Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji betonowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji betonowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl>, Norbert Olczyk <Norbert.Olczyk@zut.edu.pl>, Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,00,50zaliczenie
projektyP5 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Matematyki
W-2Ukończony kurs Fizyki
W-3Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów
W-4Ukończony kurs Materiałów budowlanych
W-5Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie istoty konstrukcji żelbetowych i ich nieliniowej charakterystyki
C-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz elementów belkowych stropu. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu18
18
wykłady
T-W-1Koncepcje konstrukcyjne – konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone, zespolone, betonowe ze sztywnym zbrojeniem, siatkobeton1
T-W-2Systemy technologiczne – konstrukcje monolityczne, prefabrykowane i sprężone1
T-W-3Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem1
T-W-4Trwałość konstrukcji żelbetowych – wpływ ekspozycji konstrukcji, otuliny zbrojenia i klasy betonu1
T-W-5Fazy wytężenia przekroju żelbetowego i metody wymiarowania konstrukcji1
T-W-6Założenia obliczeniowe stanów granicznych nośności i użytkowania1
T-W-7Zginanie: ogólne równania równowagi sił w stanie granicznym nośności1
T-W-8Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych2
T-W-9Przypadki symetrycznego i minimalnego zbrojenia, nośność graniczna i wymiarowanie przekrojów teowych2
T-W-10Stan graniczny ugięcia, rysoodporność i stan graniczny szerokości rozwarcia rys2
T-W-11Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie1
T-W-12Ścinanie: teoria ścinania w belkach żelbetowych, strefy ścinania i stany graniczne nośności, wymiarowanie2
T-W-13Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania, stan graniczny szerokości rozwarcia rys ukośnych1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2samodzielna praca nad projektem30
A-P-3konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studiowanie literatury, samodzielne opracowanie materiałów25
A-W-3Przygotowywanie do zaliczenia7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/20_W01
Zna i rozumie: założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych, założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności, zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W02, B_1A_W03C-1T-W-11, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/20_U01
Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych oraz wykonuje rysunki konstrukcyjne.
B_1A_U04, B_1A_U06C-2T-W-11, T-W-13, T-W-8, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/20_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
B_1A_K01C-1, C-2T-W-11, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-P-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/20_W01
Zna i rozumie: założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych, założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności, zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/20_U01
Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych oraz wykonuje rysunki konstrukcyjne.
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/20_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe wedłud EC2 i norm związanych, t. I-VI, PWN, Warszawa, 2020
  2. Kanuff M., Obliczanie konstrukcji żelbetowych według EC2, PWN, Warszawa, 2018
  3. Janusz Pędziwiatr, Krótkie wykłady z konstrukcji żelbetowych t. I-II, DWE, Wrocław, 2021
  4. Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
  5. Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2004
  6. Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
  2. Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
  3. Pędziwiatr J., Wstęp do projrktowania Kkonstrukcji żelbetowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010
  4. Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz elementów belkowych stropu. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcje konstrukcyjne – konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone, zespolone, betonowe ze sztywnym zbrojeniem, siatkobeton1
T-W-2Systemy technologiczne – konstrukcje monolityczne, prefabrykowane i sprężone1
T-W-3Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem1
T-W-4Trwałość konstrukcji żelbetowych – wpływ ekspozycji konstrukcji, otuliny zbrojenia i klasy betonu1
T-W-5Fazy wytężenia przekroju żelbetowego i metody wymiarowania konstrukcji1
T-W-6Założenia obliczeniowe stanów granicznych nośności i użytkowania1
T-W-7Zginanie: ogólne równania równowagi sił w stanie granicznym nośności1
T-W-8Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych2
T-W-9Przypadki symetrycznego i minimalnego zbrojenia, nośność graniczna i wymiarowanie przekrojów teowych2
T-W-10Stan graniczny ugięcia, rysoodporność i stan graniczny szerokości rozwarcia rys2
T-W-11Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie1
T-W-12Ścinanie: teoria ścinania w belkach żelbetowych, strefy ścinania i stany graniczne nośności, wymiarowanie2
T-W-13Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania, stan graniczny szerokości rozwarcia rys ukośnych1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2samodzielna praca nad projektem30
A-P-3konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studiowanie literatury, samodzielne opracowanie materiałów25
A-W-3Przygotowywanie do zaliczenia7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/20_W01Zna i rozumie: założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych, założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności, zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji żelbetowych i ich nieliniowej charakterystyki
Treści programoweT-W-11Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie
T-W-13Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania, stan graniczny szerokości rozwarcia rys ukośnych
T-W-1Koncepcje konstrukcyjne – konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone, zespolone, betonowe ze sztywnym zbrojeniem, siatkobeton
T-W-2Systemy technologiczne – konstrukcje monolityczne, prefabrykowane i sprężone
T-W-3Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem
T-W-4Trwałość konstrukcji żelbetowych – wpływ ekspozycji konstrukcji, otuliny zbrojenia i klasy betonu
T-W-5Fazy wytężenia przekroju żelbetowego i metody wymiarowania konstrukcji
T-W-6Założenia obliczeniowe stanów granicznych nośności i użytkowania
T-W-7Zginanie: ogólne równania równowagi sił w stanie granicznym nośności
T-W-8Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych
T-W-9Przypadki symetrycznego i minimalnego zbrojenia, nośność graniczna i wymiarowanie przekrojów teowych
T-W-10Stan graniczny ugięcia, rysoodporność i stan graniczny szerokości rozwarcia rys
T-W-12Ścinanie: teoria ścinania w belkach żelbetowych, strefy ścinania i stany graniczne nośności, wymiarowanie
T-W-14Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/20_U01Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych oraz wykonuje rysunki konstrukcyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
B_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
Treści programoweT-W-11Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie
T-W-13Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania, stan graniczny szerokości rozwarcia rys ukośnych
T-W-8Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych
T-P-1Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz elementów belkowych stropu. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/20_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji żelbetowych i ich nieliniowej charakterystyki
C-2Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji.
Treści programoweT-W-11Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie
T-W-13Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania, stan graniczny szerokości rozwarcia rys ukośnych
T-W-1Koncepcje konstrukcyjne – konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone, zespolone, betonowe ze sztywnym zbrojeniem, siatkobeton
T-W-2Systemy technologiczne – konstrukcje monolityczne, prefabrykowane i sprężone
T-W-3Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem
T-W-4Trwałość konstrukcji żelbetowych – wpływ ekspozycji konstrukcji, otuliny zbrojenia i klasy betonu
T-W-5Fazy wytężenia przekroju żelbetowego i metody wymiarowania konstrukcji
T-W-6Założenia obliczeniowe stanów granicznych nośności i użytkowania
T-W-7Zginanie: ogólne równania równowagi sił w stanie granicznym nośności
T-W-8Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych
T-W-9Przypadki symetrycznego i minimalnego zbrojenia, nośność graniczna i wymiarowanie przekrojów teowych
T-W-10Stan graniczny ugięcia, rysoodporność i stan graniczny szerokości rozwarcia rys
T-W-12Ścinanie: teoria ścinania w belkach żelbetowych, strefy ścinania i stany graniczne nośności, wymiarowanie
T-W-14Zaliczenie wykładów
T-P-1Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz elementów belkowych stropu. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0