Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Czynniki chemiczne w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Czynniki chemiczne w środowisku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Adamczyk-Pyzel <zdeoiz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 0,60,50zaliczenie
projektyP1 4 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zagadnień z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi w środowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Realizacja indywidualnej pracy z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi4
4
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka zagrożeń substancjami chemicznymi. Toksykologia i toksykonometria2
T-W-2Trucizny przemysłowe - definicje, dawki, skale, wykazy trucizn1
T-W-3Narażenie zawodowe na substancje chemiczne. Systemy bezpieczeństwa chemicznego w Polsce1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-P-2Przygotowanie projektu5
A-P-3Zaliczenie projektu1
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Zaliczenie wykładów1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektu
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_02/BHP_W01
Ma wiedzę o podstawowych zagrożeniach substancjami chemicznymi
BHP_10-_W02C-1T-W-2M-1S-2, S-3
BHP_10A_02/BHP_W02
Ma wiedzę dotyczącą narażenia zawodowego na substancje chemiczne
BHP_10-_W02C-1T-W-3, T-W-1M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_02/BHP_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zagrożeń chemicznych w środowisku pracy
BHP_10-_U04C-1T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_02/BHP_K01
Jest gotów uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
BHP_10-_K01C-1T-P-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_02/BHP_W01
Ma wiedzę o podstawowych zagrożeniach substancjami chemicznymi
2,0
3,0Słuchacz zna zagrożenia substancjami chemicznymi w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_02/BHP_W02
Ma wiedzę dotyczącą narażenia zawodowego na substancje chemiczne
2,0
3,0Słuchacz wie, czym jest narażenie zawodowe w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_02/BHP_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zagrożeń chemicznych w środowisku pracy
2,0
3,0Słuchacz potrafi analizować niektóre zagrożenia chemiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_02/BHP_K01
Jest gotów uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0
3,0Słuchacz mało angażuje się w doskonalenie zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kordecka D., Zagrożenia czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy, CIOP-PIB, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Sieńczuk W., Toksykologia, PZWL, Warszawa, 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja indywidualnej pracy z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka zagrożeń substancjami chemicznymi. Toksykologia i toksykonometria2
T-W-2Trucizny przemysłowe - definicje, dawki, skale, wykazy trucizn1
T-W-3Narażenie zawodowe na substancje chemiczne. Systemy bezpieczeństwa chemicznego w Polsce1
4

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-P-2Przygotowanie projektu5
A-P-3Zaliczenie projektu1
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Zaliczenie wykładów1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_02/BHP_W01Ma wiedzę o podstawowych zagrożeniach substancjami chemicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-2Trucizny przemysłowe - definicje, dawki, skale, wykazy trucizn
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz zna zagrożenia substancjami chemicznymi w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_02/BHP_W02Ma wiedzę dotyczącą narażenia zawodowego na substancje chemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi w środowisku pracy
Treści programoweT-W-3Narażenie zawodowe na substancje chemiczne. Systemy bezpieczeństwa chemicznego w Polsce
T-W-1Ogólna charakterystyka zagrożeń substancjami chemicznymi. Toksykologia i toksykonometria
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Test wyboru i zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wie, czym jest narażenie zawodowe w środowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_02/BHP_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zagrożeń chemicznych w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U04Potrafi stosować metody eliminowania lub ograniczania zagrożeń i ryzyka związanego z tymi zagrożeniami
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi w środowisku pracy
Treści programoweT-P-1Realizacja indywidualnej pracy z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi analizować niektóre zagrożenia chemiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_02/BHP_K01Jest gotów uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_K01Jest gotów uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi w środowisku pracy
Treści programoweT-P-1Realizacja indywidualnej pracy z zakresu zagrożeń czynnikami chemicznymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz mało angażuje się w doskonalenie zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0