Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Higiena, rozród i dobrostan w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Higiena, rozród i dobrostan w hodowli zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,00,30zaliczenie
zajęcia terenoweT2 10 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi problemami związamnymi z rozrodem i higieną zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.10
10
zajęcia terenowe
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.10
10
wykłady
T-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.5
T-W-2Dobrostan zwierząt w UE. Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich.5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury20
A-A-3przygotowanie do zaliczenia20
50
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2studiowanie literatury8
A-T-3przygotowanie do zaliczenia7
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR03_W01
zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli , zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich oraz specyfikę ich rozmnażania
RWZR_10-_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-T-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR03_U01
słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich, zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
RWZR_10-_U03, RWZR_10-_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-T-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR03_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
RWZR_10-_K01, RWZR_10-_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-T-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR03_W01
zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli , zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich oraz specyfikę ich rozmnażania
2,0
3,0zna podstawy specyfi rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich, student zna podstawowe zagadnienia dotyczące profilaktyki weterynaryjnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR03_U01
słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich, zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
2,0
3,0student potrafi określić podstawy funkcjonowania układu rozrodczego wybranych gatunków zwierząt, student potrafi ocenić podstawowe programy profilaktyczne stosowane w hodowli
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR03_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
  2. Kołacz R., Dobrzański Z., Higiena i dobrostan zwierząt gospodarskich, UP we Wrocławiu, Wrocław, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.10
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.5
T-W-2Dobrostan zwierząt w UE. Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich.5
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury20
A-A-3przygotowanie do zaliczenia20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2studiowanie literatury8
A-T-3przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR03_W01zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli , zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich oraz specyfikę ich rozmnażania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi problemami związamnymi z rozrodem i higieną zwierząt
Treści programoweT-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.
T-W-2Dobrostan zwierząt w UE. Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich.
T-A-1Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawy specyfi rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich, student zna podstawowe zagadnienia dotyczące profilaktyki weterynaryjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR03_U01słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich, zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U03samodzielnie analizuje podstawy ekonomicznie efektywnego chowu zwierząt, z zachowaniem zasad dobrostanu i ochrony środowiska, zna programy rolno-środowiskowe,
RWZR_10-_U01rozumie potrzebę stosowania osiągnięć biotechnologii i zootechniki w rolnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi problemami związamnymi z rozrodem i higieną zwierząt
Treści programoweT-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.
T-W-2Dobrostan zwierząt w UE. Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich.
T-A-1Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi określić podstawy funkcjonowania układu rozrodczego wybranych gatunków zwierząt, student potrafi ocenić podstawowe programy profilaktyczne stosowane w hodowli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR03_K01prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
RWZR_10-_K02prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi problemami związamnymi z rozrodem i higieną zwierząt
Treści programoweT-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.
T-W-2Dobrostan zwierząt w UE. Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich.
T-A-1Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0