Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Higiena i profilaktyka w chowie i hodowli psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Higiena i profilaktyka w chowie i hodowli psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 32 2,40,60zaliczenie
wykładyW5 14 0,60,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z fizjologią zwierzat

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
C-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.4
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.4
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.4
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów4
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.4
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)2
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa3
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.2
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów4
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy1
32
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.4
T-W-2Środowisko utrzymania psów2
T-W-3Higiena utrzymania psów4
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)2
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach32
A-L-2samodzielne studiowanie literatury11
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-L-4Konsultacje2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Egzamin1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_W01
Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
Kn_1P_W05, Kn_1P_W22, Kn_1P_W23C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-1, S-2
Kn_1P_C12_W02
Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
Kn_1P_W21, Kn_1P_W22C-1, C-3T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-6, T-W-4M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_U01
Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
Kn_1P_U09, Kn_1P_U15, Kn_1P_U12, Kn_1P_U14C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C15_K01
Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06C-1, C-2, C-3T-L-8, T-L-6, T-W-1, T-W-5M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_W01
Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C12_W02
Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_U01
Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C15_K01
Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
2,0
3,0Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorskich, SGGW, Warszawa, 2003
  2. Kośla T., Metody badań z higieny zwierząt i prewencji weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rokicki E., Kolbuszowski T., Wybrane zagadnienia z medycyny weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.4
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.4
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.4
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów4
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.4
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)2
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa3
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.2
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów4
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy1
32

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.4
T-W-2Środowisko utrzymania psów2
T-W-3Higiena utrzymania psów4
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)2
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach32
A-L-2samodzielne studiowanie literatury11
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-L-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Egzamin1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C12_W01Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
Treści programoweT-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)
T-W-3Higiena utrzymania psów
T-W-2Środowisko utrzymania psów
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C12_W02Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów
Treści programoweT-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C12_U01Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
Treści programoweT-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.
T-W-3Higiena utrzymania psów
T-W-2Środowisko utrzymania psów
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C15_K01Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
C-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów
Treści programoweT-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie sierści, trymowanie, strzyżenie)
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0