Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Eksploatacja i utrzymanie dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja i utrzymanie dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 27 2,50,63zaliczenie
wykładyW3 9 1,50,37zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością6
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym18
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego3
27
wykłady
T-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością1
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym5
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2samodzielne rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności15
A-P-3wykonanie projektów28
A-P-4konsultacje4
A-P-5udział w zaliczeniu projektu1
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów15
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia17
A-W-5zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/13_W01
Zna normy i wytyczne projektowe dotyczące utrzymania dróg i projektowania organizacji ruchu. Rozumie potrzebę różnorodnej interpretacji wyników badań diagnostycznych oraz oceny warunków ruchu
B_2A_W12, B_2A_W06, B_2A_W10C-4, C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/13_U01
Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić złożone analizy warunków ruchu, a także samodzielnie przygotować dokumentację techniczną dotyczącą zagadnień organizacji ruchu
B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U25, B_2A_U08, B_2A_U16C-4, C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/13_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
B_2A_K03C-4, C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/13_W01
Zna normy i wytyczne projektowe dotyczące utrzymania dróg i projektowania organizacji ruchu. Rozumie potrzebę różnorodnej interpretacji wyników badań diagnostycznych oraz oceny warunków ruchu
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, słabo rozumie potrzebę oceny warunków ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/13_U01
Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić złożone analizy warunków ruchu, a także samodzielnie przygotować dokumentację techniczną dotyczącą zagadnień organizacji ruchu
2,0
3,0Student minimalnie potrafi skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi umiarkowanie samodzielnie sformułować podstawowe hipotezy rozwiązując problem oraz wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu technicznej dokumentacji, dotyczącej organizacji ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/13_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw nr 43/1999 z późń. zm., Warszawa, 1999
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 23.12.2003 r. wraz z załącznikami, Dziennik Ustaw nr 220/2003 poz. 2181 z późń. zm., Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1997
  2. Sołowczuk A., Gardas P., Proponowana metoda oceny stanu nawierzchni w zatokach i na przystankach autobusowych, Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 2013, nr 4, s. 425–439, DOI: 10.7409/rabdim.013.02
  3. Sołowczuk A., Gardas P., Schab M., Efektywność prac remontowych i utrzymaniowych w zatokach i na przystankach autobusowych, Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 2014, nr 2, s. 157–166, DOI: 10.7409/rabdim.014.011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością6
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym18
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego3
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością1
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym5
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych3
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2samodzielne rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności15
A-P-3wykonanie projektów28
A-P-4konsultacje4
A-P-5udział w zaliczeniu projektu1
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów15
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia17
A-W-5zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/13_W01Zna normy i wytyczne projektowe dotyczące utrzymania dróg i projektowania organizacji ruchu. Rozumie potrzebę różnorodnej interpretacji wyników badań diagnostycznych oraz oceny warunków ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W12Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
Treści programoweT-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, słabo rozumie potrzebę oceny warunków ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/13_U01Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić złożone analizy warunków ruchu, a także samodzielnie przygotować dokumentację techniczną dotyczącą zagadnień organizacji ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
Treści programoweT-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student minimalnie potrafi skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi umiarkowanie samodzielnie sformułować podstawowe hipotezy rozwiązując problem oraz wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu technicznej dokumentacji, dotyczącej organizacji ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/13_K01Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
Treści programoweT-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0