Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia budowlana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia budowlana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>, Daniela Wira <Daniela.Wira@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii ogólnej w zakresie szkoły średniej /liceum ogólnokształcącego lub technikum/

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1nazewnictwo kwasów zasad i soli, stężenia procentowe i molowe, przeliczanie stężeń, obliczenia stechiometryczne, spoiwa mineralnie, procesy zachodzące podczas wiązania i twardnienia cementów9
9
wykłady
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym.1
T-W-2Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.1
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.1
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.1
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.1
T-W-6Podział i zastosowanie emulsji.2
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium1
T-W-8Hydratacja i hydroliza.1
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.1
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.1
T-W-11Materiały wiążące.1
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.1
T-W-13Tworzywa sztuczne w budownictwie.2
T-W-14Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych.2
T-W-15Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Kolokwium1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Samodzielne przygotowanie się do cwiczeń audytoryjnych14
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia30
A-W-3Udział w konsultacjach2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napisać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych.
B_1A_W01C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1
B_1A_S1/B/03_W02
Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
B_1A_W01C-1T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/03_U01
Student potrafi przeprowadzić następujące eksperymenty: -oznaczanie wapna czynnego w wapnie budowlanym - ocena agresywności wody - oznaczanie wody zarobowej do betonów - korozji betonu Student potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać prawidłowe wnioski
B_1A_U02C-1T-A-1M-2S-1
B_1A_S1/B/03_U02
Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
B_1A_U05C-1T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/03_K01
Student jest przygotowany do samodzielnego poszerzania wiedzy.
B_1A_K01C-1T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-15, T-W-4, T-W-5, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-6M-1S-1
B_1A_S1/B/03_K02
Student uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych jest przygotowany do dbania o swoje bezpieczeństwo jak również bezpieczeństwo zespołu
B_1A_K03C-1T-A-1M-2S-1
B_1A_S1/B/03_K03
Student jest przygotowany do odpowiedzialności za wyniki uzyskane podczas prowadzonych doświadczeń. W przypaku pracy w zespole jest gotowy do podporządkowania się zasadom tam panującym oraz jest gotowy do współodpowiedzialności za realizowane cele.
B_1A_K02C-1T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napisać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych.
2,0
3,0Z obu kolokwiów uzyska 20 punktów na 40 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/03_W02
Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
2,0
3,0Z obu kolokwiów uzyska 20 punktów na 40 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/03_U01
Student potrafi przeprowadzić następujące eksperymenty: -oznaczanie wapna czynnego w wapnie budowlanym - ocena agresywności wody - oznaczanie wody zarobowej do betonów - korozji betonu Student potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać prawidłowe wnioski
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/03_U02
Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/03_K01
Student jest przygotowany do samodzielnego poszerzania wiedzy.
2,0
3,0Uzyskanie minimum po 20 punktów na 40 możliwych z obydwu przeprowadzonych kolokwiów
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/03_K02
Student uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych jest przygotowany do dbania o swoje bezpieczeństwo jak również bezpieczeństwo zespołu
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymanie punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/03_K03
Student jest przygotowany do odpowiedzialności za wyniki uzyskane podczas prowadzonych doświadczeń. W przypaku pracy w zespole jest gotowy do podporządkowania się zasadom tam panującym oraz jest gotowy do współodpowiedzialności za realizowane cele.
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymanie punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
  2. L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
  3. G. Rosiek, D. Wala, B. Werner, Ćwiczenia z chemii dla studentów Wydziału Budowictwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej cz1 i 2, PWN, Warszawa, 2002
  2. M. Janus, Sz. Mądraszewski, K. Zając, E. Kusiak-Nejman, A new preparation method of cement with photocatalytic activity, Materials, 13(23) 5540, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1nazewnictwo kwasów zasad i soli, stężenia procentowe i molowe, przeliczanie stężeń, obliczenia stechiometryczne, spoiwa mineralnie, procesy zachodzące podczas wiązania i twardnienia cementów9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym.1
T-W-2Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.1
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.1
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.1
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.1
T-W-6Podział i zastosowanie emulsji.2
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium1
T-W-8Hydratacja i hydroliza.1
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.1
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.1
T-W-11Materiały wiążące.1
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.1
T-W-13Tworzywa sztuczne w budownictwie.2
T-W-14Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych.2
T-W-15Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Kolokwium1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Samodzielne przygotowanie się do cwiczeń audytoryjnych14
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia30
A-W-3Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/03_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napisać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym.
T-A-1nazewnictwo kwasów zasad i soli, stężenia procentowe i molowe, przeliczanie stężeń, obliczenia stechiometryczne, spoiwa mineralnie, procesy zachodzące podczas wiązania i twardnienia cementów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z obu kolokwiów uzyska 20 punktów na 40 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/03_W02Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-W-8Hydratacja i hydroliza.
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.
T-W-14Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych.
T-W-13Tworzywa sztuczne w budownictwie.
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.
T-W-11Materiały wiążące.
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.
T-W-6Podział i zastosowanie emulsji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z obu kolokwiów uzyska 20 punktów na 40 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/03_U01Student potrafi przeprowadzić następujące eksperymenty: -oznaczanie wapna czynnego w wapnie budowlanym - ocena agresywności wody - oznaczanie wody zarobowej do betonów - korozji betonu Student potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać prawidłowe wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-A-1nazewnictwo kwasów zasad i soli, stężenia procentowe i molowe, przeliczanie stężeń, obliczenia stechiometryczne, spoiwa mineralnie, procesy zachodzące podczas wiązania i twardnienia cementów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/03_U02Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-W-8Hydratacja i hydroliza.
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.
T-W-11Materiały wiążące.
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.
T-W-6Podział i zastosowanie emulsji.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/03_K01Student jest przygotowany do samodzielnego poszerzania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-W-8Hydratacja i hydroliza.
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.
T-W-2Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium
T-W-15Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Kolokwium
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.
T-W-14Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych.
T-W-13Tworzywa sztuczne w budownictwie.
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.
T-W-11Materiały wiążące.
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym.
T-W-6Podział i zastosowanie emulsji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie minimum po 20 punktów na 40 możliwych z obydwu przeprowadzonych kolokwiów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/03_K02Student uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych jest przygotowany do dbania o swoje bezpieczeństwo jak również bezpieczeństwo zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-A-1nazewnictwo kwasów zasad i soli, stężenia procentowe i molowe, przeliczanie stężeń, obliczenia stechiometryczne, spoiwa mineralnie, procesy zachodzące podczas wiązania i twardnienia cementów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymanie punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/03_K03Student jest przygotowany do odpowiedzialności za wyniki uzyskane podczas prowadzonych doświadczeń. W przypaku pracy w zespole jest gotowy do podporządkowania się zasadom tam panującym oraz jest gotowy do współodpowiedzialności za realizowane cele.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-A-1nazewnictwo kwasów zasad i soli, stężenia procentowe i molowe, przeliczanie stężeń, obliczenia stechiometryczne, spoiwa mineralnie, procesy zachodzące podczas wiązania i twardnienia cementów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymanie punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0