Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał.6
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i organicznych zgodnie z ISO.4
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych.2
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski.2
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe.1
15
wykłady
T-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.2
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.2
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.2
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.2
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.2
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.2
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.2
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.2
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.2
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.2
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.2
T-W-12Badania terenowe in-situ. Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych.2
T-W-13Badania laboratoryjne.2
T-W-14Programowanie badań. Zasady dokumentowania wyników badań.2
T-W-15Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie samodzielne do zajęć laboratoryjnych.4
A-L-3Przygotowanie samodzielne do sprawdzianu zaliczeniowego.4
A-L-4Udział w konsultacjach2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/04_W01
Student zna metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża oraz metody badawcze stosowane w geotechnice.
B_1A_W02, B_1A_W03C-2T-W-8, T-W-9, T-L-3M-1, M-3S-1
B_1A_S1/B/04_W02
Student zna zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych.
B_1A_W02, B_1A_W03C-2T-W-8, T-L-4M-2S-1
B_1A_S1/B/04_W03
Student umie scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy.
B_1A_W02C-2T-W-15, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-1
B_1A_S1/B/04_W04
Student zna podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych.
B_1A_W04C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/B/04_W05
Student zna zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych.
B_1A_W06C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-L-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/04_U01
Student potrafi dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny.
B_1A_U08C-2T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-L-5M-1, M-2S-1
B_1A_S1/B/04_U02
Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi.
B_1A_U09C-1, C-2, C-3T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/B/04_U03
Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki.
B_1A_U09C-3T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/04_K01
Student jest gotów do podejmowania reflaksji, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
B_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/04_W01
Student zna metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża oraz metody badawcze stosowane w geotechnice.
2,0
3,0Rozumie sens metod badawczych i potrafi je krótko opisać.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W02
Student zna zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych.
2,0
3,0Rozumie treści map i przekrojów.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W03
Student umie scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy.
2,0
3,0Zna nazwy mechanicznych cech gruntu.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W04
Student zna podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych.
2,0
3,0Potrafi wymienić najważniejsze normy geotechniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_W05
Student zna zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych.
2,0
3,0Potrafi rozróżnić różne objawy wód podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/04_U01
Student potrafi dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny.
2,0
3,0Wymieni 1 metodę badawczą w aspekcie jej zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_U02
Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi.
2,0
3,0Przedstawi 1 formę graficzną przedstawiającą warunki geologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/04_U03
Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki.
2,0
3,0Wymieni podstawowe akty prawne w geologii i budownictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/04_K01
Student jest gotów do podejmowania reflaksji, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
2,0
3,0Potrafi przewidziec skutki zanieczyszczeń środowiska wodno-gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Mizerski, Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006
  2. P. Migoń, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2008
  3. Z. Glazer, W. Malinowski, Geologia inżynierska i geotechnika dla inżynierów budownictwa, PWN, Warszawa, 1991
  4. W.C. Kowalski, Geologia inżynierska, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1988
  5. R. R. Kaczyński, Warunki Geologiczno-Inżynierskie na obszarze Polski, PIG-PIB, Warszawa, 2017
  6. M.Tarnawski (red.), Badanie podłoża budowli, PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. R. Coufal, R. Racinowski, Zarys hydrogeologii dla studentów kierunków budownictwo wodne i inżynieria środowiska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. R. Racinowski, R. Coufal, Geologia inżynierska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 1999
  3. U. Kołodziejczak, A. Kraiński, Rozpoznawanie minerałów skał i budowy geologicznej, Wyd Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2004
  4. R. Bednarek, C. Seul, O przyczynach uszkodzeń konstrukcyjnych budynku posadowionego w strefie krawędziowej doliny Odry, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2011, 5/2015
  5. C. Seul, Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze strefy krawędziowej Wzgórz Warszewskich, ANNALES UMCS, Lublin, 2015, Vol. LXX, z. 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał.6
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i organicznych zgodnie z ISO.4
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych.2
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski.2
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.2
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.2
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.2
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.2
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.2
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.2
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.2
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.2
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.2
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.2
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.2
T-W-12Badania terenowe in-situ. Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych.2
T-W-13Badania laboratoryjne.2
T-W-14Programowanie badań. Zasady dokumentowania wyników badań.2
T-W-15Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie samodzielne do zajęć laboratoryjnych.4
A-L-3Przygotowanie samodzielne do sprawdzianu zaliczeniowego.4
A-L-4Udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W01Student zna metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża oraz metody badawcze stosowane w geotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
Treści programoweT-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie sens metod badawczych i potrafi je krótko opisać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W02Student zna zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
Treści programoweT-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie treści map i przekrojów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W03Student umie scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
Treści programoweT-W-15Zaliczenie wykładów
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe.
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i organicznych zgodnie z ISO.
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna nazwy mechanicznych cech gruntu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W04Student zna podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
Treści programoweT-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić najważniejsze normy geotechniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_W05Student zna zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
Treści programoweT-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozróżnić różne objawy wód podziemnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_U01Student potrafi dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
Treści programoweT-W-14Programowanie badań. Zasady dokumentowania wyników badań.
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.
T-W-13Badania laboratoryjne.
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni 1 metodę badawczą w aspekcie jej zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_U02Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki.
Treści programoweT-W-14Programowanie badań. Zasady dokumentowania wyników badań.
T-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.
T-W-2Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku.
T-W-3Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa.
T-W-4Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych.
T-W-5Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm.
T-W-6Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen.
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
T-W-8Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody.
T-W-9Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm.
T-W-10Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań.
T-W-11Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr.
T-W-13Badania laboratoryjne.
T-W-12Badania terenowe in-situ. Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych.
T-L-5Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe.
T-L-2Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i organicznych zgodnie z ISO.
T-L-4Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski.
T-L-1Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał.
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (pokaz)
M-3metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi 1 formę graficzną przedstawiającą warunki geologiczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_U03Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki.
Treści programoweT-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymieni podstawowe akty prawne w geologii i budownictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/04_K01Student jest gotów do podejmowania reflaksji, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych.
C-2Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych.
C-3Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki.
Treści programoweT-W-1Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna.
T-W-7Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przewidziec skutki zanieczyszczeń środowiska wodno-gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0