Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo ogólne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,25zaliczenie
projektyP3 18 2,00,25zaliczenie
wykładyW3 18 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Materiałów budowlanych
W-2Ukończony kurs Rysunku technicznego
W-3Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów
W-4Ukończony kurs Podstawy CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej
C-2Umiejętność projektowania prostych obiektów budowlanych i sporządzania dokumentacji budowlanej
C-3Znajomość podstaw tworzenia modeli BIM
C-4Umiejętność oceny parametrów mechnicznych na podstawie badań laboratoryjnych dla podstawywych materiałów konstrukcyjnych (m. in. uzywanych w konstr. drewnianych i murowych) stosowanych w ramach budownictwa ogółnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenia do zajęć, zapoznanie studentów z zasadami BHP w laboratorium.1
T-L-2Wyznaczanie parametrów normowych elementów z drewna litego.2
T-L-3Badania i analiza sposobu zniszczenia belkowych elementów drewnianych.1
T-L-4Określenie wytrzymałości na ściskania drobnowymiarowych elementów murowych (cegieł, pustaków)1
T-L-5Nowoczesne metody badań jakościowych i ilościowych zapraw murarskich w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych.1
T-L-6Wyznaczenia wytrzymałości muru na ściskanie.1
T-L-7Badania i analiza sposobu zniszczenia prefabrykowanych nadproży stosowanych w budownictwie ogólnym.2
9
projekty
T-P-1Opracowanie projektu konstrukcyjnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w technologii tradycyjnej - część rysunkowa. Projekt obejmuje rzuty (fundamentów, poszczególnych kondygnacji, stropów, więźby dachowej, połaci dachowej) oraz przekroje pionowe. Opracowanie fragmentów (elementów) modelu BIM budynku.18
18
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Zarys historyczny budownictwa ogółnego. Podstawowa klasyfikacja konstrukcji obiektów budowlanych.1
T-W-2Podstawowe przepisy dotyczące obiektów budowlanych. Wybrane zagadnienia z Prawa Budowlanego oraz Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (w tym podstawy przepisów ppoż.)2
T-W-3Fundamenty (posadowienia bezpośrednie i pośrednie) - klasyfikacja i charakterystyka. Ściany fundamentowe. Wykopy budowlane (zabezpiczenie i metody ich odwodnień).2
T-W-4Ustroje konstrukcyjne budnków oraz sposoby zapewnienia sztywności przestrzennej. Dylatacje w budynkach. Kryteria doboru i wymagania stawiane pionowym i poziomym przegrodom budowlanym.1
T-W-5Ściany budynków, ogólne wymagania techniczne i zasady konstruowania. Łączenie murów. Podstawowe zagadanienie związane z wykonywaniem konstrukcji murowych1
T-W-6Podstawy projektowania schodów.1
T-W-7Drewno jako materiał konstrukcyjny. Historia, podstawowe właściwości materiału w kontekście stosowania drewna w budownictwie1
T-W-8Konstrukcja dachów drewnanych. Klasyfikacja, wymagania, wstęp do projektowania.1
T-W-9Stropy, przekrycia płaskie, sklepenia.2
T-W-10Nadproża. Zasady doboru i wykonania przewodów kominowych w budynkach.2
T-W-11Stropodachy, rodzaje pokryć dachowych. Rozwiązania konstrukcyjne balkonów. Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne w budynkach.2
T-W-12Zasada doboru i wykonywania ścianek działowych w budynkach.1
T-W-13Nowoczesne technologie stosowane w budownictwie ogólnym. Wprowadzenie do BIM oraz LIDAR (TLS).1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.16
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego30
A-P-3Udział w konsultacjach2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu55
A-W-3Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3ćwczenia laboratoryjne (metody praktyczne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena formująca: Zaliczenia sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/11_W01
Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków oraz zasady ich projektowania, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych.
B_1A_W03, B_1A_W04C-1T-W-9, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/11_U01
Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i wybrać odpowiednie rozwiązania konstrukcyjno - materiałowe przy ich projektowaniu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych oraz potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu.
B_1A_U01, B_1A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/11_K01
Student jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i sporządzenia dokumentacji technicznej obiektu.
B_1A_K01C-1, C-2T-P-1, T-W-9, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/11_W01
Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków oraz zasady ich projektowania, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków, zasady ich projektowania. Student zna podstawowe metody badawcze materiałów konstrukcyjnych takich jak drewno czy mury.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/11_U01
Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i wybrać odpowiednie rozwiązania konstrukcyjno - materiałowe przy ich projektowaniu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych oraz potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i wybrać odpowiednie rozwiązania konstrukcyjno - materiałowe oraz potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/11_K01
Student jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i sporządzenia dokumentacji technicznej obiektu.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i sporządzenia dokumentacji technicznej obiektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Lichołai L., Budownictwo ogólne T.3. Elementy budynków. Podstawy projektowania., Arkady, Warszawa, 2008
  2. Praca zbiorowa pod kierunkiem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków., Arkady, Warszawa, 2009
  3. Korzeniewski W., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowanie., Polcen, Warszawa, 2006
  4. Buczkowski W., Jak zbudować nowocześnie dom jednorodzinny, Państwowe wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2000
  5. Hoła J., Pietraszek P., Schabowicz K., Obliczanie konstrukcji budynków wznoszonych tradycyjnie, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2009
  6. Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Budownictwo ogólne. Podstawy projektowania i obliczania budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2017
  7. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (wraz z późniejszymi zmianami)
  8. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (wraz z późniejszymi zmianami)
  9. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej (wraz z późniejszymi zmianami)

Literatura dodatkowa

  1. Niedostatkiewicz M., Majewski T., Skuza M., Bobiński J, Budownictwo ogólne. Katalog rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2006
  2. Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Archi-Plus, Kraków, 2009
  3. Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2011
  4. Żurański J.A., Gaczek M., Oddziaływania klimatyczne na konstrukcje budowlane wg Eurokodu 1. Komentarze z przykładami obliczeń., ITB, Warszawa, 2011
  5. Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015
  6. Nowak, R., Orłowicz, R., Bespałow W., Wybrane zagadnienia nośności i wzmocnienia ceglanych łuków i sklepień, PZiTB, 2020, Inżnieria i Budownictwo 12/2020
  7. Orłowicz R., Tkacz P., Buszkiewicz R., Wybrane sposoby oszacowania wytrzymałości muru w budynkach istniejących, Zarząd Główny Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, Warszawa, 2018, Przegląd Budowlany, R. 89, nr 6
  8. Kaszyńska M., Skibicki S., Awarie i katastrofy jako źródło innowacyjnych rozwiązań w budownictwie, Innowacyjne wyzwania techniki budowlanej, Wydawnictwo ITB, Warszawa, 2017
  9. Skibicki S., Optimization of Cost of Building with Concrete Slabs Based on the Maturity Method, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng., 2017, 245

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenia do zajęć, zapoznanie studentów z zasadami BHP w laboratorium.1
T-L-2Wyznaczanie parametrów normowych elementów z drewna litego.2
T-L-3Badania i analiza sposobu zniszczenia belkowych elementów drewnianych.1
T-L-4Określenie wytrzymałości na ściskania drobnowymiarowych elementów murowych (cegieł, pustaków)1
T-L-5Nowoczesne metody badań jakościowych i ilościowych zapraw murarskich w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych.1
T-L-6Wyznaczenia wytrzymałości muru na ściskanie.1
T-L-7Badania i analiza sposobu zniszczenia prefabrykowanych nadproży stosowanych w budownictwie ogólnym.2
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu konstrukcyjnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w technologii tradycyjnej - część rysunkowa. Projekt obejmuje rzuty (fundamentów, poszczególnych kondygnacji, stropów, więźby dachowej, połaci dachowej) oraz przekroje pionowe. Opracowanie fragmentów (elementów) modelu BIM budynku.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Zarys historyczny budownictwa ogółnego. Podstawowa klasyfikacja konstrukcji obiektów budowlanych.1
T-W-2Podstawowe przepisy dotyczące obiektów budowlanych. Wybrane zagadnienia z Prawa Budowlanego oraz Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (w tym podstawy przepisów ppoż.)2
T-W-3Fundamenty (posadowienia bezpośrednie i pośrednie) - klasyfikacja i charakterystyka. Ściany fundamentowe. Wykopy budowlane (zabezpiczenie i metody ich odwodnień).2
T-W-4Ustroje konstrukcyjne budnków oraz sposoby zapewnienia sztywności przestrzennej. Dylatacje w budynkach. Kryteria doboru i wymagania stawiane pionowym i poziomym przegrodom budowlanym.1
T-W-5Ściany budynków, ogólne wymagania techniczne i zasady konstruowania. Łączenie murów. Podstawowe zagadanienie związane z wykonywaniem konstrukcji murowych1
T-W-6Podstawy projektowania schodów.1
T-W-7Drewno jako materiał konstrukcyjny. Historia, podstawowe właściwości materiału w kontekście stosowania drewna w budownictwie1
T-W-8Konstrukcja dachów drewnanych. Klasyfikacja, wymagania, wstęp do projektowania.1
T-W-9Stropy, przekrycia płaskie, sklepenia.2
T-W-10Nadproża. Zasady doboru i wykonania przewodów kominowych w budynkach.2
T-W-11Stropodachy, rodzaje pokryć dachowych. Rozwiązania konstrukcyjne balkonów. Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne w budynkach.2
T-W-12Zasada doboru i wykonywania ścianek działowych w budynkach.1
T-W-13Nowoczesne technologie stosowane w budownictwie ogólnym. Wprowadzenie do BIM oraz LIDAR (TLS).1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego30
A-P-3Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu55
A-W-3Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11_W01Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków oraz zasady ich projektowania, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
B_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-1Umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej
Treści programoweT-W-9Stropy, przekrycia płaskie, sklepenia.
T-W-4Ustroje konstrukcyjne budnków oraz sposoby zapewnienia sztywności przestrzennej. Dylatacje w budynkach. Kryteria doboru i wymagania stawiane pionowym i poziomym przegrodom budowlanym.
T-W-12Zasada doboru i wykonywania ścianek działowych w budynkach.
T-W-13Nowoczesne technologie stosowane w budownictwie ogólnym. Wprowadzenie do BIM oraz LIDAR (TLS).
T-W-3Fundamenty (posadowienia bezpośrednie i pośrednie) - klasyfikacja i charakterystyka. Ściany fundamentowe. Wykopy budowlane (zabezpiczenie i metody ich odwodnień).
T-W-11Stropodachy, rodzaje pokryć dachowych. Rozwiązania konstrukcyjne balkonów. Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne w budynkach.
T-W-5Ściany budynków, ogólne wymagania techniczne i zasady konstruowania. Łączenie murów. Podstawowe zagadanienie związane z wykonywaniem konstrukcji murowych
T-W-10Nadproża. Zasady doboru i wykonania przewodów kominowych w budynkach.
T-W-1Wiadomości wstępne. Zarys historyczny budownictwa ogółnego. Podstawowa klasyfikacja konstrukcji obiektów budowlanych.
T-L-1Wprowadzenia do zajęć, zapoznanie studentów z zasadami BHP w laboratorium.
T-L-2Wyznaczanie parametrów normowych elementów z drewna litego.
T-L-3Badania i analiza sposobu zniszczenia belkowych elementów drewnianych.
T-L-4Określenie wytrzymałości na ściskania drobnowymiarowych elementów murowych (cegieł, pustaków)
T-L-5Nowoczesne metody badań jakościowych i ilościowych zapraw murarskich w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych.
T-L-6Wyznaczenia wytrzymałości muru na ściskanie.
T-L-7Badania i analiza sposobu zniszczenia prefabrykowanych nadproży stosowanych w budownictwie ogólnym.
T-W-6Podstawy projektowania schodów.
T-W-7Drewno jako materiał konstrukcyjny. Historia, podstawowe właściwości materiału w kontekście stosowania drewna w budownictwie
T-W-8Konstrukcja dachów drewnanych. Klasyfikacja, wymagania, wstęp do projektowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków, zasady ich projektowania. Student zna podstawowe metody badawcze materiałów konstrukcyjnych takich jak drewno czy mury.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11_U01Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i wybrać odpowiednie rozwiązania konstrukcyjno - materiałowe przy ich projektowaniu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych oraz potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników, również w języku obcym.
B_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej
C-2Umiejętność projektowania prostych obiektów budowlanych i sporządzania dokumentacji budowlanej
C-3Znajomość podstaw tworzenia modeli BIM
C-4Umiejętność oceny parametrów mechnicznych na podstawie badań laboratoryjnych dla podstawywych materiałów konstrukcyjnych (m. in. uzywanych w konstr. drewnianych i murowych) stosowanych w ramach budownictwa ogółnego.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu konstrukcyjnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w technologii tradycyjnej - część rysunkowa. Projekt obejmuje rzuty (fundamentów, poszczególnych kondygnacji, stropów, więźby dachowej, połaci dachowej) oraz przekroje pionowe. Opracowanie fragmentów (elementów) modelu BIM budynku.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena formująca: Zaliczenia sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i wybrać odpowiednie rozwiązania konstrukcyjno - materiałowe oraz potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11_K01Student jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i sporządzenia dokumentacji technicznej obiektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej
C-2Umiejętność projektowania prostych obiektów budowlanych i sporządzania dokumentacji budowlanej
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu konstrukcyjnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w technologii tradycyjnej - część rysunkowa. Projekt obejmuje rzuty (fundamentów, poszczególnych kondygnacji, stropów, więźby dachowej, połaci dachowej) oraz przekroje pionowe. Opracowanie fragmentów (elementów) modelu BIM budynku.
T-W-9Stropy, przekrycia płaskie, sklepenia.
T-W-4Ustroje konstrukcyjne budnków oraz sposoby zapewnienia sztywności przestrzennej. Dylatacje w budynkach. Kryteria doboru i wymagania stawiane pionowym i poziomym przegrodom budowlanym.
T-W-12Zasada doboru i wykonywania ścianek działowych w budynkach.
T-W-13Nowoczesne technologie stosowane w budownictwie ogólnym. Wprowadzenie do BIM oraz LIDAR (TLS).
T-W-3Fundamenty (posadowienia bezpośrednie i pośrednie) - klasyfikacja i charakterystyka. Ściany fundamentowe. Wykopy budowlane (zabezpiczenie i metody ich odwodnień).
T-W-11Stropodachy, rodzaje pokryć dachowych. Rozwiązania konstrukcyjne balkonów. Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne w budynkach.
T-W-5Ściany budynków, ogólne wymagania techniczne i zasady konstruowania. Łączenie murów. Podstawowe zagadanienie związane z wykonywaniem konstrukcji murowych
T-W-10Nadproża. Zasady doboru i wykonania przewodów kominowych w budynkach.
T-W-1Wiadomości wstępne. Zarys historyczny budownictwa ogółnego. Podstawowa klasyfikacja konstrukcji obiektów budowlanych.
T-W-2Podstawowe przepisy dotyczące obiektów budowlanych. Wybrane zagadnienia z Prawa Budowlanego oraz Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (w tym podstawy przepisów ppoż.)
T-W-6Podstawy projektowania schodów.
T-W-7Drewno jako materiał konstrukcyjny. Historia, podstawowe właściwości materiału w kontekście stosowania drewna w budownictwie
T-W-8Konstrukcja dachów drewnanych. Klasyfikacja, wymagania, wstęp do projektowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i sporządzenia dokumentacji technicznej obiektu.
3,5
4,0
4,5
5,0