Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Budownictwo kolejowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo kolejowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,00,50zaliczenie
projektyP8 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, fizyki, geometrii wykreślnej i budownictwa komunikacyjnego
W-2Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie kolejowym oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków dotyczących linii kolejowych (planu, profilu podłużnego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej3
T-P-3Przekroje poprzeczne2
T-P-4Projektowanie profilu podłużnego2
9
wykłady
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.1
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie2
T-W-3Skrajnia kolejowa. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.1
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.1
T-W-5Profil podłużny2
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.1
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD14
A-P-3Udział w konsultacjach2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera i metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/36-b_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe CAD wspomagające projektowanie linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
B_1A_W02, B_1A_W03, B_1A_W04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/36-b_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
B_1A_U02, B_1A_U03, B_1A_U06C-2, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/36-b_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
B_1A_K01, B_1A_K03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/36-b_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe CAD wspomagające projektowanie linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu linii kolejowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/36-b_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną dotyczącą odcinka linii kolejowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/36-b_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 czerwca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, 2018
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie, MIN. INFRASTRUKTURY I ROZWOJU, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Arkadiusz Drewnowski, Piotr Siedlecki, Paweł Zalewski, Technologia transportu kolejowego, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa, 2023

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej3
T-P-3Przekroje poprzeczne2
T-P-4Projektowanie profilu podłużnego2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.1
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie2
T-W-3Skrajnia kolejowa. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.1
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.1
T-W-5Profil podłużny2
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.1
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD14
A-P-3Udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/36-b_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe CAD wspomagające projektowanie linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
B_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
Treści programoweT-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie
T-W-3Skrajnia kolejowa. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-5Profil podłużny
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.
T-W-7Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu linii kolejowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/36-b_U01Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
B_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
B_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej
T-P-3Przekroje poprzeczne
T-P-4Projektowanie profilu podłużnego
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną dotyczącą odcinka linii kolejowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/36-b_K01Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
B_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
Treści programoweT-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie
T-W-3Skrajnia kolejowa. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-5Profil podłużny
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.
T-W-7Zaliczenie wykładów.
T-P-1Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej
T-P-3Przekroje poprzeczne
T-P-4Projektowanie profilu podłużnego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0