Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka genetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 20 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biochemii dotyczące budowy i funkcji genów zwierząt i rodzajów mutacji oraz genów zaangażowanych w powstawanie wad rozwojowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków. Interpretacja uzyskanych wyników.2
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła. Porównanie dwóch metod w kontekście czułości testów i uzyskiwanych wyników.2
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.2
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.2
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.2
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.2
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).2
T-L-8Molekularna diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.2
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.2
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.2
20
wykłady
T-W-1Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego.2
T-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.2
T-W-3Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.2
T-W-4Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.2
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.2
T-W-6Diagnostyka chorób sprzężonych z płcią.2
T-W-7Choroby pionowe.2
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.1
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń zajęć laboratoryjnych.2
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.4
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-4Praca w grupach laboratoryjnych.
M-5Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-6Film.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C8_W01
Student omawia podstawowe diagnostyczne techniki biologii molekularnej w zakresie badań DNA, RNA i białek; wymienia dziedziny medycyny, w których wykonywane są badania molekularne wraz z przykładami i zasadą wykonania badania; zna zasady funkcjonowania laboratorium diagnostyki genetycznej; zna ograniczenia poszczególnych technik i ryzyko otrzymania wyników fałszywie ujemnych i dodatnich; interpretuje przykładowe wyniki analiz molekularnych. Student definiuje pojęcie polimorfizmu genetycznego i charakteryzuje rodzaje polimorfizmów oraz ich związek z procesami chorobowymi.
ZO_2A_W01C-1T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-1, T-L-2M-5, M-2, M-4, M-3, M-1, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C8_U01
Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz. Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U06C-1T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-1, T-L-2M-2, M-4, M-3, M-1, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C8_K01
Student nabiera zdolności do samodzielnej pracy, interpretacji stosowanej metody oraz uzyskanych wyników, potrafi przejąć rolę lidera w grupie.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K02C-1T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-1, T-L-2M-2, M-4, M-3, M-1, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C8_W01
Student omawia podstawowe diagnostyczne techniki biologii molekularnej w zakresie badań DNA, RNA i białek; wymienia dziedziny medycyny, w których wykonywane są badania molekularne wraz z przykładami i zasadą wykonania badania; zna zasady funkcjonowania laboratorium diagnostyki genetycznej; zna ograniczenia poszczególnych technik i ryzyko otrzymania wyników fałszywie ujemnych i dodatnich; interpretuje przykładowe wyniki analiz molekularnych. Student definiuje pojęcie polimorfizmu genetycznego i charakteryzuje rodzaje polimorfizmów oraz ich związek z procesami chorobowymi.
2,0Student nie zna podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,0Student ma wiedzę z zakresu podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz zna możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej.
4,0Student opanował większość materiału programowego. Rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy. Popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej.
4,5Student opanował cały materiał programowy. Rozumie wszystkie treści programowe. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Prawidłowo wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy w laboratorium.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Bardzo dobrze wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C8_U01
Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz. Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć.
2,0Student nie potrafi poradzić zidentyfikować problemu i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z po z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, operuje wiedzą kontekstową.
3,5Student potrafi zidentyfikować problem i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C8_K01
Student nabiera zdolności do samodzielnej pracy, interpretacji stosowanej metody oraz uzyskanych wyników, potrafi przejąć rolę lidera w grupie.
2,0Student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego.
3,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela.
3,5Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela.
4,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela.
4,5Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela.
5,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Bal J., Biologia molekularna w medycynie., PWN, Warszawa., 2008
  2. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., UP Poznań., Poznań, 2011
  3. Węglański P., Genetyka molekularna., PWN., Warszawa., 2008
  4. Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., UP Poznań., Poznań., 2009

Literatura dodatkowa

  1. Charon K.M, Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków. Interpretacja uzyskanych wyników.2
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła. Porównanie dwóch metod w kontekście czułości testów i uzyskiwanych wyników.2
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.2
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.2
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.2
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.2
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).2
T-L-8Molekularna diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.2
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.2
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego.2
T-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.2
T-W-3Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.2
T-W-4Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.2
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.2
T-W-6Diagnostyka chorób sprzężonych z płcią.2
T-W-7Choroby pionowe.2
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.1
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń zajęć laboratoryjnych.2
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.4
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C8_W01Student omawia podstawowe diagnostyczne techniki biologii molekularnej w zakresie badań DNA, RNA i białek; wymienia dziedziny medycyny, w których wykonywane są badania molekularne wraz z przykładami i zasadą wykonania badania; zna zasady funkcjonowania laboratorium diagnostyki genetycznej; zna ograniczenia poszczególnych technik i ryzyko otrzymania wyników fałszywie ujemnych i dodatnich; interpretuje przykładowe wyniki analiz molekularnych. Student definiuje pojęcie polimorfizmu genetycznego i charakteryzuje rodzaje polimorfizmów oraz ich związek z procesami chorobowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii.
Treści programoweT-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.
T-W-7Choroby pionowe.
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.
T-W-3Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.
T-W-4Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.
T-W-6Diagnostyka chorób sprzężonych z płcią.
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.
T-L-8Molekularna diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła. Porównanie dwóch metod w kontekście czułości testów i uzyskiwanych wyników.
Metody nauczaniaM-5Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Praca w grupach laboratoryjnych.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-1Wykład informacyjny.
M-6Film.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,0Student ma wiedzę z zakresu podstawowych diagnostycznych technik biologii molekularnej oraz zna możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie większość materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej.
4,0Student opanował większość materiału programowego. Rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy. Popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy i w pracy laboratoryjnej.
4,5Student opanował cały materiał programowy. Rozumie wszystkie treści programowe. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Prawidłowo wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy w laboratorium.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Bardzo dobrze wykonuje zlecone przez prowadzącego analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C8_U01Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz. Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii.
Treści programoweT-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.
T-W-7Choroby pionowe.
T-W-1Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego.
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.
T-W-3Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.
T-W-4Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.
T-W-6Diagnostyka chorób sprzężonych z płcią.
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.
T-L-8Molekularna diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła. Porównanie dwóch metod w kontekście czułości testów i uzyskiwanych wyników.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Praca w grupach laboratoryjnych.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-1Wykład informacyjny.
M-6Film.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poradzić zidentyfikować problemu i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z po z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, operuje wiedzą kontekstową.
3,5Student potrafi zidentyfikować problem i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C8_K01Student nabiera zdolności do samodzielnej pracy, interpretacji stosowanej metody oraz uzyskanych wyników, potrafi przejąć rolę lidera w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii.
Treści programoweT-W-2Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne.
T-W-7Choroby pionowe.
T-W-1Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego.
T-W-8Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi.
T-W-5Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego.
T-W-3Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym recesywnym.
T-W-4Diagnostyka chorób genetycznych o podłożu autosomalnym dominującym.
T-W-6Diagnostyka chorób sprzężonych z płcią.
T-L-6Molekularna identyfikacja płci ssaków i ptaków. Zaburzenia płci.
T-L-4Molekularna charakterystyka genu PRNP u owiec. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 1 RNP– genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-3Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD.
T-L-5Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie.
T-L-9Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-L-7Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci. Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL).
T-L-10Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu.
T-L-8Molekularna diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-2Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła. Porównanie dwóch metod w kontekście czułości testów i uzyskiwanych wyników.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Praca w grupach laboratoryjnych.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-1Wykład informacyjny.
M-6Film.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego.
3,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela.
3,5Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela.
4,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela.
4,5Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela.
5,0Student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela.