Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka wodami powierzchniowymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważona gospodarka wodami powierzchniowymi
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 9 1,20,44zaliczenie
wykładyW2 9 0,80,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budownictwa ogólnego
W-2Podstawy hydrologii i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przykładowe rozwiązania projektowe w zakresie zielonej infrastruktury2
T-P-2Prezentacja na wybrany temat dotyczący jednej z metod zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi7
9
wykłady
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych2
T-W-3Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi4
T-W-4Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Poszukiwanie i analiza materiałów i źródeł informacji w celu przygotowania prezentacji15
A-P-3Przygotowanie prezentacji10
A-P-4Prezentacja1
A-P-5Udział w konsultacjach1
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału9
A-W-3Studia literaturowe3
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Udział w konsultacjach1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusje dydaktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/E01-3_W01
Zna i rozumie ideę i zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi. Zna i rozumie zagadnienia związane z zieloną infrastrukturą i dobrymi praktykami inżynieryjnymi.
B_2A_W06, B_2A_W13C-2, C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/E01-3_U01
Student potrafi pozyskiwać i analizować informacje z różnych źródeł dotyczącą zagadnień i rozwiązań zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi. Potrafi poprawnie dobrać stosowne dla sytuacji rozwiązania w zakresie zielonej infrastruktury.
B_2A_U18, B_2A_U01, B_2A_U05C-2, C-1T-P-1, T-P-2, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/E01-3_K01
Jest gotów do wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem implementowania stosownych struktur zielonej infrastruktury i propagowania dobrych praktyk inżynierskich.
B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K06C-2, C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/E01-3_W01
Zna i rozumie ideę i zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi. Zna i rozumie zagadnienia związane z zieloną infrastrukturą i dobrymi praktykami inżynieryjnymi.
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniem dot. zrównoważonego rozwoju i zrównoważonejgospodarki wodami opadowymi.Potrafi opisać minimum jedna do dwóch z wielu omawianych form innowacyjnej zielonej infrastruktury i dobrych praktyk inżynieryjnych w tej dziedzinie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/E01-3_U01
Student potrafi pozyskiwać i analizować informacje z różnych źródeł dotyczącą zagadnień i rozwiązań zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi. Potrafi poprawnie dobrać stosowne dla sytuacji rozwiązania w zakresie zielonej infrastruktury.
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób przeanalizowac problem i dobrać odpowiednią metodę/metody w zakresie najlepszych praktyk inżynierskich i zielonej infrastruktury stosowanych w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/E01-3_K01
Jest gotów do wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem implementowania stosownych struktur zielonej infrastruktury i propagowania dobrych praktyk inżynierskich.
2,0
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w zajęciach projektowych i wykazuje się małą samodzielnością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu w ramach dobrych praktyk inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
  2. Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
  3. Słys Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
  2. 2014, strony internetowe www.epa.gov i www.woda.epa.gov
  3. K. Tarnowski, S. Bering, J. Mazur, A. Głowacka, Praca separatorów substancji ropopochodnych oczyszczających wody opadowe zanieczyszczone handlowymi paliwami zawierającymi biokomponenty, Przemysł Chemiczny (ISSN: 0033-2496), 2019, Zeszyt 9, Strony od - do: 1451-1453

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przykładowe rozwiązania projektowe w zakresie zielonej infrastruktury2
T-P-2Prezentacja na wybrany temat dotyczący jednej z metod zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi7
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych2
T-W-3Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi4
T-W-4Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi2
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Poszukiwanie i analiza materiałów i źródeł informacji w celu przygotowania prezentacji15
A-P-3Przygotowanie prezentacji10
A-P-4Prezentacja1
A-P-5Udział w konsultacjach1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału9
A-W-3Studia literaturowe3
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Udział w konsultacjach1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/E01-3_W01Zna i rozumie ideę i zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi. Zna i rozumie zagadnienia związane z zieloną infrastrukturą i dobrymi praktykami inżynieryjnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
Treści programoweT-P-1Przykładowe rozwiązania projektowe w zakresie zielonej infrastruktury
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-W-4Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-W-3Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi
Metody nauczaniaM-3Dyskusje dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-4Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
S-1Ocena formująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniem dot. zrównoważonego rozwoju i zrównoważonejgospodarki wodami opadowymi.Potrafi opisać minimum jedna do dwóch z wielu omawianych form innowacyjnej zielonej infrastruktury i dobrych praktyk inżynieryjnych w tej dziedzinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/E01-3_U01Student potrafi pozyskiwać i analizować informacje z różnych źródeł dotyczącą zagadnień i rozwiązań zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi. Potrafi poprawnie dobrać stosowne dla sytuacji rozwiązania w zakresie zielonej infrastruktury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
Treści programoweT-P-1Przykładowe rozwiązania projektowe w zakresie zielonej infrastruktury
T-P-2Prezentacja na wybrany temat dotyczący jednej z metod zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-W-4Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-W-3Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi
Metody nauczaniaM-3Dyskusje dydaktyczne
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-4Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób przeanalizowac problem i dobrać odpowiednią metodę/metody w zakresie najlepszych praktyk inżynierskich i zielonej infrastruktury stosowanych w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/E01-3_K01Jest gotów do wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem implementowania stosownych struktur zielonej infrastruktury i propagowania dobrych praktyk inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
B_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K06Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
Treści programoweT-P-1Przykładowe rozwiązania projektowe w zakresie zielonej infrastruktury
T-W-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-W-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-W-4Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-W-3Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi
Metody nauczaniaM-3Dyskusje dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-4Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w zajęciach projektowych i wykazuje się małą samodzielnością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu w ramach dobrych praktyk inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0