Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>, Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 45 3,00,40zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs mechaniki ogólnej
W-4Ukończony kurs wytrzymałości materiałów sem. II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie matematycznego opisu stanów naprężeń w konstrukcjach prętowych
C-2Opanowanie teorii wyznaczania linii ugięcia belek prostych
C-3Opanowanie teorii stateczności prętów ściskanych
C-4Opanowanie podstawowych współczesnych hipotez wytrzymałościowych
C-5Opanowanie podstaw teoretycznych płaskiego stanu naprężenia
C-6Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
C-7Opanowanie umiejętności wyznaczania wartości naprężeń dla różnych przypadków wytrzymałościowych
C-8Opanowanie umiejętności wyznaczania linii ugięcia belek prostych
C-9Opanowanie umięjetności analizowania stateczności prętów prostych
C-10Opanowanie umiejętności stosowania hipotez wytężenia w złożonych stanach naprężeń
C-11Świadomość konieczności systematycznej pracy i odpowiedzialności za uzyskiwane rezultaty
C-12Opanowanie umiejętności wykonywania pomiarów podstawowych właściwości mechanicznych materiałów inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, zalecana literatura. Powtórka wyznaczania położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi3
T-A-2Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne3
T-A-3Zginanie proste3
T-A-4Zginanie ze ścinaniem3
T-A-5Zginanie w dwóch płaszczyznach3
T-A-6Zginanie ze ściskaniem/rozciąganiem3
T-A-7Ściskanie mimośrodowe.3
T-A-8Skręcanie3
T-A-9Wyznaczanie linii ugięcia belek6
T-A-10Wyznaczanie siły krytycznej w prętach ściskanych osiowo3
T-A-11Wyznaczanie naprężeń zredukowanych3
T-A-12Kolokwia 3x2 godz.9
45
laboratoria
T-L-1Doświadczalne określenie podstawowych właściwości materiałów na podstawie testów: - rozciągania - zginania - skręcania - twardości - udarności14
T-L-2Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a2
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego2
T-W-3Zginanie proste2
T-W-4Ścinanie2
T-W-5Zginanie w dwóch płaszczyznach2
T-W-6Zginanie ze ściskaniem/rozciąganiem2
T-W-7Ściskanie mimośrodowe4
T-W-8Skręcanie3
T-W-9Metody wyznaczania linii ugięcia belek prostych4
T-W-10Stateczność prętów prostych2
T-W-11Hipotezy wytężenia2
T-W-12Płaski stan naprężenia2
T-W-13Elementy teorii prętów cienkościennych1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań19
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów9
75
laboratoria
A-L-1Udział zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Studia i praca własna7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratorium3
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie wiedzy12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_W01
Zna podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji prętowych w różnych stanach naprężeniowych
B_1A_W02C-5, C-3, C-2, C-4, C-1T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-W-1, T-W-9, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_U01
Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
B_1A_U04C-6, C-9, C-10, C-7, C-8T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-7, T-A-5, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-A-12M-2S-1
B_1A_S1/C/07_U02
Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciagać wnioski
B_1A_U05C-12T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_K01
Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób.
B_1A_K01C-11T-L-2, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-W-1, T-W-9, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-12, T-A-7, T-A-5, T-A-10M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_W01
Zna podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji prętowych w różnych stanach naprężeniowych
2,0
3,0zna ogólne zasady wyznaczania naprężeń w prętach dla różnych przypadków wytrzymałościowych; zna podstawy teorii wyznaczania linii ugięcia belek prostych; zna podstawy teorii stateczności prętów ściskanych osiowo
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_U01
Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
2,0
3,0Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/07_U02
Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciagać wnioski
2,0
3,0zna metodykę oraz procedury badawcze przy próbach niszczących i nieniszczących materiałów budowlanych, czynnie uczestniczy w wykonywanych badaniach, potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_K01
Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób.
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności systematycznej pracy i odpowiedzialności za uzyskiwane rezultaty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 2012, III
  2. Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2014
  3. Dębiński J., Grzymisławska J., Wytrzymałość materiałów cz. 2, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  4. Dębiński J., Grzymisławska J., Wytrzymałość materiałów cz. 3, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  5. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  6. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  7. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  8. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  9. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2009
  10. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Brzoska Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
  2. Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 2014
  3. Nowacki W., Mechanika budowli, PWN, Warszawa, 1976
  4. Przewłocki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowli, Arkady, Warszawa, 2012
  5. Zielnica J., Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II
  6. Szewczyk P., Wzmacnianie pod obciążeniem stalowo-betonowych belek zespolonych w analizie numerycznej i badaniach doświadczalnych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019, 1, ISBN: 978-83-7663-300-8
  7. Wierzbicki K., Szewczyk P., Wróblewski T., Paczkowski W., Skibicki S., Torsional Stability Assessment of Columns Using Photometry and FEM, Buildings, MDPI, 2020, volume: 10, issue: 9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, zalecana literatura. Powtórka wyznaczania położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi3
T-A-2Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne3
T-A-3Zginanie proste3
T-A-4Zginanie ze ścinaniem3
T-A-5Zginanie w dwóch płaszczyznach3
T-A-6Zginanie ze ściskaniem/rozciąganiem3
T-A-7Ściskanie mimośrodowe.3
T-A-8Skręcanie3
T-A-9Wyznaczanie linii ugięcia belek6
T-A-10Wyznaczanie siły krytycznej w prętach ściskanych osiowo3
T-A-11Wyznaczanie naprężeń zredukowanych3
T-A-12Kolokwia 3x2 godz.9
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doświadczalne określenie podstawowych właściwości materiałów na podstawie testów: - rozciągania - zginania - skręcania - twardości - udarności14
T-L-2Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a2
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego2
T-W-3Zginanie proste2
T-W-4Ścinanie2
T-W-5Zginanie w dwóch płaszczyznach2
T-W-6Zginanie ze ściskaniem/rozciąganiem2
T-W-7Ściskanie mimośrodowe4
T-W-8Skręcanie3
T-W-9Metody wyznaczania linii ugięcia belek prostych4
T-W-10Stateczność prętów prostych2
T-W-11Hipotezy wytężenia2
T-W-12Płaski stan naprężenia2
T-W-13Elementy teorii prętów cienkościennych1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań19
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów9
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Studia i praca własna7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratorium3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie wiedzy12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_W01Zna podstawy teoretyczne wymiarowania konstrukcji prętowych w różnych stanach naprężeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-5Opanowanie podstaw teoretycznych płaskiego stanu naprężenia
C-3Opanowanie teorii stateczności prętów ściskanych
C-2Opanowanie teorii wyznaczania linii ugięcia belek prostych
C-4Opanowanie podstawowych współczesnych hipotez wytrzymałościowych
C-1Opanowanie matematycznego opisu stanów naprężeń w konstrukcjach prętowych
Treści programoweT-W-8Skręcanie
T-W-5Zginanie w dwóch płaszczyznach
T-W-10Stateczność prętów prostych
T-W-11Hipotezy wytężenia
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-W-3Zginanie proste
T-W-13Elementy teorii prętów cienkościennych
T-W-1Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a
T-W-9Metody wyznaczania linii ugięcia belek prostych
T-W-12Płaski stan naprężenia
T-W-6Zginanie ze ściskaniem/rozciąganiem
T-W-7Ściskanie mimośrodowe
T-W-4Ścinanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna ogólne zasady wyznaczania naprężeń w prętach dla różnych przypadków wytrzymałościowych; zna podstawy teorii wyznaczania linii ugięcia belek prostych; zna podstawy teorii stateczności prętów ściskanych osiowo
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_U01Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-6Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
C-9Opanowanie umięjetności analizowania stateczności prętów prostych
C-10Opanowanie umiejętności stosowania hipotez wytężenia w złożonych stanach naprężeń
C-7Opanowanie umiejętności wyznaczania wartości naprężeń dla różnych przypadków wytrzymałościowych
C-8Opanowanie umiejętności wyznaczania linii ugięcia belek prostych
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, zalecana literatura. Powtórka wyznaczania położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi
T-A-3Zginanie proste
T-A-8Skręcanie
T-A-2Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
T-A-9Wyznaczanie linii ugięcia belek
T-A-11Wyznaczanie naprężeń zredukowanych
T-A-7Ściskanie mimośrodowe.
T-A-5Zginanie w dwóch płaszczyznach
T-A-10Wyznaczanie siły krytycznej w prętach ściskanych osiowo
T-A-4Zginanie ze ścinaniem
T-A-6Zginanie ze ściskaniem/rozciąganiem
T-A-12Kolokwia 3x2 godz.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_U02Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciagać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
Cel przedmiotuC-12Opanowanie umiejętności wykonywania pomiarów podstawowych właściwości mechanicznych materiałów inżynierskich
Treści programoweT-L-1Doświadczalne określenie podstawowych właściwości materiałów na podstawie testów: - rozciągania - zginania - skręcania - twardości - udarności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna metodykę oraz procedury badawcze przy próbach niszczących i nieniszczących materiałów budowlanych, czynnie uczestniczy w wykonywanych badaniach, potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_K01Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-11Świadomość konieczności systematycznej pracy i odpowiedzialności za uzyskiwane rezultaty
Treści programoweT-L-2Kolokwium zaliczeniowe
T-W-8Skręcanie
T-W-5Zginanie w dwóch płaszczyznach
T-W-10Stateczność prętów prostych
T-W-11Hipotezy wytężenia
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-W-3Zginanie proste
T-W-13Elementy teorii prętów cienkościennych
T-W-1Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a
T-W-9Metody wyznaczania linii ugięcia belek prostych
T-W-12Płaski stan naprężenia
T-W-6Zginanie ze ściskaniem/rozciąganiem
T-W-7Ściskanie mimośrodowe
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, zalecana literatura. Powtórka wyznaczania położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności względem tych osi
T-A-3Zginanie proste
T-A-8Skręcanie
T-A-2Rozciąganie osiowe-statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
T-A-9Wyznaczanie linii ugięcia belek
T-A-11Wyznaczanie naprężeń zredukowanych
T-A-12Kolokwia 3x2 godz.
T-A-7Ściskanie mimośrodowe.
T-A-5Zginanie w dwóch płaszczyznach
T-A-10Wyznaczanie siły krytycznej w prętach ściskanych osiowo
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności systematycznej pracy i odpowiedzialności za uzyskiwane rezultaty
3,5
4,0
4,5
5,0