Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika i hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-2 | Wymagana wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy |
C-2 | Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie |
C-3 | Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne |
C-4 | Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z zakresu właściwości fizycznych cieczy | 1 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: układy naczyń połączonych | 1 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: parcie na powierzchnie płaskie | 2 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań z zakresu hydrostatyki: parcie na powierzchnie dowolne | 1 |
T-A-6 | Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu pod ciśnieniem: ciągłość ruchu i wprowadzenie do strat energii | 1 |
T-A-7 | Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu pod ciśnieniem: wykres Ancony | 2 |
T-A-8 | Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu w korytach otwartych | 2 |
T-A-9 | Rozwiązywanie zadań z zakresu ustalonego ruchu wód gruntowych | 1 |
T-A-10 | Rozwiązywanie zadań z zakresu przepływu wody przez otwory i przelewy | 1 |
T-A-11 | Wprowadzenie do wykonania operatu hydrologicznego: Wyznaczenie stanów i przepływów charakterstycznych dla wybranego posterunku wodowskazowego | 1 |
T-A-12 | Kolokwium - termin podstawowy | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynnika filtracji | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie rzędnych zwierciadła wody w komorze wyrównawczej | 1 |
T-L-7 | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład organizacyjny | 1 |
T-W-2 | Własności fizyczne cieczy | 3 |
T-W-3 | Hydrostatyka | 2 |
T-W-4 | Podstawy kinematyki przepływów | 1 |
T-W-5 | Podstawowe równania hydrodynamiki | 2 |
T-W-6 | Równanie Bernoulli'ego i jego zastosowanie | 2 |
T-W-7 | Promień hydrauliczny | 1 |
T-W-8 | Ruch laminarny i burzliwy | 1 |
T-W-9 | Opory ruchu | 1 |
T-W-10 | Ustalony ruch cieczy pod ciśnieniem, wykres Ancony | 2 |
T-W-11 | Nieustalony ruch cieczy pod ciśnieniem | 1 |
T-W-12 | Ruch krytyczny | 2 |
T-W-13 | Ustalony ruch wody w korytach otwartych | 2 |
T-W-14 | Nieustalony ruch wody w korytach otwartych | 1 |
T-W-15 | Wypływ przez otwory | 1 |
T-W-16 | Wypływ przez przelewy | 2 |
T-W-17 | Ruch wód gruntowych | 2 |
T-W-18 | Wstęp do hydrologii; Opady atmosferyczne | 1 |
T-W-19 | Pomiary hydrometryczne | 1 |
T-W-20 | Stany i przepływy; Krzywe hydrograficzne | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 16 |
A-A-3 | Wykonanie operatu hydrologicznego | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
38 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne opracowanie dodatkowych zagadnień egzaminacyjnych | 19 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki |
M-3 | Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium |
M-4 | Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/04_W01 Ma podstawową więdzę z zakresu hydrauliki i hydrologii | B_1A_W05 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-17, T-W-15, T-W-18, T-W-16, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/04_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy z zakresu hydrotechniki | B_1A_U10 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/04_K01 Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | B_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-16, T-W-19, T-A-7, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/04_W01 Ma podstawową więdzę z zakresu hydrauliki i hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/04_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy z zakresu hydrotechniki | 2,0 | Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
3,0 | Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
3,5 | Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,0 | Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,5 | Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
5,0 | Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/04_K01 Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | 2,0 | Nie potrafi współpracować z innymi studentami |
3,0 | Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki | |
3,5 | Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki | |
4,0 | Jest chętny i zdolny | |
4,5 | Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami | |
5,0 | Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy |
Literatura podstawowa
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Mańko Robert, Wira Jerzy, Analiza zasięgu krzywej spiętrzenia w ujściowym odcinku Odry, ZESZYTY NAUKOWE INŻYNIERIA LĄDOWA I WODNA W KSZTAŁTOWANIU ŚRODWISKA, 2016, ISSN: 2082-6702
- Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, 2016, ISSN: 2082-6702
Literatura dodatkowa
- Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971