Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Bioenergia w gospodarstwach rolnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioenergia w gospodarstwach rolnych
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, ochrony środowiska
W-2Umiejętnośc grupowania pasz stosowanych w gospodarstwach rolnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz jej zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu.4
T-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.5
T-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.6
15
wykłady
T-W-1Podział odnawialnych źródeł energii (OŹE) ich zalety i wady.3
T-W-2Historia, stan obecny i prognozy wykorzystania odnawialnych źródeł energii.2
T-W-3Biologiczne nośniki energii odnawialnej. Czysta i tania energia dla wszystkich.3
T-W-4Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy.4
T-W-5Prognozy rozwoju, pozyskiwanie środków finansowych na rozwój i regulacje prawne OŹE w Polsce i Unii Europejskiej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O13.1_W01
student zna stan obecny i prognozy zagospodarowania ubocznych produktów z produkcji rolnej
ZO_2A_W08C-1T-A-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1S-2, S-1
ZO_2A_EPZ-O13.1_W02
student zna sposoby wykorzystania nieużytków w kierunku upraw roślin energetycznych
ZO_2A_W08C-1T-A-2, T-W-4M-3, M-1S-2, S-1
ZO_2A_EPZ-O13.1_W03
student zna metody przetwarzania roślin energetycznych w paliwo kwalifikowane
ZO_2A_W09, ZO_2A_W10C-1T-A-3, T-A-2, T-W-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O13.1_U01
student potrafi zaplanowac wykorzystanie biomasy obecnej w gospodarstwach rolnych na cele energii odnawialnej oraz organizuje prace związane z rozpoczęciem inwestycji proekologicznej
ZO_2A_U08, ZO_2A_U09C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O13.1_K01
student aktywnie pracuej w grupie oraz indywidualnie, postrzega korzyści z racjonalnego korzystania dóbr naturalnych i planuje działania służące poprawie ochrony środowiska
ZO_2A_K01, ZO_2A_K08C-1T-A-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O13.1_W01
student zna stan obecny i prognozy zagospodarowania ubocznych produktów z produkcji rolnej
2,0nie umie podzielić odnawialnych źródeł energii
3,0zna podział OZE
3,5podaje obecny poziom wykorzystanie biomasy i możliwości poprawy wykorzystania
4,0potrafi wymienić i wskazać zastosowanie ubocznych produktów rolnych jako OZE
4,5potrafi scharakteryzować jedną metodę konwersji energii
5,0zna wszystkie formy wykorzystania biomasy
ZO_2A_EPZ-O13.1_W02
student zna sposoby wykorzystania nieużytków w kierunku upraw roślin energetycznych
2,0nie potrafi wskazać różnic między użytkiem rolnym a nieużytkiem
3,0wymienia rośliny które mogą być wykorzystane do zagospodarowania terenów trudnych
3,5zna kolejność postępowania z areałem przed posadzeniem roślin energetycznych
4,0potrafi krótko scharakteryzować rośliny energetyczne najcześciej uprawiane w Polsce
4,5potrafi dobrać roślinę do wymagań klimatycznych, glebowych i oczekiwań producenta
5,0biegle przedstawia pratotechnikę roślin energetycznych
ZO_2A_EPZ-O13.1_W03
student zna metody przetwarzania roślin energetycznych w paliwo kwalifikowane
2,0nie potrafi wymienic roslin energetycznych wykorzystywanych w Polsce
3,0zna i rospoznaje rośliny energetyczne
3,5wymienia metody przetwarzania roślin energetycznych
4,0opisuje jedną metodę przetwarzania roślin energetycznych
4,5wymienia i rozpoznaję postać, rodzaj i sposób wykorzystania paliwa powsatałego z roślin energetycznych
5,0kompleksowo przedstawia pozyskanie i wykorzystanie paliwa oraz zna jego wartość energetyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O13.1_U01
student potrafi zaplanowac wykorzystanie biomasy obecnej w gospodarstwach rolnych na cele energii odnawialnej oraz organizuje prace związane z rozpoczęciem inwestycji proekologicznej
2,0student nie potrafi podzielic źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym
3,0student zna podział źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym oraz możliwości jej wykorzystania
3,5student nie tylko zna możliwości wykorzystania biomasy ale również potrafi obliczyć wielkość produkcji substratów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania systemu
4,0student zna i charakteryzuje ciąg technologiczny gospodarstwa produkującego energię odnawialną
4,5student opisuje schemat technologiczny inwestycji proekologicznej oraz wskazuje korzyści płynace z posiadania pofermentu
5,0student dobiera i szacuje koszty inwestycji, współpracuje w tworzeniu wniosku o dofinansowanie oraz uczestniczy w rozmowach z inwestorem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O13.1_K01
student aktywnie pracuej w grupie oraz indywidualnie, postrzega korzyści z racjonalnego korzystania dóbr naturalnych i planuje działania służące poprawie ochrony środowiska
2,0
3,0Student przejawia niewielką aktywność, ma podstawową świadomość omawianych zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  2. Grzybek A., Gradziuk P., Kowalczyk K., Słoma energetyczne paliwo, PWN, Warszawa, 2001
  3. Dubas J.W., GrzybekA., Kotowski W., Tomczyk A., Wierzba energetyczna - uprawa i technologie przetwarzania, Bytom, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu.4
T-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.5
T-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział odnawialnych źródeł energii (OŹE) ich zalety i wady.3
T-W-2Historia, stan obecny i prognozy wykorzystania odnawialnych źródeł energii.2
T-W-3Biologiczne nośniki energii odnawialnej. Czysta i tania energia dla wszystkich.3
T-W-4Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy.4
T-W-5Prognozy rozwoju, pozyskiwanie środków finansowych na rozwój i regulacje prawne OŹE w Polsce i Unii Europejskiej3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EPZ-O13.1_W01student zna stan obecny i prognozy zagospodarowania ubocznych produktów z produkcji rolnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz jej zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-1Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu.
T-W-3Biologiczne nośniki energii odnawialnej. Czysta i tania energia dla wszystkich.
T-W-2Historia, stan obecny i prognozy wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie podzielić odnawialnych źródeł energii
3,0zna podział OZE
3,5podaje obecny poziom wykorzystanie biomasy i możliwości poprawy wykorzystania
4,0potrafi wymienić i wskazać zastosowanie ubocznych produktów rolnych jako OZE
4,5potrafi scharakteryzować jedną metodę konwersji energii
5,0zna wszystkie formy wykorzystania biomasy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EPZ-O13.1_W02student zna sposoby wykorzystania nieużytków w kierunku upraw roślin energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz jej zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.
T-W-4Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać różnic między użytkiem rolnym a nieużytkiem
3,0wymienia rośliny które mogą być wykorzystane do zagospodarowania terenów trudnych
3,5zna kolejność postępowania z areałem przed posadzeniem roślin energetycznych
4,0potrafi krótko scharakteryzować rośliny energetyczne najcześciej uprawiane w Polsce
4,5potrafi dobrać roślinę do wymagań klimatycznych, glebowych i oczekiwań producenta
5,0biegle przedstawia pratotechnikę roślin energetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EPZ-O13.1_W03student zna metody przetwarzania roślin energetycznych w paliwo kwalifikowane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
ZO_2A_W10ma pogłębioną wiedzę z zakresu podejmowania i organizacji działań w obszarze zootechniki z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i ergonomii pracy oraz kształtowania indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz jej zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.
T-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.
T-W-1Podział odnawialnych źródeł energii (OŹE) ich zalety i wady.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienic roslin energetycznych wykorzystywanych w Polsce
3,0zna i rospoznaje rośliny energetyczne
3,5wymienia metody przetwarzania roślin energetycznych
4,0opisuje jedną metodę przetwarzania roślin energetycznych
4,5wymienia i rozpoznaję postać, rodzaj i sposób wykorzystania paliwa powsatałego z roślin energetycznych
5,0kompleksowo przedstawia pozyskanie i wykorzystanie paliwa oraz zna jego wartość energetyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EPZ-O13.1_U01student potrafi zaplanowac wykorzystanie biomasy obecnej w gospodarstwach rolnych na cele energii odnawialnej oraz organizuje prace związane z rozpoczęciem inwestycji proekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
ZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz jej zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-1Biogaz z biomasy (fermentacja roślin). Możliwości wykorzystania biogazu.
T-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.
T-A-2Uprawa i technologie przetwarzania roślin energetycznych uprawianych na gruntach wadliwych.
T-W-4Zasoby energetyczne biomasy i ich rozmieszczenie. Możliwości konwersji energii biomasy.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi podzielic źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym
3,0student zna podział źródłe biomasy wytepującej w gospodarstwie rolnym oraz możliwości jej wykorzystania
3,5student nie tylko zna możliwości wykorzystania biomasy ale również potrafi obliczyć wielkość produkcji substratów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania systemu
4,0student zna i charakteryzuje ciąg technologiczny gospodarstwa produkującego energię odnawialną
4,5student opisuje schemat technologiczny inwestycji proekologicznej oraz wskazuje korzyści płynace z posiadania pofermentu
5,0student dobiera i szacuje koszty inwestycji, współpracuje w tworzeniu wniosku o dofinansowanie oraz uczestniczy w rozmowach z inwestorem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EPZ-O13.1_K01student aktywnie pracuej w grupie oraz indywidualnie, postrzega korzyści z racjonalnego korzystania dóbr naturalnych i planuje działania służące poprawie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie odnawialnych zasobów roślinnych w gospodarstwach rolnych jako źródła energii odnawialnej oraz jej zalety w porównaniu do źródeł konwencjonalnych
Treści programoweT-A-3Zajęcia studyjne w ośrodkach wytwarzających i/lub wykorzystujących biomasę do wytwarzania energii odnawialnej.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia niewielką aktywność, ma podstawową świadomość omawianych zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0