Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka konstrukcji betonowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka konstrukcji betonowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW8 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Konstrukcji betonowych
W-2Ukończony kurs Materiałów i wyrobów budowlanych.
W-3Ukończony kurs Technologii betonu
W-4Ukończony kurs Fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością uszkodzeń konstrukcji betonowych. Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki konstrukcji betonowych. Umiejętność oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji na podstawie oceny wizualnej i oceny laboratoryjnej. Pokazanie sposobów wzmacniania konstrukcji betonowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena wytrzymałości betonu na podstawie odwiertów rdzeniowych i metod nieniszczących1
T-L-2Praktyczna ocena grubości otuliny i ocena jej właściwości ochronnych. Pomiar zasięgu karbonatyzacji.1
T-L-3Pomiar pH, stężenia jonów chlorkowych i siarczanowych.1
T-L-4Badania zarysowania obciążonego elementu żelbetowego i stopnia jego wytężenia. Wykorzystanie tradycyjnych metod pomiaru zarysowania i metody optycznej analizy obrazu1
T-L-5Wzmacnienie elementu żelbetowego z wykorzystaniem stali2
T-L-6Wzmacnianie elementu żelbetowego materiałami kompozytowymi2
T-L-7Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Rodzaje uszkodzeń konstrukcji betonowych. Omówienie uszkodzeń mechanicznych, chemicznych, od oddziaływań zewnętrznych i wewnętrznych.1
T-W-2Zasady ochrony i napraw konstrukcji z betonu w świetle normy PN-EN 1504 i innych wytycznych technicznych.1
T-W-3Wytrzymalość betonu w konstrukcji. Metody oceny klasy betonu w konstrukcjach istniejących w świetle normy PN-EN 13791, norm wcześniejszych i innych wytycznych technciznych. Niszczące i nieniszczące metody oceny wytrzymałości betonu.1
T-W-4Rola otuliny w konstrukcjach żelbetowych i sposoby oceny jej właściwości ochronnych. Metody pomiaru grubości otuliny.1
T-W-5Ocena klasy stali zbrojeniowej. Metody wizualne i badania niszczące. Rola ciągliwości stali w zwiększeniu bezpieczeństwa konstrukcji w sytuacjach awaryjnych.1
T-W-6Iniekcje konstrukcji betonowych. Zwiększanie szczelności konstrukcji. Sposoby wzmacniania konstrukcji betonowych1
T-W-7Morfologia rys w konstrukcjach betonowych. Mechanizm powstawania rys. Ocena stopnia wytężenia konstrukcji na podstawie obrazu zarysowania.1
T-W-8Przykłady uszkodzeń i napraw konstrukcji betonowych. Obliczenia konstrukcji z uwzględnieniem wytężenia w fazie przed i po wzmocnieniu.1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych: samodzielne wykonanie wskazanych badań i pomiarów pod nadzorem prowadzącego.9
A-L-2Samodzielne przygotowanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych14
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą samodzielnego przeprowadzania ćwiczeń w niewielkich grupach. Na początku każdego zajęcia przedstawianie jest stanowisko laboratoryjne i omawiane zadanie do wykonania oraz dane, które należy uzyskać i zanotować podczas wykonywania pomiarów. Studenci podczas zajęć wykonują samodzielnie pomiary. W ćwiczeniach wykorzystywane są specjalistyczne aparaty pomiarowe i maszyny wytrzymałościowe. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie jakości danych zebranych podczas wykonywania ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie indywidualnej rozmowy ze studentem, zawartości i jakości otrzymanych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/35-b_W01
Rozpoznaje typowe uszkodzenia konstrukcji betonowych i tłumaczy ich pochodzenie.
B_1A_W02, B_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2
B_1A_S1/C/35-b_W02
Wskazuje metody badań właściwe do oceny stanu technicznego konstrukcji.
B_1A_W03C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1
B_1A_S1/C/35-b_W03
Dobiera i objaśnia metody wzmacniania konstrukcji betonowych właściwe z punktu widzenia występujących oddziaływań. Formułuje metody obliczania wzmocnienia konstrukcji.
B_1A_W04C-1T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/35-b_U01
Potrafi samodzielnie zaplanować czynności potrzebne do określenia wytrzymałości betonu w konstrukcji.
B_1A_U09, B_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-2
B_1A_S1/C/35-b_U02
Potrafi ocenić stan konstrukcji żelbetowej
B_1A_U07, B_1A_U08C-1T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/35-b_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ciągłego poszerzania swojej wiedzy
B_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/35-b_W01
Rozpoznaje typowe uszkodzenia konstrukcji betonowych i tłumaczy ich pochodzenie.
2,0
3,0Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/35-b_W02
Wskazuje metody badań właściwe do oceny stanu technicznego konstrukcji.
2,0
3,0Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/35-b_W03
Dobiera i objaśnia metody wzmacniania konstrukcji betonowych właściwe z punktu widzenia występujących oddziaływań. Formułuje metody obliczania wzmocnienia konstrukcji.
2,0
3,0Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/35-b_U01
Potrafi samodzielnie zaplanować czynności potrzebne do określenia wytrzymałości betonu w konstrukcji.
2,0
3,0Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/35-b_U02
Potrafi ocenić stan konstrukcji żelbetowej
2,0
3,0Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/35-b_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ciągłego poszerzania swojej wiedzy
2,0
3,0Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łukasz Drobiec, Radosław Jasiński, Adam Piekarczyk, Diagnostyka konstrukcji żelbetowych tom 1., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023
  2. A. Zybura; M. Jaśniok; T. Jaśniok, Diagnostyka konstrukcji żelbetowych t.2 Badania korozji zbrojenia i właściwości ochronnych betonu, PWN, 2011
  3. Czarnecki L.; Łukowski P.; Garbacz A., Naprawa i ochrona konstrukcji z betonu. Komentarz do PN-EN 1504, PWN, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Urban Tadeusz, Wzmacnianie konstrukcji żelbetowych metodami tradycyjnymi, PWN, 2016
  2. Awarie Budowlane - Monografia, Referaty z konferencji Awarie Budowlane dostępne w wydaniu książkowym oraz on-line

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena wytrzymałości betonu na podstawie odwiertów rdzeniowych i metod nieniszczących1
T-L-2Praktyczna ocena grubości otuliny i ocena jej właściwości ochronnych. Pomiar zasięgu karbonatyzacji.1
T-L-3Pomiar pH, stężenia jonów chlorkowych i siarczanowych.1
T-L-4Badania zarysowania obciążonego elementu żelbetowego i stopnia jego wytężenia. Wykorzystanie tradycyjnych metod pomiaru zarysowania i metody optycznej analizy obrazu1
T-L-5Wzmacnienie elementu żelbetowego z wykorzystaniem stali2
T-L-6Wzmacnianie elementu żelbetowego materiałami kompozytowymi2
T-L-7Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje uszkodzeń konstrukcji betonowych. Omówienie uszkodzeń mechanicznych, chemicznych, od oddziaływań zewnętrznych i wewnętrznych.1
T-W-2Zasady ochrony i napraw konstrukcji z betonu w świetle normy PN-EN 1504 i innych wytycznych technicznych.1
T-W-3Wytrzymalość betonu w konstrukcji. Metody oceny klasy betonu w konstrukcjach istniejących w świetle normy PN-EN 13791, norm wcześniejszych i innych wytycznych technciznych. Niszczące i nieniszczące metody oceny wytrzymałości betonu.1
T-W-4Rola otuliny w konstrukcjach żelbetowych i sposoby oceny jej właściwości ochronnych. Metody pomiaru grubości otuliny.1
T-W-5Ocena klasy stali zbrojeniowej. Metody wizualne i badania niszczące. Rola ciągliwości stali w zwiększeniu bezpieczeństwa konstrukcji w sytuacjach awaryjnych.1
T-W-6Iniekcje konstrukcji betonowych. Zwiększanie szczelności konstrukcji. Sposoby wzmacniania konstrukcji betonowych1
T-W-7Morfologia rys w konstrukcjach betonowych. Mechanizm powstawania rys. Ocena stopnia wytężenia konstrukcji na podstawie obrazu zarysowania.1
T-W-8Przykłady uszkodzeń i napraw konstrukcji betonowych. Obliczenia konstrukcji z uwzględnieniem wytężenia w fazie przed i po wzmocnieniu.1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych: samodzielne wykonanie wskazanych badań i pomiarów pod nadzorem prowadzącego.9
A-L-2Samodzielne przygotowanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych14
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/35-b_W01Rozpoznaje typowe uszkodzenia konstrukcji betonowych i tłumaczy ich pochodzenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością uszkodzeń konstrukcji betonowych. Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki konstrukcji betonowych. Umiejętność oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji na podstawie oceny wizualnej i oceny laboratoryjnej. Pokazanie sposobów wzmacniania konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje uszkodzeń konstrukcji betonowych. Omówienie uszkodzeń mechanicznych, chemicznych, od oddziaływań zewnętrznych i wewnętrznych.
T-W-2Zasady ochrony i napraw konstrukcji z betonu w świetle normy PN-EN 1504 i innych wytycznych technicznych.
T-W-3Wytrzymalość betonu w konstrukcji. Metody oceny klasy betonu w konstrukcjach istniejących w świetle normy PN-EN 13791, norm wcześniejszych i innych wytycznych technciznych. Niszczące i nieniszczące metody oceny wytrzymałości betonu.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą samodzielnego przeprowadzania ćwiczeń w niewielkich grupach. Na początku każdego zajęcia przedstawianie jest stanowisko laboratoryjne i omawiane zadanie do wykonania oraz dane, które należy uzyskać i zanotować podczas wykonywania pomiarów. Studenci podczas zajęć wykonują samodzielnie pomiary. W ćwiczeniach wykorzystywane są specjalistyczne aparaty pomiarowe i maszyny wytrzymałościowe. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie indywidualnej rozmowy ze studentem, zawartości i jakości otrzymanych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/35-b_W02Wskazuje metody badań właściwe do oceny stanu technicznego konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością uszkodzeń konstrukcji betonowych. Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki konstrukcji betonowych. Umiejętność oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji na podstawie oceny wizualnej i oceny laboratoryjnej. Pokazanie sposobów wzmacniania konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-W-7Morfologia rys w konstrukcjach betonowych. Mechanizm powstawania rys. Ocena stopnia wytężenia konstrukcji na podstawie obrazu zarysowania.
T-W-4Rola otuliny w konstrukcjach żelbetowych i sposoby oceny jej właściwości ochronnych. Metody pomiaru grubości otuliny.
T-W-5Ocena klasy stali zbrojeniowej. Metody wizualne i badania niszczące. Rola ciągliwości stali w zwiększeniu bezpieczeństwa konstrukcji w sytuacjach awaryjnych.
T-W-6Iniekcje konstrukcji betonowych. Zwiększanie szczelności konstrukcji. Sposoby wzmacniania konstrukcji betonowych
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą samodzielnego przeprowadzania ćwiczeń w niewielkich grupach. Na początku każdego zajęcia przedstawianie jest stanowisko laboratoryjne i omawiane zadanie do wykonania oraz dane, które należy uzyskać i zanotować podczas wykonywania pomiarów. Studenci podczas zajęć wykonują samodzielnie pomiary. W ćwiczeniach wykorzystywane są specjalistyczne aparaty pomiarowe i maszyny wytrzymałościowe. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie jakości danych zebranych podczas wykonywania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/35-b_W03Dobiera i objaśnia metody wzmacniania konstrukcji betonowych właściwe z punktu widzenia występujących oddziaływań. Formułuje metody obliczania wzmocnienia konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością uszkodzeń konstrukcji betonowych. Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki konstrukcji betonowych. Umiejętność oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji na podstawie oceny wizualnej i oceny laboratoryjnej. Pokazanie sposobów wzmacniania konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-W-7Morfologia rys w konstrukcjach betonowych. Mechanizm powstawania rys. Ocena stopnia wytężenia konstrukcji na podstawie obrazu zarysowania.
T-W-8Przykłady uszkodzeń i napraw konstrukcji betonowych. Obliczenia konstrukcji z uwzględnieniem wytężenia w fazie przed i po wzmocnieniu.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą samodzielnego przeprowadzania ćwiczeń w niewielkich grupach. Na początku każdego zajęcia przedstawianie jest stanowisko laboratoryjne i omawiane zadanie do wykonania oraz dane, które należy uzyskać i zanotować podczas wykonywania pomiarów. Studenci podczas zajęć wykonują samodzielnie pomiary. W ćwiczeniach wykorzystywane są specjalistyczne aparaty pomiarowe i maszyny wytrzymałościowe. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie jakości danych zebranych podczas wykonywania ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie indywidualnej rozmowy ze studentem, zawartości i jakości otrzymanych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/35-b_U01Potrafi samodzielnie zaplanować czynności potrzebne do określenia wytrzymałości betonu w konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
B_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością uszkodzeń konstrukcji betonowych. Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki konstrukcji betonowych. Umiejętność oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji na podstawie oceny wizualnej i oceny laboratoryjnej. Pokazanie sposobów wzmacniania konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-L-1Ocena wytrzymałości betonu na podstawie odwiertów rdzeniowych i metod nieniszczących
T-L-2Praktyczna ocena grubości otuliny i ocena jej właściwości ochronnych. Pomiar zasięgu karbonatyzacji.
T-L-3Pomiar pH, stężenia jonów chlorkowych i siarczanowych.
T-L-4Badania zarysowania obciążonego elementu żelbetowego i stopnia jego wytężenia. Wykorzystanie tradycyjnych metod pomiaru zarysowania i metody optycznej analizy obrazu
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą samodzielnego przeprowadzania ćwiczeń w niewielkich grupach. Na początku każdego zajęcia przedstawianie jest stanowisko laboratoryjne i omawiane zadanie do wykonania oraz dane, które należy uzyskać i zanotować podczas wykonywania pomiarów. Studenci podczas zajęć wykonują samodzielnie pomiary. W ćwiczeniach wykorzystywane są specjalistyczne aparaty pomiarowe i maszyny wytrzymałościowe. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie indywidualnej rozmowy ze studentem, zawartości i jakości otrzymanych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/35-b_U02Potrafi ocenić stan konstrukcji żelbetowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
B_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością uszkodzeń konstrukcji betonowych. Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki konstrukcji betonowych. Umiejętność oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji na podstawie oceny wizualnej i oceny laboratoryjnej. Pokazanie sposobów wzmacniania konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-L-5Wzmacnienie elementu żelbetowego z wykorzystaniem stali
T-L-6Wzmacnianie elementu żelbetowego materiałami kompozytowymi
T-L-7Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą samodzielnego przeprowadzania ćwiczeń w niewielkich grupach. Na początku każdego zajęcia przedstawianie jest stanowisko laboratoryjne i omawiane zadanie do wykonania oraz dane, które należy uzyskać i zanotować podczas wykonywania pomiarów. Studenci podczas zajęć wykonują samodzielnie pomiary. W ćwiczeniach wykorzystywane są specjalistyczne aparaty pomiarowe i maszyny wytrzymałościowe. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie indywidualnej rozmowy ze studentem, zawartości i jakości otrzymanych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/35-b_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ciągłego poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością uszkodzeń konstrukcji betonowych. Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki konstrukcji betonowych. Umiejętność oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji na podstawie oceny wizualnej i oceny laboratoryjnej. Pokazanie sposobów wzmacniania konstrukcji betonowych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje uszkodzeń konstrukcji betonowych. Omówienie uszkodzeń mechanicznych, chemicznych, od oddziaływań zewnętrznych i wewnętrznych.
T-W-2Zasady ochrony i napraw konstrukcji z betonu w świetle normy PN-EN 1504 i innych wytycznych technicznych.
T-W-7Morfologia rys w konstrukcjach betonowych. Mechanizm powstawania rys. Ocena stopnia wytężenia konstrukcji na podstawie obrazu zarysowania.
T-W-3Wytrzymalość betonu w konstrukcji. Metody oceny klasy betonu w konstrukcjach istniejących w świetle normy PN-EN 13791, norm wcześniejszych i innych wytycznych technciznych. Niszczące i nieniszczące metody oceny wytrzymałości betonu.
T-W-4Rola otuliny w konstrukcjach żelbetowych i sposoby oceny jej właściwości ochronnych. Metody pomiaru grubości otuliny.
T-W-5Ocena klasy stali zbrojeniowej. Metody wizualne i badania niszczące. Rola ciągliwości stali w zwiększeniu bezpieczeństwa konstrukcji w sytuacjach awaryjnych.
T-W-6Iniekcje konstrukcji betonowych. Zwiększanie szczelności konstrukcji. Sposoby wzmacniania konstrukcji betonowych
T-W-8Przykłady uszkodzeń i napraw konstrukcji betonowych. Obliczenia konstrukcji z uwzględnieniem wytężenia w fazie przed i po wzmocnieniu.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą samodzielnego przeprowadzania ćwiczeń w niewielkich grupach. Na początku każdego zajęcia przedstawianie jest stanowisko laboratoryjne i omawiane zadanie do wykonania oraz dane, które należy uzyskać i zanotować podczas wykonywania pomiarów. Studenci podczas zajęć wykonują samodzielnie pomiary. W ćwiczeniach wykorzystywane są specjalistyczne aparaty pomiarowe i maszyny wytrzymałościowe. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie jakości danych zebranych podczas wykonywania ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie indywidualnej rozmowy ze studentem, zawartości i jakości otrzymanych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0