Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ilona Iglewska-Nowak <Ilona.Iglewska-Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Glanc <Barbara.Glanc@zut.edu.pl>, Jolanta Rosiak <Jolanta.Rosiak@zut.edu.pl>, Rafał Walczak <Rafal.Walczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 45 3,00,60zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu Matematyka-1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów.
C-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych różnych typów.10
T-A-2Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych. Znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.8
T-A-3Rachunek macierzowy. Obliczanie wyznaczników. Rozwiązywanie układów równań liniowych.14
T-A-4Ćwiczenia rachunkowe z podstaw rachunku prawdopodobnieństwa i rozkładów statystycznych.13
45
wykłady
T-W-1Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego i wyższych rzędów.8
T-W-2Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe.8
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.8
T-W-4Elementy statystyki.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych.28
A-A-3Konsultacje.2
75
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury.16
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Egzamin.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/06_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
B_1A_W01C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/06_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
B_1A_U05C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/06_K01
Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
B_1A_K01C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/06_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Zna wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/06_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0
3,0Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/06_K01
Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
2,0
3,0Systematycznie przygotowuje się do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Równania różniczkowe zwyczajne. Teoria, przykłady, zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław
  3. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław
  4. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław
  5. T. Jurlewicz, Z. Skoczyla, Algebra liniowa 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław
  6. T. Trajdos, Matematyka, cz. 3, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa
  7. J. Kurkiewicz, M. Stonawski, Podstawy statystyki, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków

Literatura dodatkowa

  1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz. II, PWN, Warszawa
  2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 2. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław
  3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 2. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych różnych typów.10
T-A-2Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych. Znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.8
T-A-3Rachunek macierzowy. Obliczanie wyznaczników. Rozwiązywanie układów równań liniowych.14
T-A-4Ćwiczenia rachunkowe z podstaw rachunku prawdopodobnieństwa i rozkładów statystycznych.13
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego i wyższych rzędów.8
T-W-2Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe.8
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.8
T-W-4Elementy statystyki.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych.28
A-A-3Konsultacje.2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury.16
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Egzamin.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/06_W01Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów.
Treści programoweT-A-2Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych. Znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.
T-A-1Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych różnych typów.
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.
T-W-2Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe.
T-W-4Elementy statystyki.
T-W-1Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego i wyższych rzędów.
Metody nauczaniaM-1Wykład zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/06_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
Cel przedmiotuC-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów.
Treści programoweT-A-2Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych. Znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.
T-A-1Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych różnych typów.
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.
T-W-2Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe.
T-W-4Elementy statystyki.
T-W-1Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego i wyższych rzędów.
Metody nauczaniaM-1Wykład zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/06_K01Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów.
Treści programoweT-A-2Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych. Znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.
T-A-1Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych różnych typów.
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.
T-W-2Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe.
T-W-4Elementy statystyki.
T-W-1Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego i wyższych rzędów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Systematycznie przygotowuje się do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0