Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zdrowy tryb życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW9 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie własciwych postaw i nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia.
C-2Zapoznanie z róznymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3Ukształtowanie postaw, przyzwyczajeń i nawyków zwiazanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.1
T-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.1
T-W-3Wpływ systematycznej aktywnosci ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.2
T-W-4Historia Igrzysk Olimpijskich.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2pogadanka
M-3pokaz
M-4prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy, zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/05_W01
Student posiada uporzadkowaną wiedze ogólną, zna terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
B_1A_W06C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/07_U01
student potrafi dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia, płci, wieku i ja promować.
B_1A_U03C-1T-W-1, T-W-3M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/07_K01
student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
B_1A_K01C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-4, M-2S-1
B_1A_S1/A/07_K02
student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jest gotowy do planowania własnej aktywności w cyklach tygodniowych, miesięcznych, rocznych, urlopowych.
B_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/05_W01
Student posiada uporzadkowaną wiedze ogólną, zna terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/07_U01
student potrafi dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia, płci, wieku i ja promować.
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/07_K01
student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/A/07_K02
student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jest gotowy do planowania własnej aktywności w cyklach tygodniowych, miesięcznych, rocznych, urlopowych.
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, Korso, Mielec, 2016, 2
  2. J. Jerzemowski, B. Duda, A. Orkwiszewska, E. Wójtowicz, Anatomia człowieka. Naarząd ruchu., AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010
  3. J. C. Santana, Trening funkcjonalny, DB Publishing, Warszawa, 2017, 1
  4. K. Carr, Anatomia treningu funkcjonalnego, Vital, Katowice, 2022
  5. M. Bronikowski, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF Poznań, Poznań, 2012
  6. Ken Ashwell, Anatomia ruchu. Podrecznik ćwiczeń, Alma Press, 2021
  7. W. Osiński, Antropomotoryka, AWF Poznań, Poznań, 2018
  8. M. Zadarko-Domaradzka, Edukacja zdrowotna - wybrane aspekty dla studentów i nauczycieli, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.1
T-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.1
T-W-3Wpływ systematycznej aktywnosci ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.2
T-W-4Historia Igrzysk Olimpijskich.1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
5
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/A/05_W01Student posiada uporzadkowaną wiedze ogólną, zna terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z róznymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-1Dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie własciwych postaw i nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia.
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-W-3Wpływ systematycznej aktywnosci ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
T-W-4Historia Igrzysk Olimpijskich.
Metody nauczaniaM-4prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-1wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy, zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/07_U01student potrafi dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia, płci, wieku i ja promować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie własciwych postaw i nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia.
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-W-3Wpływ systematycznej aktywnosci ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy, zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/07_K01student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie postaw, przyzwyczajeń i nawyków zwiazanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1Dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie własciwych postaw i nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia.
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-W-3Wpływ systematycznej aktywnosci ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
T-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-4prezentacja multimedialna
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy, zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/07_K02student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jest gotowy do planowania własnej aktywności w cyklach tygodniowych, miesięcznych, rocznych, urlopowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie własciwych postaw i nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia.
C-2Zapoznanie z róznymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3Ukształtowanie postaw, przyzwyczajeń i nawyków zwiazanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Treści programoweT-W-3Wpływ systematycznej aktywnosci ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
T-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2pogadanka
M-3pokaz
M-4prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy, zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0