Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Fizjoprofilaktyka psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjoprofilaktyka psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 0,40,50zaliczenie
laboratoriaL4 12 0,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie chorób i ich profilaktyki u psów po urazach, psów otyłych,starszych oraz w zakresie schorzeń układu kostno-mięsniowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.2
T-L-2Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.2
T-L-3Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.1
T-L-4Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.2
T-L-5Ćwiczenia u psów otyłych.1
T-L-6Program treningu zdrowotnego.2
T-L-7Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.1
T-L-8Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.1
12
wykłady
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.1
T-W-2Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.3
T-W-3Wady postawy u psów.1
T-W-4Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.1
T-W-5Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym.1
T-W-6Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.1
T-W-7Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych1
A-L-3Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie/wyjaśnienie
M-3Wykład problemowy
M-4Metody przypadków
M-5Zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Wypowiedź ustna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_36_W01
Student posiada wiedzę w zakresie relacji między budową i funkcjonowaniem organizmu psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu.
Knlic_2A_W07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-3, M-5S-3, S-1, S-2
Kn_2A_36_W02
Definiuje podstawowe pojęcia związane z fizjoprofilaktyką. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
Knlic_2A_W07C-1T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_36_U01
Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa.
Knlic_2A_U03C-1T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_36_K01
Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
Knlic_2A_K03C-1T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-5S-2
Kn_2A_36_K02
Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
Knlic_2A_K04C-1T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-3, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_36_W01
Student posiada wiedzę w zakresie relacji między budową i funkcjonowaniem organizmu psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji między budową i funkcjonowaniem organizm psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_W02
Definiuje podstawowe pojęcia związane z fizjoprofilaktyką. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
2,0
3,0Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_36_U01
Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa.
2,0
3,0Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_36_K01
Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
2,0
3,0Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_36_K02
Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
2,0
3,0Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sullivan Karen, Ćwicz razem ze swoim psem. Poradnik zdrowego stylu życia, Bellona, Warszawa, 2009
  2. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, 2004
  3. Rehabilitacja i fizjoterapia w weterynarii, Edra Urban & Partner, 2011
  4. Millis Darryl L., Levine David, Taylor Robert A., Rehabilitacja psów, Edra Urban & Partner, 2016
  5. M. Christine Zink , Janet B. Van Dyke, Canine Sports Medicine and Rehabilitation, John Wiley & Sons, Inc., 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.2
T-L-2Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.2
T-L-3Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.1
T-L-4Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.2
T-L-5Ćwiczenia u psów otyłych.1
T-L-6Program treningu zdrowotnego.2
T-L-7Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.1
T-L-8Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.1
T-W-2Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.3
T-W-3Wady postawy u psów.1
T-W-4Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.1
T-W-5Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym.1
T-W-6Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.1
T-W-7Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych1
A-L-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_W01Student posiada wiedzę w zakresie relacji między budową i funkcjonowaniem organizmu psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-W-3Wady postawy u psów.
T-W-4Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.
T-W-2Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.
T-L-2Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-5Zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Wypowiedź ustna
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji między budową i funkcjonowaniem organizm psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_W02Definiuje podstawowe pojęcia związane z fizjoprofilaktyką. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-W-7Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-6Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-2Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym.
T-L-4Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.
T-L-3Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.
T-L-2Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-L-8Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-5Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-6Program treningu zdrowotnego.
T-L-7Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-5Zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_U01Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-W-7Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-6Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-2Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.
T-L-2Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-L-8Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-5Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-6Program treningu zdrowotnego.
T-L-7Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-5Zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_K01Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-W-7Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-6Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-3Wady postawy u psów.
T-W-4Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-2Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym.
T-L-4Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.
T-L-3Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.
T-L-2Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-L-8Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-5Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-6Program treningu zdrowotnego.
T-L-7Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie/wyjaśnienie
M-3Wykład problemowy
M-5Zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_36_K02Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności.
Treści programoweT-W-7Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie.
T-W-6Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa.
T-W-3Wady postawy u psów.
T-W-4Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia.
T-W-1Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe.
T-W-2Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu.
T-W-5Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym.
T-L-4Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów.
T-L-3Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego.
T-L-1Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna.
T-L-2Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń.
T-L-8Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów.
T-L-5Ćwiczenia u psów otyłych.
T-L-6Program treningu zdrowotnego.
T-L-7Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-5Zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje postawę promującą zdrowie psów.
3,5
4,0
4,5
5,0