Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Budowa dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa dróg
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,00,50zaliczenie
projektyP8 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, fizyki, geometrii wykreślnej i budownictwa komunikacyjnego
W-2Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu)
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Układ drogowy w planie sytuacyjnym2
T-P-2Dobór konstrukcji nawierzchni2
T-P-3Organizacja ruchu na drodze1
T-P-4Przekroje poprzeczne uliczne i drogowe2
T-P-5Przedmiar robót drogowych1
T-P-6Zaliczenie pisemne części projektowej1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym4
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla osób z niepełnosprawnościami. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.2
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym2
T-W-4Zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD12
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2Samodzielna nauka studenta12
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/36-a_W01
Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
B_1A_W02, B_1A_W03, B_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/36-a_U01
Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
B_1A_U02, B_1A_U03, B_1A_U06C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/36-a_K01
Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
B_1A_K01, B_1A_K03C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/36-a_W01
Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i norm w projektowaniu skrzyżowań drogowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/36-a_U01
Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/36-a_K01
Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ministerstwo Infrastruktury, Wzorce i Standardy WR-D, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa
  2. -, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 2022, dostepne na stronie dziennikustaw.gov.pl
  3. Kamiński L., Szydło A., Drogi - projektowanie i budowa, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1981, 1
  4. Młodożeniec W., Budowa dróg - podstawy projektowania, BEL Studio, Warszawa, 2020, 2
  5. Andrzej Kobryń, Krzywe przejściowe w trasowaniu dróg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023, 1

Literatura dodatkowa

  1. -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1998, Dz. U. 1998 nr 151 poz. 987, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Układ drogowy w planie sytuacyjnym2
T-P-2Dobór konstrukcji nawierzchni2
T-P-3Organizacja ruchu na drodze1
T-P-4Przekroje poprzeczne uliczne i drogowe2
T-P-5Przedmiar robót drogowych1
T-P-6Zaliczenie pisemne części projektowej1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym4
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla osób z niepełnosprawnościami. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.2
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym2
T-W-4Zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD12
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2Samodzielna nauka studenta12
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/36-a_W01Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
B_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu)
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla osób z niepełnosprawnościami. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym
T-W-4Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i norm w projektowaniu skrzyżowań drogowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/36-a_U01Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
B_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
B_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD
Treści programoweT-P-1Układ drogowy w planie sytuacyjnym
T-P-2Dobór konstrukcji nawierzchni
T-P-3Organizacja ruchu na drodze
T-P-4Przekroje poprzeczne uliczne i drogowe
T-P-5Przedmiar robót drogowych
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla osób z niepełnosprawnościami. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym
Metody nauczaniaM-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/36-a_K01Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
B_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu)
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD
Treści programoweT-P-1Układ drogowy w planie sytuacyjnym
T-P-2Dobór konstrukcji nawierzchni
T-P-3Organizacja ruchu na drodze
T-P-4Przekroje poprzeczne uliczne i drogowe
T-P-5Przedmiar robót drogowych
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla osób z niepełnosprawnościami. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0