Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne i fundamenty specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne i fundamenty specjalne
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50egzamin
projektyP2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geologia, mechanika gruntów, fund. I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność poprawnego posadowienia budowli wodnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie projektowe9
9
wykłady
T-W-1Geotechnika w projektowaniu budowli ziemnych. Konsolidacja. Stateczność skarp. Posadowienie budowli hydrotechnicznych9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1wykonanie projekt posadowienia17
A-P-2uczestnictwo w zajęciach9
A-P-3Zaliczenie1
A-P-4Konsultacje4
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładzie9
A-W-2bieżące utrwalanie miateriału13
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
A-W-4egzamin3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/07_W01
Student zna i rozumie utrzymanie obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W12, B_2A_W01, B_2A_W02C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/07_U01
Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U25, B_2A_U13, B_2A_U16, B_2A_U17C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1
B_2A_N2/B/D/07_U02
Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U25, B_2A_U13, B_2A_U16, B_2A_U17C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/07_K01
Student jest gotów do konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K01, B_2A_K02C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1
B_2A_N2/B/D/07_K02
Student jest gotów do odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K02C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/07_W01
Student zna i rozumie utrzymanie obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
2,0
3,0student zna podstawowe zasady projektowania budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/07_U01
Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
2,0
3,0student potrafi dobrać w sposób podstawowy odpowiednie zagadnienia do projektowania posadowienia zapory ziemnej
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/B/D/07_U02
Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
2,0
3,0student potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych, popełnia niewielkie błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/07_K01
Student jest gotów do konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
2,0
3,0student nie potrafi odpowiedzialnie wykoanć obliczenia, popełnia błędy przy obliczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/B/D/07_K02
Student jest gotów do odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
2,0
3,0student nie czuje odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hueckel S., Budowle morskie t 1-4, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1975
  2. Dembicki E., Tejchman A., Wybrane zagadnienia fundamentowania budowli hydrotechnicznych, PWN, Warszawa, 1981, 2

Literatura dodatkowa

  1. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie projektowe9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geotechnika w projektowaniu budowli ziemnych. Konsolidacja. Stateczność skarp. Posadowienie budowli hydrotechnicznych9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1wykonanie projekt posadowienia17
A-P-2uczestnictwo w zajęciach9
A-P-3Zaliczenie1
A-P-4Konsultacje4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładzie9
A-W-2bieżące utrwalanie miateriału13
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
A-W-4egzamin3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/07_W01Student zna i rozumie utrzymanie obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W12Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W02Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia budowli wodnej
Treści programoweT-W-1Geotechnika w projektowaniu budowli ziemnych. Konsolidacja. Stateczność skarp. Posadowienie budowli hydrotechnicznych
T-P-1Ćwiczenie projektowe
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe zasady projektowania budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/07_U01Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U17Potrafi wykonać klasyczną analizę statyczną konstrukcji powierzchniowych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia budowli wodnej
Treści programoweT-W-1Geotechnika w projektowaniu budowli ziemnych. Konsolidacja. Stateczność skarp. Posadowienie budowli hydrotechnicznych
T-P-1Ćwiczenie projektowe
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobrać w sposób podstawowy odpowiednie zagadnienia do projektowania posadowienia zapory ziemnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/07_U02Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U17Potrafi wykonać klasyczną analizę statyczną konstrukcji powierzchniowych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia budowli wodnej
Treści programoweT-W-1Geotechnika w projektowaniu budowli ziemnych. Konsolidacja. Stateczność skarp. Posadowienie budowli hydrotechnicznych
T-P-1Ćwiczenie projektowe
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych, popełnia niewielkie błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/07_K01Student jest gotów do konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
B_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia budowli wodnej
Treści programoweT-W-1Geotechnika w projektowaniu budowli ziemnych. Konsolidacja. Stateczność skarp. Posadowienie budowli hydrotechnicznych
T-P-1Ćwiczenie projektowe
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nie potrafi odpowiedzialnie wykoanć obliczenia, popełnia błędy przy obliczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/07_K02Student jest gotów do odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia budowli wodnej
Treści programoweT-W-1Geotechnika w projektowaniu budowli ziemnych. Konsolidacja. Stateczność skarp. Posadowienie budowli hydrotechnicznych
T-P-1Ćwiczenie projektowe
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nie czuje odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0