Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka i patologia w rozrodzie psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Profilaktyka i patologia w rozrodzie psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,40,20zaliczenie
wykładyW5 10 0,40,20zaliczenie
laboratoriaL5 10 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym2
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu2
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego2
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie2
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki2
10
laboratoria
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych2
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.3
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki2
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie3
10
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt2
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych2
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny2
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.2
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
10
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia części laboratoryjnej8
A-L-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-2Ocena formująca: odpowiedzi na zadane pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajeciach
S-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
Kn_1P_W05, Kn_1P_W21, Kn_1P_W22C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
Kn_1P_U09, Kn_1P_U10, Kn_1P_U13, Kn_1P_U11C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K04, Kn_1P_K01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_W01
Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki w rozrodzie zwierząt, charakteryzuje objawy oraz zna zasady postepowania przy najważniejszych chorobach psów, przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
2,0
3,0Student stosuje odpowiednie procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu sie chorób, przygotowuje dokumentację związaną z obrotem nasienia i zarodków popełniając niewielkie błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_K01
Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
2,0
3,0Student ma świadomość roli profilaktyki w rozrodzie i hodowli zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wierzbowski S., Andrologia, Platan-Kryspinów, Kraków, 1996
  2. Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, I, Red. wyd. pol. J. Twardoń
  3. Zduńczyk s., Janowski T, Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2014, 4

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J., D., Pediatria weterynaryjna, psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, I, Red. I wyd. pol. R. Lechowski

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym2
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu2
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego2
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie2
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych2
T-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.3
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki2
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt2
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych2
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny2
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.2
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia części laboratoryjnej8
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C21_W01Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób psów związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
S-2Ocena formująca: odpowiedzi na zadane pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki w rozrodzie zwierząt, charakteryzuje objawy oraz zna zasady postepowania przy najważniejszych chorobach psów, przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C21_U01Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem psów i innych zwierząt. Potrafi przygotowac dokumentację niezbędną w obrocie nasienia i zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Metody praktyczne - pokaz wybranych przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: kontrola czastkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
S-2Ocena formująca: odpowiedzi na zadane pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje odpowiednie procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu sie chorób, przygotowuje dokumentację związaną z obrotem nasienia i zarodków popełniając niewielkie błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C21_K01Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli psów i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu zaburzeń i chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne
Treści programoweT-L-2Ocena stanu higienicznego nasienia na podstawie wybranych testów.
T-L-1Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych
T-L-3Diagnoza wybranych zaburzeń i schorzeń jajnika suki
T-L-4Diagnoza wybranych schorzeń dróg rodnych suki oraz ich zapobieganie
T-A-1Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym
T-A-2Zaburzenia cyklu rujowego na tle higienicznym oraz profilaktyka tego okresu
T-A-3Profilaktyka i patologia okresu poporodowego z uwzględnieniem schorzeń gruczołu mlekowego
T-A-4Zespół endometritis-pyometra oraz inne schorzenia macicy - znaczenie, profilaktyka i postępowanie
T-A-5Nowotwory narządów rozrodczych psa i suki
T-W-5Wplyw drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic, ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia
T-W-1Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt
T-W-2Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych
T-W-3Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny
T-W-4Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli profilaktyki w rozrodzie i hodowli zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach.
3,5
4,0
4,5
5,0