Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki w zakresie szkoły średniej |
W-2 | Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki |
C-2 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach prętowych |
C-3 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z kinematyki i kinetyki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych. Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych i przegubowych. Kolokwium weryfikujące. | 9 |
T-A-2 | Wznaczanie reakcji podpór w ramach prostych i złożonych (przegubowych). Kolokwium weryfikujące. | 8 |
T-A-3 | Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów i metodą przecięcia Rittera. Kolokwium weryfikujące. | 9 |
T-A-4 | Równowaga układów z uwzglednieniem tarcia zewnętrznego i powtorzenie materiału. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne: podstawowe pojęcia w mechanice, prawa Newtona. Zasady statyki. Moment siły względem punktu. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało w układzie płaskim. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Para sił. Redukcja siły do dowolnego punktu. Równania równowagi dowolnego płaskiego układu sił. Równowaga trzech sił nierównoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w płaskich układach sił zbieznych metodą graficzną. Wypadkowa dwóch sił równoległych. | 4 |
T-W-2 | Belki, rodzaje belek ze względu na sposób podparcia. Statyczne obciążenia belek. Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych. Połączenia przegubowe. Kinematyczna analiza budowli. Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach ciągłych przegubowych. | 4 |
T-W-3 | Wyznaczanie reakcji podporowych w ramach prostych i przegubowych. | 5 |
T-W-4 | Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów i metodą przecięcia Rittera. | 7 |
T-W-5 | Równowaga przestrzennego układu sił zbieżnych. Moment siły względem osi. Równowaga dowolnego przestrzennego układu sił. Reakce podpór na ciało w układzie przestrzennym. Wyznaczanie reakcji podporowych w układach przestrzennych. | 2 |
T-W-6 | Prawa tarcia. Rodzaje tarcia zewnętrznego. Wyznaczanie obszaru równowagi układu z uwzględnieniem tarcia. | 3 |
T-W-7 | Podstawy kinematyki i kinetyki. Równania ruchu punktu materialnego. Wektory prędkości i przyspieszenia punktu. Ruch harmoniczny. Drgania swobodne. | 3 |
T-W-8 | Podsumowanie wiadomości przed egzaminem. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Bieżące przygotowanie do zajęć | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 9 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Objaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/01_W01 Zna zasady statyki. Zna zasady wyznaczania reakcji w układach prętowych | B_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/B/01_W03 Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i kinetyki | B_1A_W01 | — | — | C-4 | T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/01_U01 Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych | B_1A_U04 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/B/01_U02 Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic | B_1A_U04 | — | — | C-3 | T-A-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/01_K01 Jest gotowy do rozwiązywania problemów obliczeniowych w systematyczny i odpowiedzialny sposób | B_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-W-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/01_W01 Zna zasady statyki. Zna zasady wyznaczania reakcji w układach prętowych | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady statyki oraz wyznaczania reakcji w płaskich układach prętowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/01_W03 Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i kinetyki | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia z kinematyki i kinetyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/01_U01 Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyznaczać reakcje w płaskich układach prętowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/01_U02 Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic | 2,0 | |
3,0 | Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich. Może popełniać drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/01_K01 Jest gotowy do rozwiązywania problemów obliczeniowych w systematyczny i odpowiedzialny sposób | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Leyko, Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN, Warszawa, 2005
- J.Misiak, Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN, warszawa, 2023
- Z.Engel, J.Giergiel, Mechanika ogólna, Tom I-II, Wyd. AGH, Kraków, 1998
- M.&T.Niezgodzińscy, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2008
- J.Leyko, J.Szmelter, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, Tom I-II, PWN, Warszawa, 1983
- J.Nizioł, Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002
- J.Misiak, Zadania z mechaniki ogólnej, Tom I-III, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- S.Banach, Mechanika, Tom I-II, http://matwbn.icm.edu.pl, Warszawa-Lwów-Wilno, 1938
- W.Rubinowicz, W.Królikowski, Mechanika teoretyczna, PWN, Warszawa, 2012
- J.Skalmierski, Mechanika, PWN, Warszawa, 1994