Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Ocena organoleptyczna surowców i produktów zwierzęcych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena organoleptyczna surowców i produktów zwierzęcych
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizjologii, biologii, towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych,statystyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.2
T-A-2Badanie wrażliwości sensorycznej: Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.2
T-A-3Metoda zaszerogawania w ocenie wybranych produktów żywnościowych.2
T-A-4Oceny konsumenckie (zasady stosowania).2
8
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.2
T-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności.2
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.2
T-W-5Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Studiowanie lieratury naukowej związanej z tematyką ćwiczeń i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia15
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury naukowej i przygotowanie do wykładów13
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.3_W01
Student posiada wiedzę z zakresu oceny jakości sensorycznej produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych do produkcji karm.
Kninz_2A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.3_U01
Potrafi prawidłowo ocenić przydatność surowca do produkcji karm stosując ocenę organoleptyczną.
Kninz_2A_U04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.3_K01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z jakością karmy produkowanej dla zwierząt wykorzystując nabytą wiedzę z zakresu analizy sensorycznej żywności.
Kninz_2A_K03C-1T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.3_W01
Student posiada wiedzę z zakresu oceny jakości sensorycznej produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych do produkcji karm.
2,0Studenci nie posiadają podstawowej wiedzy z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci posiadają podstawową wiedzę na poziomie dostatecznym z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.3_U01
Potrafi prawidłowo ocenić przydatność surowca do produkcji karm stosując ocenę organoleptyczną.
2,0Studenci nie posiadają podstawowych umięjętności do prawidłowej oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci posiadają umięjętności na poziomie dostatecznym przy ocenie organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.3_K01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z jakością karmy produkowanej dla zwierząt wykorzystując nabytą wiedzę z zakresu analizy sensorycznej żywności.
2,0Studenci nie potrafią w rozwiązywać problemów związanych z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci potrafią w rozwiązywać problemy na poziomie dostatecznym związane z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. N. Baryłko-Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badanie żywności, WN PTTŻ, Kraków, 2009
  2. Gawędka J., Jędrka T., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań., Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Norma, PN-ISO 5492: 1997; Analiza sensoryczna. Terminologia, 1997
  2. PN-ISO 6658: 1998; Analiza sensoryczna. Metodologia. Wytyczne ogólne, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.2
T-A-2Badanie wrażliwości sensorycznej: Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.2
T-A-3Metoda zaszerogawania w ocenie wybranych produktów żywnościowych.2
T-A-4Oceny konsumenckie (zasady stosowania).2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.2
T-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności.2
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.2
T-W-5Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Studiowanie lieratury naukowej związanej z tematyką ćwiczeń i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia15
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury naukowej i przygotowanie do wykładów13
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.3_W01Student posiada wiedzę z zakresu oceny jakości sensorycznej produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych do produkcji karm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności.
T-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-5Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie posiadają podstawowej wiedzy z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci posiadają podstawową wiedzę na poziomie dostatecznym z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.3_U01Potrafi prawidłowo ocenić przydatność surowca do produkcji karm stosując ocenę organoleptyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności.
T-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-5Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie posiadają podstawowych umięjętności do prawidłowej oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci posiadają umięjętności na poziomie dostatecznym przy ocenie organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.3_K01Potrafi rozwiązywać problemy związane z jakością karmy produkowanej dla zwierząt wykorzystując nabytą wiedzę z zakresu analizy sensorycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-4Oceny konsumenckie (zasady stosowania).
T-A-3Metoda zaszerogawania w ocenie wybranych produktów żywnościowych.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.
T-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie potrafią w rozwiązywać problemów związanych z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci potrafią w rozwiązywać problemy na poziomie dostatecznym związane z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0