Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy CAD
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki.
W-2Znajomość obsługi komputera.
W-3Znajomość rysunku technicznego odręcznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do programu typu CAD/BIM2
T-L-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe3
T-L-3Operacje na blokach, atrybuty, tekst3
T-L-4Operacje na warstwach2
T-L-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku3
T-L-6Rzutnie. Przestrzeń papieru.2
T-L-7Przygotowanie rysunku do publikacji, wydruki2
T-L-8Zaliczenie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielne wykonanie rysunków - działy domowe30
A-L-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia Laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie działów domowych, oddawanych po przedobionym materiale

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/05_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
B_1A_W02, B_1A_W01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/05_U01
Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
B_1A_U05, B_1A_U06C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/05_K01
Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
B_1A_K01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/05_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/05_U01
Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia z pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/05_K01
Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Pikoń, AutoCAD 2024, Helion, Gliwice, 2023
  2. Andrzej Jaskulski, AutoCad 2023, PWN/Helion, 2022
  3. Freidenberg Piotr, Autorskie materiały, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Witryny i kanały internetowe, 2023

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do programu typu CAD/BIM2
T-L-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe3
T-L-3Operacje na blokach, atrybuty, tekst3
T-L-4Operacje na warstwach2
T-L-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku3
T-L-6Rzutnie. Przestrzeń papieru.2
T-L-7Przygotowanie rysunku do publikacji, wydruki2
T-L-8Zaliczenie1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielne wykonanie rysunków - działy domowe30
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/05_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do programu typu CAD/BIM
T-L-3Operacje na blokach, atrybuty, tekst
T-L-4Operacje na warstwach
T-L-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe
T-L-6Rzutnie. Przestrzeń papieru.
T-L-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia Laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie działów domowych, oddawanych po przedobionym materiale
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/05_U01Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
B_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do programu typu CAD/BIM
T-L-3Operacje na blokach, atrybuty, tekst
T-L-4Operacje na warstwach
T-L-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe
T-L-6Rzutnie. Przestrzeń papieru.
T-L-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia Laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie działów domowych, oddawanych po przedobionym materiale
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia z pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/05_K01Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do programu typu CAD/BIM
T-L-3Operacje na blokach, atrybuty, tekst
T-L-4Operacje na warstwach
T-L-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe
T-L-6Rzutnie. Przestrzeń papieru.
T-L-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia Laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie działów domowych, oddawanych po przedobionym materiale
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0