Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka żywieniowa i dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Profilaktyka żywieniowa i dietetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 1,20,60zaliczenie
wykładyW4 10 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizjologii żywienia
W-2Rodzaje i rola składników pokarmowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych5
T-L-2Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt3
T-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów4
T-L-4Dieta a funkcjonowanie układu krążenia4
T-L-5Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.4
20
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej.3
T-W-2Żywienie, a zdrowie (choroby mięśni i układu kostnego, choroby serca i układu krążenia, choroby dróg moczowych, choroby neurologiczne, alergie pokarmowe)7
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie literatury6
A-L-3uczestnisctwo w konsultacjach2
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury2
A-W-4Konsultacje2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: Aktywność studenta
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-5Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.3_W01
student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem zwierząt chorych
Kn_1P_W12C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4
Kn_1P_C18.3_W02
Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
Kn_1P_W11C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.3_U01
Student umie przeprowadzić profilaktykę żywieniową
Kn_1P_U05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4
Kn_1P_C18.3_U02
Student umie zastosować właściwą dietę w stanach chorobowych
Kn_1P_U05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.3_K01
Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
Kn_1P_K06C-1T-L-3M-3S-5
Kn_1P_C18.3_K02
Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
Kn_1P_K04C-1T-L-1M-3, M-4S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.3_W01
student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem zwierząt chorych
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C18.3_W02
Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.3_U01
Student umie przeprowadzić profilaktykę żywieniową
2,0
3,0studentpotrafi w dostateczny sposób przeprowadzić profilaktykę żywieniową
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C18.3_U02
Student umie zastosować właściwą dietę w stanach chorobowych
2,0
3,0student radzi sobie z dużą pomocą prowadzącego przedmiot z wybranymi zadaniami dotyczącymi realizacji przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.3_K01
Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
2,0
3,0Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C18.3_K02
Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
2,0
3,0Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Ceregrzyn, R. Lechowski, B. Barszczewska, Podstawy żywienia psów i kotów, Elservier Urban & Partner, Wrocław, 2013
  2. Guidi, żywienie i dietetyka psów i kotów, Edra, Wrocław, 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych5
T-L-2Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt3
T-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów4
T-L-4Dieta a funkcjonowanie układu krążenia4
T-L-5Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej.3
T-W-2Żywienie, a zdrowie (choroby mięśni i układu kostnego, choroby serca i układu krążenia, choroby dróg moczowych, choroby neurologiczne, alergie pokarmowe)7
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie literatury6
A-L-3uczestnisctwo w konsultacjach2
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury2
A-W-4Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.3_W01student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem zwierząt chorych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W12Zna zasady i techniki żywienia zwierząt oraz metody produkcji karm
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-2Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt
T-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
T-L-4Dieta a funkcjonowanie układu krążenia
T-L-1Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych
T-L-5Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.
T-W-1Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.3_W02Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W11Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań oraz zasady bezpiecznej pracy w laboratorium
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej.
T-W-2Żywienie, a zdrowie (choroby mięśni i układu kostnego, choroby serca i układu krążenia, choroby dróg moczowych, choroby neurologiczne, alergie pokarmowe)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.3_U01Student umie przeprowadzić profilaktykę żywieniową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U05Ocenia potrzeby pokarmowe psów i innych zwierząt udomowionych; bilansuje energię całkowitą i metaboliczną oraz ocenia poszczególne substancje odżywcze komponentów diet, określa idealną masę ciała, wykonuje punktową ocenę kondycji psa, potrafi wytwarzać karmy oraz szacuje ich jakość i wartość pokarmową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-2Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt
T-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
T-L-4Dieta a funkcjonowanie układu krążenia
T-L-1Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych
T-L-5Wpływ żywienia na czynność układu nerwowego zdrowych zwierząt. Kliniczne aspekty żywienia zwierząt starych.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: Aktywność studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studentpotrafi w dostateczny sposób przeprowadzić profilaktykę żywieniową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.3_U02Student umie zastosować właściwą dietę w stanach chorobowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U05Ocenia potrzeby pokarmowe psów i innych zwierząt udomowionych; bilansuje energię całkowitą i metaboliczną oraz ocenia poszczególne substancje odżywcze komponentów diet, określa idealną masę ciała, wykonuje punktową ocenę kondycji psa, potrafi wytwarzać karmy oraz szacuje ich jakość i wartość pokarmową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-2Zapobieganie chorobom układu kostnego w okresie wzrostu i rozwoju a żywienie szczeniąt
T-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
T-L-4Dieta a funkcjonowanie układu krążenia
T-L-1Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe
S-2Ocena formująca: Aktywność studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student radzi sobie z dużą pomocą prowadzącego przedmiot z wybranymi zadaniami dotyczącymi realizacji przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.3_K01Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-3Praktyka żywieniowa a zwyrodnienie stawów, substancje pokarmowe wykorzystywane do zapobiegania chorobie zwyrodnieniowej stawów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C18.3_K02Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem zwierząt chorych i podstawowymi zagadnieniami z profilaktyki żywieniowej.
Treści programoweT-L-1Zapobieganie dietetyczne chorobom dolnych dróg moczowych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Aktywna postawa w rozwiązywaniu problemu żywieniowego
3,5
4,0
4,5
5,0