Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geometria wykreślna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Arlet <Piotr.Arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Świtalska <Alicja.Switalska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs szkoły średniej matematyka - stereometria |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z teorią i metodą rzutów prostokątnych jako podstawowym sposobem odwzorawania przestrzeni w technice. |
C-2 | Umiejętność rozwiązania zagadnień inżynierskich związanych z kształtem konstrukcji i ustrojów budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe elementy geometryczne; przynależność elementów w położeniach dowolnych i szczególnych. | 3 |
T-A-2 | Równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu, kładu trapezowego i transformacji. | 3 |
T-A-3 | Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących i dowolnych. | 3 |
T-A-4 | Prostopadłość elementów; znajdowanie odległości. | 3 |
T-A-5 | Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu. | 3 |
T-A-6 | Transformacja jednokrotna, odległości, wielkości kątów. | 3 |
T-A-7 | Transformacja dwukrotna, prawdziwe wielkości wielokątów i kątów. | 3 |
T-A-8 | Kolokwium nr 1. | 3 |
T-A-9 | Przekroje wielościanów. | 3 |
T-A-10 | Konstruowanie wielościanów foremnych metodą transformacji. | 3 |
T-A-11 | Dachy budynków, ich przekroje i wielkość połaci. | 3 |
T-A-12 | Dachy budynków przylegających do innych budynków. | 3 |
T-A-13 | Kolokwium nr 2. | 3 |
T-A-14 | Aksonometria. | 3 |
T-A-15 | Uzupełnianie zaległości i zaliczanie. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Punkty i proste w rzutach, szczególne położenia prostych; płaszczyzny w rzutach; przynależność elementów. | 1 |
T-W-2 | Szczególne położenia płaszczyzn; równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu i kładu trapezowego. | 1 |
T-W-3 | Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących; punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn dowolnych. | 1 |
T-W-4 | Prostopadłość elementów; wyjaśnienie pojęcia odległości. | 1 |
T-W-5 | Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu. | 1 |
T-W-6 | Transformacja jednokrotna, odległości metodą transformacji jednokrotnej; przekroje graniasto- i ostrosłupów metodą jednokrotnej transformacji. | 1 |
T-W-7 | Transformacja dwukrotna jako metoda znajdowania prawdziwych wielkości kątów i wielokątów. | 1 |
T-W-8 | Wielościany (sześcian i ostrosłup prawidłowy prosty) w ustawieniu dowolnym metodą dwukrotnej transformacji. | 1 |
T-W-9 | Pojęcie nachylenia w budownictwie; rozwiązywanie kształtu dachów wysokich; przekroje i prawdziwe wielkości połaci dachowych. | 1 |
T-W-10 | Rozwiązywanie dachów budynków z dziedzińcem i przylegających do innych budynków, itd. | 1 |
T-W-11 | Aksonometrie ukośnokątne („perspektywy” wojskowa i kawalerska); aksonometrie prostokątne (izometria i dimetria). | 1 |
T-W-12 | Kreślenie elipsy; elipsa jako obraz okręgu w rzutach; rzuty powierzchni obrotowych; stożek w rzutach w położeniu dowolnym. | 1 |
T-W-13 | Stożek i walec w aksonometrii. | 1 |
T-W-14 | Projektowanie robót ziemnych. | 1 |
T-W-15 | Interesujące zastosowania geometrii w budownictwie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Ćwiczenia polegają na wspólnym omówieniu i rozwiązaniu problemów postawionych w zadaniu. Zadanie rozwiązywane jest na tablicy i indywidualnie przez każdego w zeszycie. | 45 |
A-A-2 | Do każdego ćwiczenia przygotowane są zadania do wykonania w domu. | 9 |
A-A-3 | Przygotowanie się do 15 minutowego testu kontrolnego z teorii. | 2 |
A-A-4 | Powtórka i przygotowanie się do sprawdzianu. | 5 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach obowiązkowa | 15 |
A-W-2 | Zrozumienie i przyswojenie sobie wiedzy podanej na wykładach. | 10 |
A-W-3 | Prowadzenie notatek w trakcie wykładu i uzupełnianie ich przy pomocy przykładów ze stony internetowej. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego i tradycyjnej tablicy. |
M-2 | Cwiczenia przedmiotowe polegają na wspólnym przedyskutowaniu problemu ćwiczeń, rozwiązaniu go na tablicy i w zeszytach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 15 minutowe testy ze znajomości tematu, teorii z wykładu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W trakcie trwania semestru przeprowadzane są dwa sprawdziany monitorujące stan wiedzy z przedmiotu. Dodatkowo dochodzi ocena z pracy domowej, projekt drogi lub placu. Średnia z ocen daje ocenę końcową. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/02-1_W01 Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania. Rzuty prostokątne Monge'a , oraz rzuty cechowane. Wie jaki stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego. Wie jak rozwiązać proste zagadnienia topografigzne, wytyczyć trasę o określonym spadku, zaprojektować skarpy przydrożne. | B_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/02-1_U01 Potrafi sporządzić i odczytać rysunki rzutowe, architektoniczno-budowlane jak również topograficzne. | B_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-2, T-A-14, T-A-15, T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-1, T-A-12, T-A-4, T-A-5, T-A-9, T-A-11, T-A-13, T-A-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/02-1_K01 Jest gotów posługiwać się i szukać nowych czytelnych metod zapisu rzutowania, pracować w zespole. | B_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-A-4, T-A-13, T-A-7, T-A-11, T-W-13, T-A-6, T-A-15, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-9, T-W-15, T-A-10, T-A-2, T-A-12, T-A-14, T-A-8, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/02-1_W01 Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania. Rzuty prostokątne Monge'a , oraz rzuty cechowane. Wie jaki stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego. Wie jak rozwiązać proste zagadnienia topografigzne, wytyczyć trasę o określonym spadku, zaprojektować skarpy przydrożne. | 2,0 | Nie posiada wiedzy teoretycznej. Nie potrafi poradzić sobie z problemem zadania. |
3,0 | Zna tylko jedną metodę rozwiązania zadania. Nie ma błędów merytorycznych. Nie do końca poradzil sobie z czytelnym rysunkiem, brak czytelnych opisów. | |
3,5 | Zna tylko jedną metodę rozwiązania zadania. Nie ma błędów merytorycznych, rysunek czytelny, brak czytelnych opisów. | |
4,0 | Wie jak poprawnie rozwiązać zadanie. Wie jaką dobrać metodę rozwiązania, robi drobne błędy które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Opis czytelny. | |
4,5 | Wie jak poprawnie rozwiązać zadanie. Wie jaką dobrać metodę rozwiązania. Opis czytelny. | |
5,0 | Wie jak prawidłowo wykonać zadanie , zna wiele metod, doskonale dobirea metodę, wie jak zaprojektować klarowne rysunki i opisy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/02-1_U01 Potrafi sporządzić i odczytać rysunki rzutowe, architektoniczno-budowlane jak również topograficzne. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce, nie potrafi samodzielnie rozwiązać zadania. |
3,0 | Potrafi rozwiązać poprawnie zadanie, zna tylko jedna metodę jego rozwiązania. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak | |
3,5 | Potrafi tylko jedną metodą rozwiązać zadanie. Nie ma błędów merytorycznych, rysunek czytelny, brak czytelnych opisów. | |
4,0 | Potrafi poprawnie rozwiązać zadanie, Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Potrafi wykonać rysunek rzutowy, zrobił drobne błędy , które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Opis czytelny. Na części ustnej wyjaśnia błędy. | |
4,5 | Potrafi poprawnie rozwiązać zadanie. Wie jaką dobrać metodę rozwiązania. Opis czytelny. | |
5,0 | Potrafi prawidłowo rozwiązać zadanie. zna kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Rysunek wykonany czytelnie, właściwie opisany charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/02-1_K01 Jest gotów posługiwać się i szukać nowych czytelnych metod zapisu rzutowania, pracować w zespole. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | Studeny wkonuje współpracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student smodzielnie wykonuje pracę. Z chęcią przyłącza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Chętnie pomaga zrozumieć problem innym. | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole. Wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów, jest aktywny. Postępuje odpowiedzialnie. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania. Jest kreatzwny . Jego zachowanie jest zgodne z zasadami etyki. |
Literatura podstawowa
- Majewski Mieczysław, Geometria Wykreślna t 1, 2, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1991
- Tadeusz Rachwał , Stefania Dwuraźna, Geometria Wykreślna t1 2, PWN, Łódź, 1964
- Zbigniew Lewandowski, Geometria wykreślna, PWN Warszawa, Warszawa, 1975
- Szerszeń Stanisław, Nauka o Rzutach, PWN, Warszawa, 1963
Literatura dodatkowa
- Otto Edward i Franciszek, Zbiór zadań z Geometrii wykreślnej, PWN, PWN Warszawa, 1966