Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Komercyjne karmy gotowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komercyjne karmy gotowe
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 14 1,60,50zaliczenie
wykładyW3 14 1,40,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami produkcji konserw i produktów ekstrudowanych, wypiekanych, ciastek i mączek.
C-2zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza chemiczna karm suchych3
T-L-2Analiza chemiczna karm wilgotnych3
T-L-3Analiza chemiczna przekąsek i smakołyków3
T-L-4Porównanie wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych5
14
wykłady
T-W-1Karma gotowa – rys historyczny1
T-W-2Rodzaje współczesnych karm komercyjnych. Karmy pełnoporcjowe i uzupełniające. Deklaracje na opakowaniach1
T-W-3Proces produkcji konserw2
T-W-4Zalety i wady konserw dla psów1
T-W-5Zalety i wady karm mokrych1
T-W-6Zapobieganie niedoborom i wyrównywanie strat składników odżywczych w trakcie procesów technologicznych1
T-W-7Charakterystyka produktów ekstrudowanych, wypiekanych2
T-W-8proces produkcji produktów ekstrudowanych, wypiekanych2
T-W-9Najczęstsze błędy w stosowaniu produktów gotowych1
T-W-10Ocena tolerancji pokarmowej i czynniki na nią wpływające. Zaliczenie wykładów2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2przygotowanie się do zajęć praktycznych14
A-L-3przygotwanie się do zaliczenia przedmiotu10
A-L-4Konsultacje2
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu19
A-W-3Egzamin2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_23_W01
student charakteryzuje produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
Kninz_2A_W02, Kninz_2A_W06, Kninz_2A_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_23_U01
student potrafi ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
Kninz_2A_U03, Kninz_2A_U04C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_23_K01
student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
Kninz_2A_K03C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-2, M-3, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_23_W01
student charakteryzuje produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_23_U01
student potrafi ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_23_K01
student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
2,0
3,0student rozumie w niewielkim stopniu potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ceregrzyn M. , Lechowski R., Barszczewska B., Podstawy żywienia psów i kotów. Podręcznik dla lekarzy i studentów weterynarii, Edra Urban & Partner, 2013
  2. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika ekstruzji w przemyśle rolno-spożywczym, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Królak A., Zdrowo smacznie naturalnie. Prawidłowe żywienie psa, Wydawnictwo Poligraf, Brzezina Łąka, 2016
  2. Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych, PWRiL

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza chemiczna karm suchych3
T-L-2Analiza chemiczna karm wilgotnych3
T-L-3Analiza chemiczna przekąsek i smakołyków3
T-L-4Porównanie wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych5
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Karma gotowa – rys historyczny1
T-W-2Rodzaje współczesnych karm komercyjnych. Karmy pełnoporcjowe i uzupełniające. Deklaracje na opakowaniach1
T-W-3Proces produkcji konserw2
T-W-4Zalety i wady konserw dla psów1
T-W-5Zalety i wady karm mokrych1
T-W-6Zapobieganie niedoborom i wyrównywanie strat składników odżywczych w trakcie procesów technologicznych1
T-W-7Charakterystyka produktów ekstrudowanych, wypiekanych2
T-W-8proces produkcji produktów ekstrudowanych, wypiekanych2
T-W-9Najczęstsze błędy w stosowaniu produktów gotowych1
T-W-10Ocena tolerancji pokarmowej i czynniki na nią wpływające. Zaliczenie wykładów2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2przygotowanie się do zajęć praktycznych14
A-L-3przygotwanie się do zaliczenia przedmiotu10
A-L-4Konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu19
A-W-3Egzamin2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_23_W01student charakteryzuje produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Kninz_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Kninz_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami produkcji konserw i produktów ekstrudowanych, wypiekanych, ciastek i mączek.
Treści programoweT-W-2Rodzaje współczesnych karm komercyjnych. Karmy pełnoporcjowe i uzupełniające. Deklaracje na opakowaniach
T-W-4Zalety i wady konserw dla psów
T-W-3Proces produkcji konserw
T-W-10Ocena tolerancji pokarmowej i czynniki na nią wpływające. Zaliczenie wykładów
T-W-7Charakterystyka produktów ekstrudowanych, wypiekanych
T-W-8proces produkcji produktów ekstrudowanych, wypiekanych
T-W-1Karma gotowa – rys historyczny
T-W-5Zalety i wady karm mokrych
T-W-6Zapobieganie niedoborom i wyrównywanie strat składników odżywczych w trakcie procesów technologicznych
T-W-9Najczęstsze błędy w stosowaniu produktów gotowych
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_23_U01student potrafi ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych
Treści programoweT-L-4Porównanie wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych
T-L-1Analiza chemiczna karm suchych
T-L-2Analiza chemiczna karm wilgotnych
T-L-3Analiza chemiczna przekąsek i smakołyków
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_23_K01student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami produkcji konserw i produktów ekstrudowanych, wypiekanych, ciastek i mączek.
C-2zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych
Treści programoweT-L-4Porównanie wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych
T-L-1Analiza chemiczna karm suchych
T-L-2Analiza chemiczna karm wilgotnych
T-L-3Analiza chemiczna przekąsek i smakołyków
T-W-2Rodzaje współczesnych karm komercyjnych. Karmy pełnoporcjowe i uzupełniające. Deklaracje na opakowaniach
T-W-4Zalety i wady konserw dla psów
T-W-3Proces produkcji konserw
T-W-10Ocena tolerancji pokarmowej i czynniki na nią wpływające. Zaliczenie wykładów
T-W-7Charakterystyka produktów ekstrudowanych, wypiekanych
T-W-8proces produkcji produktów ekstrudowanych, wypiekanych
T-W-1Karma gotowa – rys historyczny
T-W-5Zalety i wady karm mokrych
T-W-6Zapobieganie niedoborom i wyrównywanie strat składników odżywczych w trakcie procesów technologicznych
T-W-9Najczęstsze błędy w stosowaniu produktów gotowych
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3zajęcia praktyczne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie w niewielkim stopniu potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0