Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Metody badań na zwierzętach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań na zwierzętach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zastosowania metod statystycznych w zootechnice. Podstawowe wiadomości z zakresu metod genetycznych chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych, przygotowania redakcyjnego opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i ich wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje hipotez. Hipoteza robocza. Składowe hipotezy. Podstawy tworzenia hipotez.2
T-A-2Precyzowanie podstawowych cech tematów badawczych.4
T-A-3Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w podgrupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.2
T-A-4Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. Podsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu.2
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne. Ryciny. Wykresy. Opis zestawień.2
T-A-6Kosztorys projektu badawczego. Elementy składowe kosztorysu.3
15
laboratoria
T-L-1Przygotowanie doświadczenia – wybór tematu doświadczenia. Uzasadnienie wyboru tematu badawczego, sprecyzowanie celu doświadczenia, opracowanie hipotezy badawczej – roboczej.2
T-L-2Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór, grupowanie i opis materiału doświadczalnego.2
T-L-3Opracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.2
T-L-4Harmonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.2
T-L-5Zasady opracowania ankiety jako metody badawczej.4
T-L-6Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Błędy popełniane przy tworzeniu i wygłaszaniu prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach.3
15
wykłady
T-W-1Rys historyczny rozwoju metod doświadczalnych w Polsce i na świecie. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo w doświadczalnictwie.2
T-W-2Obserwacja i doświadczenie jako podstawowe metody badań. Etapy formowania prawa naukowego.2
T-W-3Pracownik naukowy. Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń różnego typu.2
T-W-4Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny istotności różnic, wnioskowanie statystyczne, rodzaje błędów w doświadczeniach na zwierzętach.2
T-W-5Typy doświadczeń w naukach przyrodniczych. Klasyfikacja doświadczeń zootechnicznych.2
T-W-6Wybrane układy doświadczalne i testy statystyczne oraz ich zastosowanie w doświadczeniach zootechnicznych.2
T-W-7Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego, rozmieszczenie, liczebność próby. Opracowanie wyników doświadczeń.2
T-W-8Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt gospodarskich i doświadczalnych.2
T-W-9Ankieta jako metoda badawcza w naukach przyrodniczych. Rodzaje ankiet.2
T-W-10Aspekty etyczne badań naukowych na zwierzętach. Typy publikacji naukowych, zasady pisania prac naukowych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.8
A-A-3Konsultacje z zakresu tematyki ćwiczeń2
25
laboratoria
A-L-1Udział zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie projektu badań i jego prezentacji8
A-L-3Konsultacje z zakresu przygotowania projektów2
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów19
A-W-3Konsultacje z zakresu tematyki wykładów2
A-W-4Czytanie pismiennictwa wskazanego przez nauczyciela.7
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Przygotanie projektów i ich prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-B1_W01
zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
ZO_2A_W01C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-B1_U01
Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U10C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-B1_K01
Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K06C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-B1_W01
zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
2,0
3,0Zna podstawowe zagadnienia z zakresu przygotowania, realizacji i analizy eksperymentów i badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-B1_U01
Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
2,0
3,0Umie przygotować projekt badawczy korzystając z wielokrotnej konsultacji prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-B1_K01
Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
2,0
3,0posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ruszczyc Z., Metodyka doświadczeń zootechnicznych, PWRiL, Warszawa, 1981, IV
  2. łubkowski Z., Metodyka doświadczalnictwa rolniczego, PWRiL, Warszawa, 1968
  3. Bochno R., Lewczuk A., Biometria stosowana. Przewodnik do ćwiczeń, Dz. Wyd. Olsztyn, Olsztyn, 1980
  4. Oktawa W., Elementy statystyki matematycznej i matodyka doświadczalnictwa, PWN, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Schmidt S., Zastosowanie metod statystycznych w zootechnice, PWRiL, Warszawa, 1973

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje hipotez. Hipoteza robocza. Składowe hipotezy. Podstawy tworzenia hipotez.2
T-A-2Precyzowanie podstawowych cech tematów badawczych.4
T-A-3Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w podgrupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.2
T-A-4Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. Podsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu.2
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne. Ryciny. Wykresy. Opis zestawień.2
T-A-6Kosztorys projektu badawczego. Elementy składowe kosztorysu.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie doświadczenia – wybór tematu doświadczenia. Uzasadnienie wyboru tematu badawczego, sprecyzowanie celu doświadczenia, opracowanie hipotezy badawczej – roboczej.2
T-L-2Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór, grupowanie i opis materiału doświadczalnego.2
T-L-3Opracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.2
T-L-4Harmonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.2
T-L-5Zasady opracowania ankiety jako metody badawczej.4
T-L-6Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Błędy popełniane przy tworzeniu i wygłaszaniu prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny rozwoju metod doświadczalnych w Polsce i na świecie. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo w doświadczalnictwie.2
T-W-2Obserwacja i doświadczenie jako podstawowe metody badań. Etapy formowania prawa naukowego.2
T-W-3Pracownik naukowy. Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń różnego typu.2
T-W-4Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny istotności różnic, wnioskowanie statystyczne, rodzaje błędów w doświadczeniach na zwierzętach.2
T-W-5Typy doświadczeń w naukach przyrodniczych. Klasyfikacja doświadczeń zootechnicznych.2
T-W-6Wybrane układy doświadczalne i testy statystyczne oraz ich zastosowanie w doświadczeniach zootechnicznych.2
T-W-7Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego, rozmieszczenie, liczebność próby. Opracowanie wyników doświadczeń.2
T-W-8Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt gospodarskich i doświadczalnych.2
T-W-9Ankieta jako metoda badawcza w naukach przyrodniczych. Rodzaje ankiet.2
T-W-10Aspekty etyczne badań naukowych na zwierzętach. Typy publikacji naukowych, zasady pisania prac naukowych.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.8
A-A-3Konsultacje z zakresu tematyki ćwiczeń2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie projektu badań i jego prezentacji8
A-L-3Konsultacje z zakresu przygotowania projektów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów19
A-W-3Konsultacje z zakresu tematyki wykładów2
A-W-4Czytanie pismiennictwa wskazanego przez nauczyciela.7
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-B1_W01zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych, przygotowania redakcyjnego opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i ich wyników.
Treści programoweT-L-5Zasady opracowania ankiety jako metody badawczej.
T-L-1Przygotowanie doświadczenia – wybór tematu doświadczenia. Uzasadnienie wyboru tematu badawczego, sprecyzowanie celu doświadczenia, opracowanie hipotezy badawczej – roboczej.
T-L-3Opracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.
T-L-6Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Błędy popełniane przy tworzeniu i wygłaszaniu prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach.
T-L-4Harmonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.
T-L-2Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór, grupowanie i opis materiału doświadczalnego.
T-A-2Precyzowanie podstawowych cech tematów badawczych.
T-A-1Rodzaje hipotez. Hipoteza robocza. Składowe hipotezy. Podstawy tworzenia hipotez.
T-A-3Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w podgrupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.
T-A-4Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. Podsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu.
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne. Ryciny. Wykresy. Opis zestawień.
T-A-6Kosztorys projektu badawczego. Elementy składowe kosztorysu.
T-W-1Rys historyczny rozwoju metod doświadczalnych w Polsce i na świecie. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo w doświadczalnictwie.
T-W-2Obserwacja i doświadczenie jako podstawowe metody badań. Etapy formowania prawa naukowego.
T-W-3Pracownik naukowy. Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń różnego typu.
T-W-4Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny istotności różnic, wnioskowanie statystyczne, rodzaje błędów w doświadczeniach na zwierzętach.
T-W-6Wybrane układy doświadczalne i testy statystyczne oraz ich zastosowanie w doświadczeniach zootechnicznych.
T-W-7Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego, rozmieszczenie, liczebność próby. Opracowanie wyników doświadczeń.
T-W-9Ankieta jako metoda badawcza w naukach przyrodniczych. Rodzaje ankiet.
T-W-10Aspekty etyczne badań naukowych na zwierzętach. Typy publikacji naukowych, zasady pisania prac naukowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Przygotanie projektów i ich prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zagadnienia z zakresu przygotowania, realizacji i analizy eksperymentów i badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-B1_U01Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U10Potrafi dobrać oraz wykorzystać zaawansowane techniki i narzędzia badawcze niezbędne w pracy naukowej w dyscyplinie zootechnika
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych, przygotowania redakcyjnego opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i ich wyników.
Treści programoweT-L-5Zasady opracowania ankiety jako metody badawczej.
T-L-1Przygotowanie doświadczenia – wybór tematu doświadczenia. Uzasadnienie wyboru tematu badawczego, sprecyzowanie celu doświadczenia, opracowanie hipotezy badawczej – roboczej.
T-L-3Opracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.
T-L-6Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Błędy popełniane przy tworzeniu i wygłaszaniu prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach.
T-L-4Harmonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.
T-L-2Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór, grupowanie i opis materiału doświadczalnego.
T-A-2Precyzowanie podstawowych cech tematów badawczych.
T-A-1Rodzaje hipotez. Hipoteza robocza. Składowe hipotezy. Podstawy tworzenia hipotez.
T-A-3Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w podgrupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.
T-A-4Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. Podsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu.
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne. Ryciny. Wykresy. Opis zestawień.
T-A-6Kosztorys projektu badawczego. Elementy składowe kosztorysu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Przygotanie projektów i ich prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie przygotować projekt badawczy korzystając z wielokrotnej konsultacji prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-B1_K01Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K06Jest zdecydowany odpowiedzialnie wypełniać zadania zootechnika, dostosowując je do aktualnych potrzeb społecznych, a także swoją postawą przyczyniać się do podniesienia rangi wykonywanego zawodu, szczególnie poprzez przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych, przygotowania redakcyjnego opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i ich wyników.
Treści programoweT-L-5Zasady opracowania ankiety jako metody badawczej.
T-L-1Przygotowanie doświadczenia – wybór tematu doświadczenia. Uzasadnienie wyboru tematu badawczego, sprecyzowanie celu doświadczenia, opracowanie hipotezy badawczej – roboczej.
T-L-3Opracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.
T-L-6Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Błędy popełniane przy tworzeniu i wygłaszaniu prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach.
T-L-4Harmonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.
T-L-2Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór, grupowanie i opis materiału doświadczalnego.
T-A-3Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w podgrupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach.
T-A-4Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. Podsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu.
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne. Ryciny. Wykresy. Opis zestawień.
T-A-6Kosztorys projektu badawczego. Elementy składowe kosztorysu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Przygotanie projektów i ich prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0