Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika i hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 30 2,50,33egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z matematyki
W-2Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do ćwiczeń audytoryjnych1
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu właściwości fizycznych cieczy1
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: układy naczyń połączonych1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: parcie na powierzchnie płaskie2
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: parcie na powierzchnie dowolne1
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu pod ciśnieniem: ciągłość ruchu i wprowadzenie do strat energii1
T-A-7Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu pod ciśnieniem: wykres Ancony2
T-A-8Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu w korytach otwartych2
T-A-9Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu wód gruntowych1
T-A-10Rozwiązywanie zadań z zakresu przepływu wody przez otwory i przelewy1
T-A-11Wprowadzenie do wykonania operatu hydrologicznego: Wyznaczenie stanów i przepływów charakterstycznych dla wybranego posterunku wodowskazowego1
T-A-12Kolokwium - termin podstawowy1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa2
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-5Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi2
T-L-6Wyznaczanie rzędnych zwierciadła wody w komorze wyrównawczej1
T-L-7Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych4
15
wykłady
T-W-1Wykład organizacyjny1
T-W-2Własności fizyczne cieczy3
T-W-3Hydrostatyka2
T-W-4Podstawy kinematyki przepływów1
T-W-5Podstawowe równania hydrodynamiki2
T-W-6Równanie Bernoulli'ego i jego zastosowanie2
T-W-7Promień hydrauliczny1
T-W-8Ruch laminarny i burzliwy1
T-W-9Opory ruchu1
T-W-10Ustalony ruch cieczy pod ciśnieniem, wykres Ancony2
T-W-11Nieustalony ruch cieczy pod ciśnieniem1
T-W-12Ruch krytyczny2
T-W-13Ustalony ruch wody w korytach otwartych2
T-W-14Nieustalony ruch wody w korytach otwartych1
T-W-15Wypływ przez otwory1
T-W-16Wypływ przez przelewy2
T-W-17Ruch wód gruntowych2
T-W-18Wstęp do hydrologii; Opady atmosferyczne1
T-W-19Pomiary hydrometryczne1
T-W-20Stany i przepływy; Krzywe hydrograficzne1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium16
A-A-3Wykonanie operatu hydrologicznego5
A-A-4Konsultacje2
38
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne opracowanie dodatkowych zagadnień egzaminacyjnych19
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Egzamin2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-4Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/04_W01
Ma podstawową więdzę z zakresu hydrauliki i hydrologii
B_1A_W05C-2, C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-17, T-W-15, T-W-18, T-W-16, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/04_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy z zakresu hydrotechniki
B_1A_U10C-2, C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/04_K01
Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
B_1A_K03C-2, C-1T-W-16, T-W-19, T-A-7, T-W-15M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/04_W01
Ma podstawową więdzę z zakresu hydrauliki i hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/04_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy z zakresu hydrotechniki
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/04_K01
Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  3. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  4. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  5. Mańko Robert, Wira Jerzy, Analiza zasięgu krzywej spiętrzenia w ujściowym odcinku Odry, ZESZYTY NAUKOWE INŻYNIERIA LĄDOWA I WODNA W KSZTAŁTOWANIU ŚRODWISKA, 2016, ISSN: 2082-6702
  6. Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, 2016, ISSN: 2082-6702

Literatura dodatkowa

  1. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do ćwiczeń audytoryjnych1
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu właściwości fizycznych cieczy1
T-A-3Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: układy naczyń połączonych1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: parcie na powierzchnie płaskie2
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: parcie na powierzchnie dowolne1
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu pod ciśnieniem: ciągłość ruchu i wprowadzenie do strat energii1
T-A-7Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu pod ciśnieniem: wykres Ancony2
T-A-8Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu w korytach otwartych2
T-A-9Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu wód gruntowych1
T-A-10Rozwiązywanie zadań z zakresu przepływu wody przez otwory i przelewy1
T-A-11Wprowadzenie do wykonania operatu hydrologicznego: Wyznaczenie stanów i przepływów charakterstycznych dla wybranego posterunku wodowskazowego1
T-A-12Kolokwium - termin podstawowy1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa2
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-5Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi2
T-L-6Wyznaczanie rzędnych zwierciadła wody w komorze wyrównawczej1
T-L-7Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład organizacyjny1
T-W-2Własności fizyczne cieczy3
T-W-3Hydrostatyka2
T-W-4Podstawy kinematyki przepływów1
T-W-5Podstawowe równania hydrodynamiki2
T-W-6Równanie Bernoulli'ego i jego zastosowanie2
T-W-7Promień hydrauliczny1
T-W-8Ruch laminarny i burzliwy1
T-W-9Opory ruchu1
T-W-10Ustalony ruch cieczy pod ciśnieniem, wykres Ancony2
T-W-11Nieustalony ruch cieczy pod ciśnieniem1
T-W-12Ruch krytyczny2
T-W-13Ustalony ruch wody w korytach otwartych2
T-W-14Nieustalony ruch wody w korytach otwartych1
T-W-15Wypływ przez otwory1
T-W-16Wypływ przez przelewy2
T-W-17Ruch wód gruntowych2
T-W-18Wstęp do hydrologii; Opady atmosferyczne1
T-W-19Pomiary hydrometryczne1
T-W-20Stany i przepływy; Krzywe hydrograficzne1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium16
A-A-3Wykonanie operatu hydrologicznego5
A-A-4Konsultacje2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne opracowanie dodatkowych zagadnień egzaminacyjnych19
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Egzamin2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/04_W01Ma podstawową więdzę z zakresu hydrauliki i hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-L-7Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-5Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi
T-W-6Równanie Bernoulli'ego i jego zastosowanie
T-W-4Podstawy kinematyki przepływów
T-W-2Własności fizyczne cieczy
T-W-17Ruch wód gruntowych
T-W-15Wypływ przez otwory
T-W-18Wstęp do hydrologii; Opady atmosferyczne
T-W-16Wypływ przez przelewy
T-W-7Promień hydrauliczny
T-W-10Ustalony ruch cieczy pod ciśnieniem, wykres Ancony
T-W-11Nieustalony ruch cieczy pod ciśnieniem
T-W-12Ruch krytyczny
T-W-9Opory ruchu
T-W-5Podstawowe równania hydrodynamiki
T-W-13Ustalony ruch wody w korytach otwartych
T-W-14Nieustalony ruch wody w korytach otwartych
T-W-3Hydrostatyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-4Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/04_U01Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy z zakresu hydrotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-L-7Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-5Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/04_K01Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
Treści programoweT-W-16Wypływ przez przelewy
T-W-19Pomiary hydrometryczne
T-A-7Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu pod ciśnieniem: wykres Ancony
T-W-15Wypływ przez otwory
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy