Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Nosework:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Nosework
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Mateusz Bucław <Mateusz.Buclaw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,40,50zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości o pracy węchowej psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z zasadami sportu kynologicznego jakim jest nosework.
C-2Zapoznanie z technikami wprowadzania zapachów.
C-3Nauka przeprowadzania przeszukań w różnym otoczeniu.
C-4Ukształtowanie umiejętności prowadzenia psa podczas przeszukań i rozwiązywania problemów występujących w nosework.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do nosework. Wprowadzenie zapachu.2
T-L-2Utrwalanie oznaczania próbki zapachowej. Generalizacja przedmiotów.2
T-L-3Wstęp do przeszukania dużych przedmiotów. Dyrektywne przeszukanie.2
T-L-4Nauka metodycznej pracy. Wstęp do przeszukiwania pomieszczeń.2
T-L-5Wstęp do pracy w terenie. Wstęp do przeszukiwania pojazdu.2
10
wykłady
T-W-1Budowa i charakterystyka psiego narządu węchu. Nosework jako sport kynologiczny.2
T-W-2Czytanie psa rozpracowującego zapach. Teoria zapachu.3
T-W-3Problemy w nosework.3
T-W-4Użycie nosework w terapii behawioralnej psów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zaliczenia3
A-L-3konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, wyjaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda eksponująca - film.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Konsultacje.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.4_W01
Student zna podstawowe zasady nosework. Posiada wiedzę na temat specyfiki narządu węchowego psa, zmian w zachowaniu psa podczas pracy węchowej, teorii zapachu, problemach występujących w nosework i użycia nosework w terapii behawioralnej.
Kn_1P_W19, Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W20C-3, C-2, C-4, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.4_U01
Student potrafi wprowadzić zapach różnymi metodami, rozpoznaje najczęstsze problemy w nosework i umie je rozwiązać. Odczytuje zamiany w zachowaniu psa podczas przeszukań i potrafi na nie reagować. Student umie wykorzystać i odpowiednio dobierać ćwiczenia dla psa.
Kn_1P_U08, Kn_1P_U07C-2, C-3, C-4T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.4_K01
Student ma przekonanie o pozytywnym wpływie nosework na zachowanie psa oraz ma świadomość budowania lepszej relacji psa z przewodnikiem. Posiada przekonanie o popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i behawioralnym.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06, Kn_1P_K05, Kn_1P_K07, Kn_1P_K04, Kn_1P_K03C-4T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.4_W01
Student zna podstawowe zasady nosework. Posiada wiedzę na temat specyfiki narządu węchowego psa, zmian w zachowaniu psa podczas pracy węchowej, teorii zapachu, problemach występujących w nosework i użycia nosework w terapii behawioralnej.
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady nosework. Posiada podstawową wiedzę na temat specyfiki narządu węchowego psa, zmian w zachowaniu psa podczas pracy węchowej, teorii zapachu, problemach występujących w nosework i użycia nosework w terapii behawioralnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.4_U01
Student potrafi wprowadzić zapach różnymi metodami, rozpoznaje najczęstsze problemy w nosework i umie je rozwiązać. Odczytuje zamiany w zachowaniu psa podczas przeszukań i potrafi na nie reagować. Student umie wykorzystać i odpowiednio dobierać ćwiczenia dla psa.
2,0
3,0Student potrafi wprowadzić zapach różnymi metodami, rozpoznaje najczęstsze problemy w nosework i umie je rozwiązać. Odczytuje zamiany w zachowaniu psa podczas przeszukań i potrafi na nie reagować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.4_K01
Student ma przekonanie o pozytywnym wpływie nosework na zachowanie psa oraz ma świadomość budowania lepszej relacji psa z przewodnikiem. Posiada przekonanie o popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i behawioralnym.
2,0
3,0Student ma przekonanie o pozytywnym wpływie nosework na zachowanie psa oraz ma świadomość budowania lepszej relacji psa z przewodnikiem. Posiada przekonanie o popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i behawioralnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Trambacz-Oleszak S., Awencki P., Nosework. Poznaj fascynujący świat psiego nosa, Centrum Edukacji Kynologicznej Zuzik Piotr Awencki, Warszawa, 2020
  2. Janecka W, NoseWork. Książka dla Twojego psa., NBooks, 2023
  3. Wynne C.D.L., Udell M.A.R., Tajemnice umysłów zwierząt. Ewolucja, zachowanie i procesy poznawcze., COAPE, Kraków, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Horowitz A., Nosem psa. Wycieczka do fascynującego świata zapachów., Czarna Owca, Warszawa, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do nosework. Wprowadzenie zapachu.2
T-L-2Utrwalanie oznaczania próbki zapachowej. Generalizacja przedmiotów.2
T-L-3Wstęp do przeszukania dużych przedmiotów. Dyrektywne przeszukanie.2
T-L-4Nauka metodycznej pracy. Wstęp do przeszukiwania pomieszczeń.2
T-L-5Wstęp do pracy w terenie. Wstęp do przeszukiwania pojazdu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i charakterystyka psiego narządu węchu. Nosework jako sport kynologiczny.2
T-W-2Czytanie psa rozpracowującego zapach. Teoria zapachu.3
T-W-3Problemy w nosework.3
T-W-4Użycie nosework w terapii behawioralnej psów.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zaliczenia3
A-L-3konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C04.4_W01Student zna podstawowe zasady nosework. Posiada wiedzę na temat specyfiki narządu węchowego psa, zmian w zachowaniu psa podczas pracy węchowej, teorii zapachu, problemach występujących w nosework i użycia nosework w terapii behawioralnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-3Nauka przeprowadzania przeszukań w różnym otoczeniu.
C-2Zapoznanie z technikami wprowadzania zapachów.
C-4Ukształtowanie umiejętności prowadzenia psa podczas przeszukań i rozwiązywania problemów występujących w nosework.
C-1Zaznajomienie studentów z zasadami sportu kynologicznego jakim jest nosework.
Treści programoweT-W-4Użycie nosework w terapii behawioralnej psów.
T-W-1Budowa i charakterystyka psiego narządu węchu. Nosework jako sport kynologiczny.
T-W-2Czytanie psa rozpracowującego zapach. Teoria zapachu.
T-W-3Problemy w nosework.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, wyjaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Metoda eksponująca - film.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady nosework. Posiada podstawową wiedzę na temat specyfiki narządu węchowego psa, zmian w zachowaniu psa podczas pracy węchowej, teorii zapachu, problemach występujących w nosework i użycia nosework w terapii behawioralnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C04.4_U01Student potrafi wprowadzić zapach różnymi metodami, rozpoznaje najczęstsze problemy w nosework i umie je rozwiązać. Odczytuje zamiany w zachowaniu psa podczas przeszukań i potrafi na nie reagować. Student umie wykorzystać i odpowiednio dobierać ćwiczenia dla psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z technikami wprowadzania zapachów.
C-3Nauka przeprowadzania przeszukań w różnym otoczeniu.
C-4Ukształtowanie umiejętności prowadzenia psa podczas przeszukań i rozwiązywania problemów występujących w nosework.
Treści programoweT-L-5Wstęp do pracy w terenie. Wstęp do przeszukiwania pojazdu.
T-L-1Wstęp do nosework. Wprowadzenie zapachu.
T-L-3Wstęp do przeszukania dużych przedmiotów. Dyrektywne przeszukanie.
T-L-2Utrwalanie oznaczania próbki zapachowej. Generalizacja przedmiotów.
T-L-4Nauka metodycznej pracy. Wstęp do przeszukiwania pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, wyjaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda eksponująca - film.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wprowadzić zapach różnymi metodami, rozpoznaje najczęstsze problemy w nosework i umie je rozwiązać. Odczytuje zamiany w zachowaniu psa podczas przeszukań i potrafi na nie reagować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C04.4_K01Student ma przekonanie o pozytywnym wpływie nosework na zachowanie psa oraz ma świadomość budowania lepszej relacji psa z przewodnikiem. Posiada przekonanie o popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i behawioralnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności prowadzenia psa podczas przeszukań i rozwiązywania problemów występujących w nosework.
Treści programoweT-W-2Czytanie psa rozpracowującego zapach. Teoria zapachu.
T-W-4Użycie nosework w terapii behawioralnej psów.
T-W-3Problemy w nosework.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, wyjaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Metoda eksponująca - film.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma przekonanie o pozytywnym wpływie nosework na zachowanie psa oraz ma świadomość budowania lepszej relacji psa z przewodnikiem. Posiada przekonanie o popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i behawioralnym.
3,5
4,0
4,5
5,0