Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rysunek techniczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Hajdamowicz <rhajdamowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z planimetrii i stereometrii w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie sie z teorią i metodą tworzenia rysunku technicznego budowlanego w oparciu o obowiązujące normy. Rozplanowanie rysunku technicznego. Opanowanie wiedzy i umiejętności realizacji i czytania rysunku technicznego budowlanego, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, przygotowanie do samodzielnej i efektywnej pracy z nowoczesnymi technikami komputerowego wspomagania projektowania (CAD, CAM) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty arkuszy rysunkowych. Podziałki znormalizowane. Forma graficzna i podział arkusza rysunkowego. Wielkość, układ i zawartość informacyjną tabliczki tytułowej. Linie rysunkowe – podstawowe rodzaje linii, ich zastosowanie i przykłady. Pismo techniczne rodzaju A i B. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych. | 1 |
T-L-2 | Rodzaje rysunku technicznego budowlanego w tym rysunków architektoniczno-budowlanych. Rzut, przekrój, elewacja, rysunek szczegółów, oznaczenia umowne, oznaczenia uproszczone, oznaczenia dokładne, uproszczony rysunek inwentaryzacyjny | 1 |
T-L-3 | Oznaczenia otworów w przegrodach poziomych. Oznaczenia otworów niezabudowanych w przegrodach pionowych. Oznaczenia otworów okiennych i drzwiowych. Oznaczenia uproszczone drzwi oraz wrót. Kominy, kanały wentylacyjne, spalinowe i dymowe. Oznaczenia bruzd i wnęk. | 1 |
T-L-4 | Normy dotyczące metod rzutowania elementów i obiektów budowlanych oraz wymiarowania. Numeracja kondygnacji i pomieszczeń na rysunkach architektoniczno-budowlanych. | 1 |
T-L-5 | Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie i liczby wymiarowe. Szeregi wymiarowe zewnętrzne. Wymiarowanie wewnętrzne. Odnośniki elementów wielowarstwowych, odnośnik skrótowy i szczegółu. Oznaczenie poziomów i spadków. | 1 |
T-L-6 | Wymiarowanie przekrojów budynków. Wymiary stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram. Kolejność wymiarowania obiektów budowlanych. Oznaczenia schodów na rzutach kondygnacji. Zasady tworzenia szkiców inwentaryzacyjnych | 1 |
T-L-7 | Wykonanie rysunków w tym dwie korekty. | 7 |
T-L-8 | Zatwierdzenie wykonanych rysunków, wskazanie popełnianych błędów. | 1 |
T-L-9 | Odbiór rysunków i ocena prac | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Kreślenie rysunków z zestawu zadań do wykonania w domu: strona tytułowa albumu prac, element konstrukcyjny (rygiel, belka), rysunek inwentaryzacyjny jednego z pokoi w mieszkaniu, rysunek roboczy fragmentu więźby dachowej, rysunek konstrukcji drewnianych, rysunek niewielkiego elementu stalowego. | 8 |
A-L-3 | Zapoznawanie się z normami, konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą projektów. Na początku każdego zajęcia przedstawianie są zasady i wymogi norm budowlanych oraz wskazywane najczęściej popełniane, typowe błędy. Studenci podczas ćwiczeń kreślą rysunki na podstawie otrzymanych zadań. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnianych błędów merytorycznych, rysunkowych i terminu oddania poszczególnych prac i skompletowanego albumu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/01_W01 Zna zasady rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków budowlanych. | B_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/01_U01 Potrafi odczytac i wykonac rysunki architektoniczno budowlane. | B_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/01_K01 Posiada wiedze teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejętność pracy w zespole, dzielenia się wiedza. Samodzielnie podejmuje decyzje | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/01_W01 Zna zasady rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków budowlanych. | 2,0 | Pokazuje nieznajomość lub niezrozumienie zasadniczej lub najbardziej istotnej części materiału przedmiotu. Odpowiedzi formułuje niespójnie, popełnia istotne błędy, których nie jest w stanie poprawić. |
3,0 | Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Przy czytaniu rysunków technicznych popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rysunki techniczne czyta bez utrudnień jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy. | |
3,5 | Opanował materiał przedmiotu w wystarczającym zakresie. Przy czytaniu rysunków technicznych popełnia nieznaczne błędy, które poprawia przy pewnych wskazówkach nauczyciela. Daje poprawne odpowiedzi w logicznej konsekwencji; dokładnie potrafi wskazać poszczególne elementy konstrukcji na wszystkich rzutach. | |
4,0 | Opanował materiał przedmiotu w pełnym zakresie, lecz rysunki techniczne czyta z nieznaczącym utrudnieniem wskutek niedostatecznie rozwiniętego myślenia przestrzennego, zna przepisy norm w zakresie rysunku technicznego budowlanego i umowne oznaczenia; daje poprawną odpowiedź w określonej logicznej konsekwencji; bez trudu wskazuje poszczególne elementy konstrukcji na wszystkich rzutach. | |
4,5 | Opanował materiał przedmiotu, dobrze orientuje się w przepisach norm budowlanych w kontekście rysunków i oznaczeń, błędów nie robi, lecz dopuszcza błędy lub niedokładności po nieuwadze przy czytaniu lub kreśleniu rysunków technicznych, które bez trudu poprawia przy zwróceniu uwagi na miejsce popełnianego błędu lub niedokładności. | |
5,0 | W całości opanował materiał przedmiotu, dokładnie widzi formę przedstawionych na rysunkach obiektów i dobrze orientuje się w przepisach norm budowlanych w zakresie rysunków i oznaczeń nich; Na pytania udziela poprawnych i precyzyjnych odpowiedzi, ujawniających zrozumienie materiału i charakteryzujących trwałą wiedzę; formułuje odpowiedzi w sposób logiczny i konsekwentny z wykorzystaniem przyjętej w rysunku technicznym budowlanym terminologii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/01_U01 Potrafi odczytac i wykonac rysunki architektoniczno budowlane. | 2,0 | Jest istotna różnica w jakości wykonywanych prac w domu i na zajęciach laboratoryjnych. Prace wykonuje w niewłaściwym terminie. Systematycznie popełnia istotne błędy i niedokładności. W małym zakresie przestrzega wymagania norm z rysunku technicznego budowlanego. Pismo techniczne stosuje tylko za pomocą szablonów. |
3,0 | Samodzielnie wykonuje i czyta rysunki techniczne, lecz nie zawsze przestrzega podstawowych norm dot. rysunków technicznych budowlanych; przy wykonaniu rysunków dopuszcza istotne błędy, które jest w stanie poprawić. Korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem. | |
3,5 | Samodzielnie wykonuje i czyta rysunki techniczne, przestrzega podstawowe wymagania norm dot. rysunków technicznych budowlanych; Prace, przewidziane programem, wykonuje w niewłaściwym terminie; album rysunków prowadzi bez należytej staranności. | |
4,0 | Samodzielnie, dokładnie i w ustalonych terminach wykonuje rysunki. Przy realizacji rysunków technicznych popełnia nieznaczne błędy, które eliminuje samodzielnie po wskazaniu miejsca bez dodatkowych objaśnień. | |
4,5 | Samodzielnie, dokładnie i terminowo wykonuje rysunki. Popełnia nieznaczne niedokładności i błędy. Przestrzega wymagania norm z rysunku technicznego budowlanego w pełnym zakresie. | |
5,0 | Samodzielnie, dokładnie i w terminie wykonuje rysunki. Nie popełnia błędów rysunkowych. Przestrzega wymagania norm z rysunku technicznego budowlanego w pełnym zakresie. W razie potrzeby umiejętnie korzysta z materiałów pomocniczych. Wzorowo prowadzi album rysunków. Jakość prac wykonanych w domu i na zajęciach laboratoryjnych nie różni się. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/01_K01 Posiada wiedze teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejętność pracy w zespole, dzielenia się wiedza. Samodzielnie podejmuje decyzje | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | Student samodzielnie wykonuje prace. Rzadko wykazuje chęci współpracy z innymi, i prowadzącym zajęcia. Jest aktywny jednak nie wykazuje inicjatywy w rozwiązywaniu problemów. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonuje prace. Z chęcią przyłącza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Chętnie pomaga zrozumieć problem innym. | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów, jest aktywny. Postępuje odpowiedzialnie. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu. Jest kreatywny. Jego postępowanie jest zgodne z zasadami etyki. |
Literatura podstawowa
- Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Wojciechowski Lech, Zawodowy rysunek budowlany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997
- Wojciechowski Lech, Dokumentacja budowlana. Rysunek budowlany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995
- Adam Zybura, Konstrukcje żelbetowe według Eurokodu 2 Atlas rysunków, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019, II, ISBN: 978-83-01-20200-2