Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fundamentowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamentowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50zaliczenie
projektyP7 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z mechaniki gruntów
W-2Ukończony kurs z geologii inżynierskiej
W-3Ukończony kurs z podstaw fundamentowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania posadowienia bezpośredniego i pośredniego konstrukcji inżynierskiej w złożonych warunkach gruntowych
C-2Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów posadowienia bezpośredniego i pośredniego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia bezpośredniego i pośredniego ściany oporowej18
18
wykłady
T-W-1Ściany oporowe2
T-W-2Fundamenty bezpośrednie2
T-W-3Fundamenty pośrednie2
T-W-4Wzmacnianie podłoża gruntowego2
T-W-5Grunt zbrojony2
T-W-6Stateczność skarp i zboczy3
T-W-7Zabezpieczenie głębokich wykopów3
T-W-8Zaliczenie wykładów2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego24
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu6
A-P-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne analizowanie tematyki wykładów22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/31_W01
Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowienia obiektów inżynierskich
B_1A_W02, B_1A_W04C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/31_U01
Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym
B_1A_U09, B_1A_U04, B_1A_U07C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/31_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
B_1A_K01, B_1A_K03C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/31_W01
Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowienia obiektów inżynierskich
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowenia obiektów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/31_U01
Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/31_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
2,0
3,0Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dembicki E., Fundamentowanie, Arkady, Warszawa, 1998
  2. Jaromiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999
  3. Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania., OWPW, Warszawa, 2005
  4. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
  5. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, Warszawa
  6. Garwacka-Piórkowska S., Cios I, Projektowanie typowych fundamentów bezpośrednich i konstrukcji oporowych z uwzględnieniem Eurokodów wraz z przykładami, OFPW, Warszawa, 2014
  7. Gwizdała K., Fundamenty palowe. Technologie i obliczenia, PWN, Warszawa, 2010
  8. Dąbska A., Pisarczyk S., Odkształcalność gruntów i osiadanie fundamentów, OWPW, Warszawa, 2017
  9. Pieczyrak J., Wprowadzenie do geotechniki, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Wiłun Z., Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2000
  2. Meyer Z., Żarkiewicz K., Zasady wykonywania ekspertyz fundamentów z uwzględnieniem fundamentów głebokich, PWN, Warszawa, 2020, Rozdział [w] Diagnostyka obiektów budowlanych pod red. Leona Runkiewicza

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia bezpośredniego i pośredniego ściany oporowej18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ściany oporowe2
T-W-2Fundamenty bezpośrednie2
T-W-3Fundamenty pośrednie2
T-W-4Wzmacnianie podłoża gruntowego2
T-W-5Grunt zbrojony2
T-W-6Stateczność skarp i zboczy3
T-W-7Zabezpieczenie głębokich wykopów3
T-W-8Zaliczenie wykładów2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego24
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu6
A-P-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne analizowanie tematyki wykładów22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/31_W01Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowienia obiektów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-2Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów posadowienia bezpośredniego i pośredniego
Treści programoweT-W-1Ściany oporowe
T-W-3Fundamenty pośrednie
T-W-4Wzmacnianie podłoża gruntowego
T-W-7Zabezpieczenie głębokich wykopów
T-W-5Grunt zbrojony
T-W-6Stateczność skarp i zboczy
T-W-2Fundamenty bezpośrednie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowenia obiektów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/31_U01Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
B_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
B_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania posadowienia bezpośredniego i pośredniego konstrukcji inżynierskiej w złożonych warunkach gruntowych
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia bezpośredniego i pośredniego ściany oporowej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/31_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
B_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-2Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów posadowienia bezpośredniego i pośredniego
Treści programoweT-W-1Ściany oporowe
T-W-3Fundamenty pośrednie
T-W-4Wzmacnianie podłoża gruntowego
T-W-7Zabezpieczenie głębokich wykopów
T-W-5Grunt zbrojony
T-W-6Stateczność skarp i zboczy
T-W-2Fundamenty bezpośrednie
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0