Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia materiałow drogowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia materiałow drogowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe materiały budowlane stosowane w budownictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość materiałów i podstawowych technologii wykorzystywanych w drogownictwie.
C-2Umiejętność klasyfikacji materiałów i określenia ich przydatności do celów drogowych w oparciu o wyniki badań oraz deklarację zgodności CE.
C-3Umiejętność wykonania badań oraz oceny na ich podstawie właściwości materiałów i wyrobów budowlanych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe z zakresu BHP i obsługi urządzeń laboratoryjnych. Omówienie możliwych niebezpieczeństw związanych z badaniami laboratoryjnymi.1
T-L-2Badania normowe asfaltu drogowego i asfaltu modyfikowanego (penetracja, temperatura mięknienia, kohezja, nawrót sprężysty) przed i po procesie starzenia. Klasyfikacja lepiszcza zgodnie z PN-EN na podstawie uzyskanych wyników badań.2
T-L-3Podstawowe badania wybranych frakcji kruszywa łamanego (analiza sitowa, zawartość pyłów, kształt ziaren, wskaźnik przepływu). Klasyfikacja kruszywa zgodnie z PN-EN i WT-1 na podstawie uzyskanych wyników badań.6
T-L-4Projektowanie krzywej uziarnienia betonu asfaltowego i mieszanki mastyksowo-grysowej SMA. Wyznaczanie optymalnej zawartości lepiszcza5
T-L-5Wyznaczenie wrażliwości termicznej i indeksu penetracji lepiszczy oraz lepkości asfaltów w oparciu kartę BTDC. Wyznaczenie temperatur technologicznych.2
T-L-6Zaliczenie przedmiotu2
18
wykłady
T-W-1Nawierzchnie drogowe, warunki pracy konstrukcji, oddziaływania zewnętrzne. Materiały i wyroby budowlane stosowane w technologii drogowej: lepiszcza organiczne, dodatki, modyfikatory, mieszanki mineralno-asfaltowe, materiały związane spoiwem hydraulicznym.1
T-W-2Asfalty drogowe ponaftowe i naturalne. Skład chemiczno-grupowy, pierwiastkowy, struktura koloidalna.1
T-W-3Klasyfikacja asfaltów drogowych wg PN-EN i ASTM. Normowe metody badań.1
T-W-4Starzenie technologiczne i eksploatacyjne asfaltów. Wpływ starzenia na właściwości lepiszczy, metody badań.1
T-W-5Sposoby modyfikacji lepiszczy asfaltowych. Rodzaje modyfikatorów i ich wpływ na parametry lepiszczy.1
T-W-6Inne rodzaje lepiszczy: asfalty upłynnione, polimeroasfalty, emulsje asfaltowe jednofazowe i dwufazowe. Podział lepiszczy zgodnie z PN-EN i WT.1
T-W-7Materiały kamienne pochodzenia naturalnego i sztucznego. Podział naturalnych materiałów ze względu na genezę (pochodzenie): skały magmowe, osadowe, metamorficzne. Klasyfikacja kruszyw do celów drogowych zgodnie z PN-EN, deklaracja zgodności CE. Technologia produkcji kruszyw łamanych1
T-W-8Metody badań kruszyw do celów drogowych wg PN-EN1
T-W-9Zaliczenie treści wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
A-L-3Grupowe opracowanie sprawozdań z badań14
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratorium6
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie materiałów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z badań.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL01_W01
Zna podstawowe materiały drogowe i technologie ich wytwarzania, potrafi zdefiniować przydatność materiałów w oparciu o normy i wytyczne techniczne, zna zasady doboru materiałów w zależności od zastosowanej technologii.
B_1A_W05, B_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL01_U01
Potrafi ocenić przydatność materiałów do celów drogowych na podstawie badań i deklaracji zgodności, dobrać rodzaj materiału ze względu na warunki pracy nawierzchni oraz wykonać badania laboratoryjne materiałów i sklasyfikować te materiały w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych.
B_1A_U10, B_1A_U08C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/06_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu
B_1A_K01, B_1A_K03C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL01_W01
Zna podstawowe materiały drogowe i technologie ich wytwarzania, potrafi zdefiniować przydatność materiałów w oparciu o normy i wytyczne techniczne, zna zasady doboru materiałów w zależności od zastosowanej technologii.
2,0Student nie zna podstawowych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie i technologii ich produkcji, nie potrafi zaproponować odpowiednich materiałów w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych oraz nie zna zasad doboru materiałów w zależności od przyjętej technologii.
3,0Student potrafi zdefiniować część z omawianych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie i pobieżnie zna technologie ich produkcji, potrafi pobieżnie zdefiniować przydatność części z omawianych materiałów w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych oraz zna w stopniu podstawowym zasady doboru części materiałów w zależności od przyjętej technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL01_U01
Potrafi ocenić przydatność materiałów do celów drogowych na podstawie badań i deklaracji zgodności, dobrać rodzaj materiału ze względu na warunki pracy nawierzchni oraz wykonać badania laboratoryjne materiałów i sklasyfikować te materiały w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych.
2,0Student nie potrafi ocenić przydatności materiałów do celów drogowych na podstawie badań i deklaracji zgodności, nie potrafi wykonać badań laboratoryjnych materiałów drogowych oraz dokonać wyboru rodzaju materiału ze względu na warunki pracy konstrukcji.
3,0Student potrafi na podstawie badań i deklaracji zgodności ocenić część z omówionych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie, potrafi wykonać podstawowe badania laboratoryjne materiałów drogowych, ale ma trudności w weryfikacji wyników w oparciu o normy i wytyczne techniczne oraz w stopniu podstawowym opanował umiejętność doboru rodzaju materiału ze względu na warunki pracy konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/06_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu
2,0Student nie ma świadomości wpływu na środowisko wybranych materiałów i technologii stosowanych w drogownictwie, nie rozumie potrzeby pracy w zespole, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
3,0Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku z wybranych materiałów i technologii stosowanych w drogownictwie, rozumie potrzebę pracy w zespole, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednak wymaga częstego nadzoru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, Warszawa, 2004
  2. Praca zbiorowa pod kierunkiem B. Stefańczyka, Budownictwo ogólne. Tom 1. Materiały i wyroby budowlane., Arkady, Warszawa, 2005
  3. Stefańczyk B., Mieczkowski P., Dodatki, katalizatory i emulgatory w mieszankach mineralno-asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2010
  4. Mieczkowski P., Budziński B., Wpływ wosku polietylenowego na wybrane właściwości asfaltów i betonów asfaltowych, ACTA SCIENTIARUM POLONORUM - Architectura Budownictwo, Warszawa, 2018, 17 (4)

Literatura dodatkowa

  1. Stefańczyk B., Mieczkowski P., Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania., WKiŁ, Warszawa, 2008, 1
  2. Read J., Whiteoak D., The Shell Bitumen Handbook, Thomas Telford Publishing, London, 2003, Fifth edition
  3. Błażejowski K., Styk S., Technologia warstw asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe z zakresu BHP i obsługi urządzeń laboratoryjnych. Omówienie możliwych niebezpieczeństw związanych z badaniami laboratoryjnymi.1
T-L-2Badania normowe asfaltu drogowego i asfaltu modyfikowanego (penetracja, temperatura mięknienia, kohezja, nawrót sprężysty) przed i po procesie starzenia. Klasyfikacja lepiszcza zgodnie z PN-EN na podstawie uzyskanych wyników badań.2
T-L-3Podstawowe badania wybranych frakcji kruszywa łamanego (analiza sitowa, zawartość pyłów, kształt ziaren, wskaźnik przepływu). Klasyfikacja kruszywa zgodnie z PN-EN i WT-1 na podstawie uzyskanych wyników badań.6
T-L-4Projektowanie krzywej uziarnienia betonu asfaltowego i mieszanki mastyksowo-grysowej SMA. Wyznaczanie optymalnej zawartości lepiszcza5
T-L-5Wyznaczenie wrażliwości termicznej i indeksu penetracji lepiszczy oraz lepkości asfaltów w oparciu kartę BTDC. Wyznaczenie temperatur technologicznych.2
T-L-6Zaliczenie przedmiotu2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nawierzchnie drogowe, warunki pracy konstrukcji, oddziaływania zewnętrzne. Materiały i wyroby budowlane stosowane w technologii drogowej: lepiszcza organiczne, dodatki, modyfikatory, mieszanki mineralno-asfaltowe, materiały związane spoiwem hydraulicznym.1
T-W-2Asfalty drogowe ponaftowe i naturalne. Skład chemiczno-grupowy, pierwiastkowy, struktura koloidalna.1
T-W-3Klasyfikacja asfaltów drogowych wg PN-EN i ASTM. Normowe metody badań.1
T-W-4Starzenie technologiczne i eksploatacyjne asfaltów. Wpływ starzenia na właściwości lepiszczy, metody badań.1
T-W-5Sposoby modyfikacji lepiszczy asfaltowych. Rodzaje modyfikatorów i ich wpływ na parametry lepiszczy.1
T-W-6Inne rodzaje lepiszczy: asfalty upłynnione, polimeroasfalty, emulsje asfaltowe jednofazowe i dwufazowe. Podział lepiszczy zgodnie z PN-EN i WT.1
T-W-7Materiały kamienne pochodzenia naturalnego i sztucznego. Podział naturalnych materiałów ze względu na genezę (pochodzenie): skały magmowe, osadowe, metamorficzne. Klasyfikacja kruszyw do celów drogowych zgodnie z PN-EN, deklaracja zgodności CE. Technologia produkcji kruszyw łamanych1
T-W-8Metody badań kruszyw do celów drogowych wg PN-EN1
T-W-9Zaliczenie treści wykładów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
A-L-3Grupowe opracowanie sprawozdań z badań14
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratorium6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie materiałów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL01_W01Zna podstawowe materiały drogowe i technologie ich wytwarzania, potrafi zdefiniować przydatność materiałów w oparciu o normy i wytyczne techniczne, zna zasady doboru materiałów w zależności od zastosowanej technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
Cel przedmiotuC-1Znajomość materiałów i podstawowych technologii wykorzystywanych w drogownictwie.
C-2Umiejętność klasyfikacji materiałów i określenia ich przydatności do celów drogowych w oparciu o wyniki badań oraz deklarację zgodności CE.
Treści programoweT-W-1Nawierzchnie drogowe, warunki pracy konstrukcji, oddziaływania zewnętrzne. Materiały i wyroby budowlane stosowane w technologii drogowej: lepiszcza organiczne, dodatki, modyfikatory, mieszanki mineralno-asfaltowe, materiały związane spoiwem hydraulicznym.
T-W-2Asfalty drogowe ponaftowe i naturalne. Skład chemiczno-grupowy, pierwiastkowy, struktura koloidalna.
T-W-3Klasyfikacja asfaltów drogowych wg PN-EN i ASTM. Normowe metody badań.
T-W-4Starzenie technologiczne i eksploatacyjne asfaltów. Wpływ starzenia na właściwości lepiszczy, metody badań.
T-W-5Sposoby modyfikacji lepiszczy asfaltowych. Rodzaje modyfikatorów i ich wpływ na parametry lepiszczy.
T-W-6Inne rodzaje lepiszczy: asfalty upłynnione, polimeroasfalty, emulsje asfaltowe jednofazowe i dwufazowe. Podział lepiszczy zgodnie z PN-EN i WT.
T-W-8Metody badań kruszyw do celów drogowych wg PN-EN
T-W-9Zaliczenie treści wykładów
T-W-7Materiały kamienne pochodzenia naturalnego i sztucznego. Podział naturalnych materiałów ze względu na genezę (pochodzenie): skały magmowe, osadowe, metamorficzne. Klasyfikacja kruszyw do celów drogowych zgodnie z PN-EN, deklaracja zgodności CE. Technologia produkcji kruszyw łamanych
T-L-1Szkolenie stanowiskowe z zakresu BHP i obsługi urządzeń laboratoryjnych. Omówienie możliwych niebezpieczeństw związanych z badaniami laboratoryjnymi.
T-L-2Badania normowe asfaltu drogowego i asfaltu modyfikowanego (penetracja, temperatura mięknienia, kohezja, nawrót sprężysty) przed i po procesie starzenia. Klasyfikacja lepiszcza zgodnie z PN-EN na podstawie uzyskanych wyników badań.
T-L-3Podstawowe badania wybranych frakcji kruszywa łamanego (analiza sitowa, zawartość pyłów, kształt ziaren, wskaźnik przepływu). Klasyfikacja kruszywa zgodnie z PN-EN i WT-1 na podstawie uzyskanych wyników badań.
T-L-4Projektowanie krzywej uziarnienia betonu asfaltowego i mieszanki mastyksowo-grysowej SMA. Wyznaczanie optymalnej zawartości lepiszcza
T-L-5Wyznaczenie wrażliwości termicznej i indeksu penetracji lepiszczy oraz lepkości asfaltów w oparciu kartę BTDC. Wyznaczenie temperatur technologicznych.
T-L-6Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z badań.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie i technologii ich produkcji, nie potrafi zaproponować odpowiednich materiałów w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych oraz nie zna zasad doboru materiałów w zależności od przyjętej technologii.
3,0Student potrafi zdefiniować część z omawianych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie i pobieżnie zna technologie ich produkcji, potrafi pobieżnie zdefiniować przydatność części z omawianych materiałów w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych oraz zna w stopniu podstawowym zasady doboru części materiałów w zależności od przyjętej technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL01_U01Potrafi ocenić przydatność materiałów do celów drogowych na podstawie badań i deklaracji zgodności, dobrać rodzaj materiału ze względu na warunki pracy nawierzchni oraz wykonać badania laboratoryjne materiałów i sklasyfikować te materiały w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
B_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikacji materiałów i określenia ich przydatności do celów drogowych w oparciu o wyniki badań oraz deklarację zgodności CE.
C-3Umiejętność wykonania badań oraz oceny na ich podstawie właściwości materiałów i wyrobów budowlanych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i zespołu.
Treści programoweT-L-1Szkolenie stanowiskowe z zakresu BHP i obsługi urządzeń laboratoryjnych. Omówienie możliwych niebezpieczeństw związanych z badaniami laboratoryjnymi.
T-L-2Badania normowe asfaltu drogowego i asfaltu modyfikowanego (penetracja, temperatura mięknienia, kohezja, nawrót sprężysty) przed i po procesie starzenia. Klasyfikacja lepiszcza zgodnie z PN-EN na podstawie uzyskanych wyników badań.
T-L-3Podstawowe badania wybranych frakcji kruszywa łamanego (analiza sitowa, zawartość pyłów, kształt ziaren, wskaźnik przepływu). Klasyfikacja kruszywa zgodnie z PN-EN i WT-1 na podstawie uzyskanych wyników badań.
T-L-4Projektowanie krzywej uziarnienia betonu asfaltowego i mieszanki mastyksowo-grysowej SMA. Wyznaczanie optymalnej zawartości lepiszcza
T-L-5Wyznaczenie wrażliwości termicznej i indeksu penetracji lepiszczy oraz lepkości asfaltów w oparciu kartę BTDC. Wyznaczenie temperatur technologicznych.
T-L-6Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z badań.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić przydatności materiałów do celów drogowych na podstawie badań i deklaracji zgodności, nie potrafi wykonać badań laboratoryjnych materiałów drogowych oraz dokonać wyboru rodzaju materiału ze względu na warunki pracy konstrukcji.
3,0Student potrafi na podstawie badań i deklaracji zgodności ocenić część z omówionych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie, potrafi wykonać podstawowe badania laboratoryjne materiałów drogowych, ale ma trudności w weryfikacji wyników w oparciu o normy i wytyczne techniczne oraz w stopniu podstawowym opanował umiejętność doboru rodzaju materiału ze względu na warunki pracy konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/06_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
B_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikacji materiałów i określenia ich przydatności do celów drogowych w oparciu o wyniki badań oraz deklarację zgodności CE.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i zespołu.
Treści programoweT-L-1Szkolenie stanowiskowe z zakresu BHP i obsługi urządzeń laboratoryjnych. Omówienie możliwych niebezpieczeństw związanych z badaniami laboratoryjnymi.
T-L-2Badania normowe asfaltu drogowego i asfaltu modyfikowanego (penetracja, temperatura mięknienia, kohezja, nawrót sprężysty) przed i po procesie starzenia. Klasyfikacja lepiszcza zgodnie z PN-EN na podstawie uzyskanych wyników badań.
T-L-3Podstawowe badania wybranych frakcji kruszywa łamanego (analiza sitowa, zawartość pyłów, kształt ziaren, wskaźnik przepływu). Klasyfikacja kruszywa zgodnie z PN-EN i WT-1 na podstawie uzyskanych wyników badań.
T-L-4Projektowanie krzywej uziarnienia betonu asfaltowego i mieszanki mastyksowo-grysowej SMA. Wyznaczanie optymalnej zawartości lepiszcza
T-L-5Wyznaczenie wrażliwości termicznej i indeksu penetracji lepiszczy oraz lepkości asfaltów w oparciu kartę BTDC. Wyznaczenie temperatur technologicznych.
T-L-6Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z badań.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu na środowisko wybranych materiałów i technologii stosowanych w drogownictwie, nie rozumie potrzeby pracy w zespole, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
3,0Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku z wybranych materiałów i technologii stosowanych w drogownictwie, rozumie potrzebę pracy w zespole, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednak wymaga częstego nadzoru.
3,5
4,0
4,5
5,0