Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Geologia inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem form geomorfologicznych i profili litogenetycznych na tle przeglądu procesów endo- i egzogenicznych. |
C-2 | Przedstawienie specyfiki badań geologiczno - inżynierskich. Metody badań terenowych i laboratoryjnych oraz umiejętność wykorzystania ich wynikow do późniejszych obliczeń geotechnicznych. |
C-3 | Zrozumienie przez studentów roli prawa w procesie inwestycyjnym w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem styku geologii inżynierskiej i geotechniki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Makroskopowe rozpoznawanie głównych minerałów i skał. | 6 |
T-L-2 | Rozpoznawanie makroskopowe gruntów gruboziarnistych, drobnoziarnistych i organicznych zgodnie z ISO. | 4 |
T-L-3 | Parametry geologiczno-inżynierskie dla gruntów mineralnych i organicznych. | 2 |
T-L-4 | Ocena terenu na podstawie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski. | 2 |
T-L-5 | Wykonanie przekroju geologicznego / kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geologia i geologia inżynierska - definicje. Nauki geologiczne i pokrewne. Literatura. Wszechświat - Układ Słoneczny - Ziemia. Geosfery. Obieg materii w przypowierzchniowych sferach ziemi. Morfogenetyczna działalność sił wewnętrznych (procesy endogeniczne). Tektonika płyt. Geosynkliny. Orogenezy. Izostazja. Epejrogeneza. Trzęsienia ziemi. Procesy magmowe. Wulkanizm. Fałdy, uskoki. Głowne jednostki tektoniczne Polski. Tabela stratygraficzna. | 2 |
T-W-2 | Minerały skałotwórcze. Skały magmowe. Wietrzenie, denudacja, procesy zachodzące na stoku. | 2 |
T-W-3 | Rzeka. Koryto. Łożysko. Ruch wody rzecznej. Erozja i transport rzeczny. Rzeka meandrująca, a roztokowa. | 2 |
T-W-4 | Akumulacja rzeczna. Stożki napływowe, delty, równiny aluwialne. Typy dolin rzecznych. Terasy rzeczne. Przełomy. Metody badań osadów rzecznych. | 2 |
T-W-5 | Formy międzydolinne. Cykle geomorfologiczne. Rozwój rzeźby w obszarach o różnej budowie. Skały osadowe. Zjawiska krasowe. Rzeźba eoliczna (erozja - transport - akumulacja). Torfowiska. Wybrzeża morskie. Metamorfizm. | 2 |
T-W-6 | Rodzaje lodowców. Erozja i transport lodowcowy. Akumulacyjna działalność lodowców: moreny, kemy, drumliny. Działalność wód lodowcowych: ozy. Krajobraz lodowcowy i polodowcowy. Pradoliny. Zlodowacenia plejstoceńskie na terenie Polski. Deglacjacja lobu Odry. Holocen. | 2 |
T-W-7 | Geologia inżynierska a geotechnika. Zagadnienia prawne. | 2 |
T-W-8 | Badania geologiczno - inżynierskie: Wizja terenu, kartowanie geologiczne. Prace geodezyjne (tyczenie, niwelacja, GPS). Wiercenia: cele i metody. | 2 |
T-W-9 | Wody podziemne i ich obserwacje w otworze. Badania makroskopowe. Klasyfikacje gruntów według różnych norm. | 2 |
T-W-10 | Wykopy badawcze, odkrywki fundamentu. Badania terenowe in-situ; sondowania dynamiczne i statyczne. Sondowania obrotowe i wkręcane. Zastosowanie poszczególnych rodzajów sondowań. | 2 |
T-W-11 | Badania terenowe in-situ; badania presjometryczne. Opis metody i sprzętu. Uzyskiwane parametry. Korelacje. Jakość badań presjometrycznych. Dylatometr. | 2 |
T-W-12 | Badania terenowe in-situ. Projektowanie na podstawie wyników badań presjometrycznych. | 2 |
T-W-13 | Badania laboratoryjne. | 2 |
T-W-14 | Programowanie badań. Zasady dokumentowania wyników badań. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie samodzielne do zajęć laboratoryjnych. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie samodzielne do sprawdzianu zaliczeniowego. | 4 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metody praktyczne (pokaz) |
M-3 | metody praktycze (ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/04_W01 Student zna metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża oraz metody badawcze stosowane w geotechnice. | B_1A_W02, B_1A_W03 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-9, T-L-3 | M-1, M-3 | S-1 |
B_1A_S1/B/04_W02 Student zna zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych. | B_1A_W02, B_1A_W03 | — | — | C-2 | T-W-8, T-L-4 | M-2 | S-1 |
B_1A_S1/B/04_W03 Student umie scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy. | B_1A_W02 | — | — | C-2 | T-W-15, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_S1/B/04_W04 Student zna podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych. | B_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_S1/B/04_W05 Student zna zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych. | B_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-9, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/04_U01 Student potrafi dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny. | B_1A_U08 | — | — | C-2 | T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_S1/B/04_U02 Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi. | B_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_S1/B/04_U03 Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki. | B_1A_U09 | — | — | C-3 | T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/04_K01 Student jest gotów do podejmowania reflaksji, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji. | B_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/04_W01 Student zna metody badawcze pozwalające na ustalenie własności fizykomechanicznych podłoża oraz metody badawcze stosowane w geotechnice. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie sens metod badawczych i potrafi je krótko opisać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/04_W02 Student zna zasady tworzenia map i przekrojów geologiczno - inżynierskich (geotechnicznych) i korzystania z nich, jak również sposoby wykonywania prostych prac geodezyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie treści map i przekrojów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/04_W03 Student umie scharakteryzować sposoby ustalania cech mechanicznych gruntów i opisać te cechy. | 2,0 | |
3,0 | Zna nazwy mechanicznych cech gruntu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/04_W04 Student zna podstawowe normy budowlane dotyczące geotechniki, podstawowe metody fudamentowania i technologie wzmacniania podłoża, jak również prawidłowego prowadzenia prac ziemnych i fundamentowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić najważniejsze normy geotechniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/04_W05 Student zna zachowanie się wody w podłożu gruntowym, objaśnić sposoby przedstawiania zjawisk hydrogeologicznych w dokumentacji geologiczno - inżynierskiej (geotechnicznej) i znać sposoby radzenia sobie z obecnością wody w strefie robót ziemnych. Student powinien potrafić opisać sposoby kontroli jakości wód podziemnych w aspekcie możliwych odpowierzchniowych zanieczyszczeń antropogenicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozróżnić różne objawy wód podziemnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/04_U01 Student potrafi dobierać właściwe metody badawcze i umieć posłużyć się ich wynikami, aby uzyskać parametry pozwalające rozwiązać dany problem geotechniczny. | 2,0 | |
3,0 | Wymieni 1 metodę badawczą w aspekcie jej zastosowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/04_U02 Student powinien umieć analizować różne formy (mapy, przekroje, profile) graficznego przedstawiania budowy geologicznej, warunków geologiczno - inżynierskich i hydrogeologicznych oraz procesów (zagrożeń) geologicznych i znać sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom. Student powinien potrafić stosować terminologię geologicznczną, geomorfologiczną i geotechniczną, a w razie potrzeby wspomagać się technologiami informatycznymi. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawi 1 formę graficzną przedstawiającą warunki geologiczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/04_U03 Student powinien potrafić interpretować i koordynować treści zapisów prawa geologicznego i prawa budowlanego w zakresie geotechniki. | 2,0 | |
3,0 | Wymieni podstawowe akty prawne w geologii i budownictwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/04_K01 Student jest gotów do podejmowania reflaksji, iż nauka nie jest dana raz na zawsze, lecz jest procesem wymagającym aktywnej postawy osoby, która z niej korzysta. We wszystkich wykładach akcentowano aspekt postępu w naukach geologicznych i geotechnice. Treść szeregu z nich wskazywała na możliwy wpływ działalnosci człowieka na środowisko wodno - gruntowe. Student powinien mieć świadomość potrzeby nie dopuszczania do takich sytuacji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przewidziec skutki zanieczyszczeń środowiska wodno-gruntowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Mizerski, Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2006
- P. Migoń, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2008
- Z. Glazer, W. Malinowski, Geologia inżynierska i geotechnika dla inżynierów budownictwa, PWN, Warszawa, 1991
- W.C. Kowalski, Geologia inżynierska, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1988
- R. R. Kaczyński, Warunki Geologiczno-Inżynierskie na obszarze Polski, PIG-PIB, Warszawa, 2017
- M.Tarnawski (red.), Badanie podłoża budowli, PWN, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- R. Coufal, R. Racinowski, Zarys hydrogeologii dla studentów kierunków budownictwo wodne i inżynieria środowiska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- R. Racinowski, R. Coufal, Geologia inżynierska, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 1999
- U. Kołodziejczak, A. Kraiński, Rozpoznawanie minerałów skał i budowy geologicznej, Wyd Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2004
- R. Bednarek, C. Seul, O przyczynach uszkodzeń konstrukcyjnych budynku posadowionego w strefie krawędziowej doliny Odry, Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2011, 5/2015
- C. Seul, Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze strefy krawędziowej Wzgórz Warszewskich, ANNALES UMCS, Lublin, 2015, Vol. LXX, z. 2