nie ma świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
3,5Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz dostateczną świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
4,0Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
4,5Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student ma bardządobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie.