Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wychowanie fizyczne-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych |
W-2 | studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. |
C-2 | przeciwstawianie się patologiom społecznym ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej. |
C-3 | zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. |
C-4 | rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. mobilizacja do postaw prozdrowotnych |
C-5 | podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. |
C-6 | wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1 - treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dycyplin sportowych. 2 - wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu ( tętno, ciśnienie, wady postawy, odporność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | 1. zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. zajęcia dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa |
M-2 | wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian, test). |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/07_U01 student potrafi prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych. | B_1A_U03 | — | — | C-1, C-5 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/07_K01 student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sporotwo-rekreacyjnych. | B_1A_K03 | — | — | C-6, C-4 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/A/07_K02 student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu. | B_1A_K03 | — | — | C-3, C-6, C-5 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/07_U01 student potrafi prawidłowo wykonywać zadania ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, potrafi poprawnie wykonać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych. | 2,0 | |
3,0 | student wykonuje z drobnymi błędami zaledwie kilka elementów technicznych z wybranych dyscyplin sportowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/07_K01 student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sporotwo-rekreacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/A/07_K02 student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu. | 2,0 | |
3,0 | student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura dodatkowa
- S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, Korso, Mielec, 2016, 2
- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
- K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J Talaga, Sprawność fizyczna ogólna, Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
- J. Jerzemowski, B. Duda, A. Orkwiszewska, E. Wójtowicz, Anatomia człowieka. Naarząd ruchu., AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010
- J. C. Santana, Trening funkcjonalny, DB Publishing, Warszawa, 2017, 1
- K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- K. Carr, Anatomia treningu funkcjonalnego, Vital, Katowice, 2022
- M. Bronikowski, Dudaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AwF Poznań, Poznań, 2012
- J Talaga, Sprawność fizyczna ogólna, Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
- Ken Ashwell, Anatomia ruchu. Podrecznik ćwiczeń, Alma Press, 2021
- W. Osiński, Antropomotoryka, AWF Poznań, Poznań, 2018
- M. Zadarko-Domaradzka, Edukacja zdrowotna - wybrane aspekty dla studentów i nauczycieli, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2020